Hlavní obsah

Hranatá Lancia Thema 8.32 ukrývá motor Ferrari. Vlastnil ji sám Enzo, ale i herec Rowan Atkinson

Foto: MOnix Media

S Themou už jsem před několika roky jezdil a litoval, že tenkrát nebylo možné o tom udělat článek právě pro Garáž. Ale štěstí mi přálo, takže vám mohu konečně představit Themu 8.32 a říct, proč je to opravdu skvělé auto.

Článek

V roce 1984 odstartoval prodej sedanů a liftbacků vyšší střední třídy na platformě Tipo 4, které známe pod názvy Fiat Croma, Lancia Thema, Alfa Romeo 164 a Saab 9000. Dnes chci mluvit právě o Lancii, která se představila na turínském autosalonu a v Turíně se i vyráběla. Design vytvořil Giorgetto Giugiaro, tvary kombíku ale doladilo studio Pininfarina. Přesto byste o té hranaté krabici asi neřekli na první pohled, že je krásná. Moderní Thema poslala do důchodu starší typy Gamma a Trevi.

Nejzajímavější verze 8.32 se ovšem ukázala v Turíně až v roce 1986 a chvalme toho, kdo ji vymyslel. Její číselný název oznamoval světu počet válců a ventilů. Na první pohled nebyla nápadná, zvláště když se zadní spojler schoval do víka zavazadelníku. Pořád ale šlo o aktivní aerodynamický prvek reagující na rychlost auta. Příslušnost k rudým vozům z Maranella napovídá až dochovaný žlutočervený proužek na bocích auta nebo žlutý štítek na masce. Také kola mají svým designem připomínat Ferrari, ale nejsou nijak nápadná. A to je z poznávacích znamení nejlepší verze vlastně vše. Pokud byste rádi měli Themu s motorem Ferrari a v červené barvě Ferrari, budete muset hodně hledat. Vzniklo jich jen devět, z toho jediná bez katalyzátoru.

Foto: MOnix Media

Tak má vypadat sleeper. V tomto autě motor Ferrari nečekáte

Světlý vnitřek auta musel nabídnout přepychové materiály, takže tu najdete ručně opracovávané lakované kořenové dřevo, Alcantaru (i na stropnici) nebo kůži Poltrona Frau snad na všem. Kožená sedadla byla za příplatek, ale standardně se tento materiál dostal na volant, palubní desku, řadičku nebo madlo ruční brzdy. Elektrické ovládání sedadel bylo ale samozřejmostí, stejně tak centrální zamykání. Palubní deska byla kompletně upravená, aby Lancia podtrhla prémiovost luxusní vrcholné verze. Ještě se vrátím k sedadlům. Nečekejte nějaké výrazné boční vedení, Thema vás nemá podržet v zatáčce, ale v jejích sedadlech máte být odpočinutí i na dlouhé cestě.

Luxusní interiér se v lecčems lišil od běžné Themy

Chybět nemohly přídavné ukazatele, celkem je tu kromě dvou velkých dalších šest menších kulatých včetně signalizace otevřených dveří (každé dveře mají svou kontrolku). Ale já spíš nemohu odtrhnout oči od trojice výdechů klimatizace (za příplatek Lancia nabízela automatickou), protože jsou jiné než u běžné Themy. Někde už jsem ty stejné viděl, ale za boha si nemohu vzpomenout, kde to bylo. Tohle konkrétní auto nemá elektrický šíbr, který byl také za příplatek. Zadní sedadla mohla být dvě místo třímístné zadní lavice. Místa je vzadu dost, zavazadlový prostor má objem o něco menší než 550 litrů. To měly běžné Themy, ale tady něco ubírá prostor pro vyjížděcí spojler.

Foto: MOnix Media

V hnědé to interiéru sluší

Thema má, jako všichni sourozenci, koncepci vše vpředu a širokou nabídku motorů obsahující čtyřválce i šestiválec. Vrcholný model 8.32 se pak pyšní čtyřvačkovým vidlicovým osmiválcem Ferrari Tipo F105L DOHC o objemu 2927 ccm, který vychází z třílitru v typech 308 a Mondial Quattrovalvole. Lancia už dříve motory Ferrari používala, například speciál Stratos HF poháněl šestiválec Dino. S vývojem tohoto motoru v Themě pomohla motorkářská společnost Ducati.

Na svou dobu má slušné parametry

Motor je nastaven méně ostře, aby se víc hodil do čtyřdveřového sedanu (méně hluku, méně vibrací) a dostal i jiný klikový hřídel. Auta bez katalyzátoru nabízí 215 koní (158 kW) v 6 750 otáčkách, 285 Nm ve 4 500 otáčkách, jedou až 240 km/h a stovku pokoří za 6,8 sekundy. Na takovou dynamiku se standardně sedany Lancia opravdu nedostávaly. S katalyzátorem je výsledek 205 koní (151 kW), maximálka klesne na 235 km/h a akcelerace se prodlouží na 7,2 sekundy. Vstřikování KE3 Jetronic dodala společnost Bosch, řídící jednotka byla od Marelli Microplex.

