Hlavní obsah

Srdce Ferrari tepe v sedanu od Lancie

Foto: Archiv Garáž.cz

Tlačítkem Sledovat můžete odebírat oblíbené autory a témata. Články najdete v sekci Moje sledované a také vám pošleme upozornění do emailu.

Píšou se osmdesátá léta a ulice jsou plné hranatých škatulí podobných tvarů. Vida, támhle zrovna jedna startuje a… co? Co to je k sakru za sportovní zvuk, vždyť je to jen Lancia Thema…

Článek

Lancia Thema byla vlajkovou lodí italské automobilky. Poprvé se představila v roce 1986 v Turíně a hned zapadla mezi produkci díky citlivě navrženému designu od Giugiara. Její platforma se zaplatila díky použití v dalších autech – Alfa Romeo 164, Fiat Croma a Saab 9000. Lancia měla ale být luxusní značkou italského koncernu, proto dostala kotoučové brzdy na všech kolech a do příplatkové výbavy samosvorný diferenciál, automatickou klimatizaci a sportovní režim jízdy.

Foto: Archiv Garáž.cz

Zpočátku mezi nejlepší verze patřila přeplňovaná Thema 2.0 16VT nebo atmosférický šestiválec 2.9, ale teprve verze 8.32 naplno kralovala. Přitom byla maximálně nenápadná a pravý potenciál prozrazoval snad jen žlutý štítek na masce a prazích nebo dvojitý výfuk. V interiéru sázela vrcholná Thema na maximální kvalitu a používala vytříbené materiály jako alcantara, dřevo, kůže a vše precizně zpracované a slícované. Fušérství zde nemělo místo.

Foto: Archiv Garáž.cz

Tuhle Themu jste ale chtěli kvůli motoru pod kapotou. Mít v luxusním nenápadném italském sedanu třílitrový vidlicový osmiválec od Ferrari je prostě cool. Konkrétně pochází tenhle dvaatřicetiventil z modelu 308 GTB Quattrovalvoe se vstřikováním Bosch. Tady ale pohání přední kola silou 215 koní a točivým momentem 285 Nm. Na stovce je velký sedan za 6,8 sekundy a zvládne až 240 km/h. Později s katalyzátorem sice 10 koní ztratil, stále ale platil za senzační stroj.

Foto: Archiv Garáž.cz

Motor a výkon ale není všechno, proto Thema dostala elektronické tlumiče BOGE s měnitelnými režimy Auto a Sport. Víceprvková zadní náprava bojovala proti fyzikálním zákonitostem těžkého motoru vpředu a k silnici jí pomáhalo přitlačovat výsuvné zadní křídlo. Kdyby to ani tak nestačilo, dostala Thema větrané kotouče a systém ABS. Tenkrát navíc autu stačily jen patnáctipalcová kola, takže to není udrncaná herka.

Foto: Archiv Garáž.cz

Lancia testovala i prototypy s pohonem všech kol a když koukáme na Deltu Integrale, mrzí nás, že to nedotáhla ke zdárnému konci. Zákazníci se tak dočkali jen omlazené verze s jinými světlomety a nárazníky. Dnes jde o ceněný a vzácný kousek, vlastně vzácnější než Ferrari, jehož motor ho pohání.

Reklama

Načítám