Foto: MOnix Media

Na pohled nevypadá osmiválec až tak krásně

K motoru patří pětistupňová manuální převodovka, takže jen vy vybíráte, kdy burácení osmiválce uslyšíte. Automat prostě do vrcholné verze nepatřil a Lancia jej nenabízela. Posilovač řízení ZF Servotronic (v Themě byl dřív než v BMW řady 7 generace E32) se přizpůsoboval aktuální rychlosti. I spojka a řazení je trochu tužší než v jiných autech na této platformě. Nakonec zjistíte, že jedete dost rychle, posloucháte nádherný řev motoru (nejlepší je v 7 000 otáčkách) a jen si to užíváte. V tu chvíli je vám i jedno, že v pružném zrychlení by vás předjela Thema Turbo s dvoulitrem, která má ve středních otáčkách větší sílu. Spotřeba může být kolem deseti litrů, ale také kolem osmnácti, když hodně šlapete na plyn. Na motor Ferrari je to ale pořád velmi rozumná hodnota a z nádrže na 70 litrů alespoň tak rychle neubývá.

Thema není lehká váha

Auto váží 1,4 tuny, a tak dostalo dopředu větší brzdy – chlazené kotouče o průměru 294 milimetrů. Vzadu jsou standardní kotouče o průměru 251 milimetrů, které mají i ostatní verze Themy a Lancia jako první italská automobilka standardně vybavila auta systémem ABS. Kola jsou jen patnáctipalcová a originálně Lancia používala pneumatiky Goodyear. Některé části zavěšení byly zesíleny, aby kompenzovaly těžší motor. Ona totiž přední náprava nese 62 % hmotnosti auta. Frajeřinkou jsou adaptivní tlumiče, které když fungují, tak fungují fantasticky. Na obou nápravách jsou zkrutné stabilizátory.

Foto: MOnix Media

Zadní sedadla jsou lákavá, ale v tomto autě chcete sedět za volantem, věřte mi!

Jízdní vlastnosti jsou velmi dobré, protože víceprvková zadní náprava funguje prostě senzačně, vpředu by to ale chtělo samosvorný diferenciál, aby se neprotáčelo vnitřní kolo. Fyziku nicméně neošálíte, takže s tím velkým osmiválcem vpředu je na limitu Thema prostě nedotáčivá. Místo skutečně ostré jízdy je vhodnější s Themou jet spíš svižně, neagresivně a plynule. Agresivní jízda je totiž pro floutky a ty si mají koupit něco vulgárního, například BMW M5 E28, Thema 8.32 naopak vyniká v přímce jako rychlý dálniční expres, proto je tak pohodlná. Přijde mi ale ostřejší než jeden stříbrný exemplář, se kterým jsem jezdil kdysi.

Skončila dřív než slabší verze Themy

Září 1988 s sebou přineslo modernizaci s upravenými motory a designem (poznat je hlavně jiná větší maska). Na další změny pak došlo v roce 1992, ale ty se Themy 8.32 netýkaly, její výroba byla ukončena. Je to škoda, Thema od té doby mnohem lépe vzdorovala korozi. Model se z nabídky automobilky definitivně vytratil v roce 1994 a vystřídal ho typ Kappa. Celkem vzniklo přes 336 tisíc těchto krásně hranatých italek, ale jen 3 971 aut v této verzi. V letech 2011 až 2014 se prodávala ještě druhá generace, což byl přeznačkovaný Chrysler 300C s klasickou koncepcí. Thema 8.32 je ale mnohem zajímavější a dodnes ji mnozí oceňují jako fantastický sleeper. Jednu Themu 8.32 vlastnil i sám Enzo Ferrari a ten si nikdy nevybíral špatná auta. Jinou si pořídil zase Rowan Atkinson, další milovník skvělých aut. A pořídit si ji můžete i vy, tahle Thema z roku 1987 zrovna hledá majitele, přitom je v originálním zachovaném stavu a stojí 520 tisíc korun. Když byla nová, stála dvojnásobek toho co druhá nejdražší verze. Dnes je asi nejlevnější možností k pořízení auta s motorem Ferrari a krásnou připomínkou toho, jak skvělou automobilkou Lancia byla.

Pozor na vůle v podvozku, za které může těžký motor i těžká karoserie. Také nečekejte levný servis motoru, měl by jej totiž provádět někdo se zkušenostmi s Ferrari. Například nastavit rozvody po výměně je jako hodinářská práce, při které musí být pohonná jednotka mimo auto. Vyndává se s nápravou a převodovkou spodem, protože nahoře není dost místa. Lancii trápí také koroze a zlobit mohou adaptivní tlumiče. A své vrtochy má občas i elektroinstalace. Ale máte motor Ferrari, nestojí to i tak za to?

Reklama

Související témata:
Lancia Thema
Načítám