Hlavní obsah

Poprvé za volantem Hyundai Staria: Kosmické MPV je normální auto pro lidi za skvělé peníze

Foto: Hyundai ČR / Martin Sznapka

Tlačítkem Sledovat můžete odebírat oblíbené autory a témata. Články najdete v sekci Moje sledované a také vám pošleme upozornění do emailu.

Na nové „dodávkové“ MPV Hyundai Staria jsme se dost načekali, ale konečně přichází na český trh a my se s ním proto mohli konečně osobně seznámit. Už víme, že nabízí spoustu prostoru a praktičnosti, jízdního komfortu i požitkářského luxusu, a co je nejpřekvapivější – strhává na sebe hodně pozornosti!

Článek

Víte, tohle vážně není běžné. Dodávek si na silnici obvykle nikdo nevšímá, protože jsou to prostě jen přerostlé krabice na kolech, většinou v základové bílé splývají s okolím lépe, než kdyby měly důmyslné maskování. Denně jich potkáte desítky a stovky, ale ani si to neuvědomíte – snad jen v momentu, kdy jí máte plné zpětné zrcátko, pak vás její netrpělivý řidič vytroubí a podjede v pravém pruhu.

Staria je ale docela jiný případ – ta pozornost svého okolí přímo magneticky přitahuje. Pravda, její střední a zadní část má stále příkladně krabicovitý charakter, jenže oblá příď s LED světelným pruhem přes celou šířku a hlavními světlomety schovanými ve výrazně tvarované masce ji činí nepřehlédnutelnou (zvláště s doplňky v barvě mosazi nebo temného chromu, které autu dodávají nádech výjimečnosti). I naživo vypadá jako kosmická loď…

Foto: Hyundai ČR / Martin Sznapka

Staria vážně nevypadá jako „další obyčejná dodávka“

Líbí se vám? Přijďte se na ni podívat na Legendy!

Staria si odbude svou premiéru před veřejností v rámci motoristické slavnosti Legendy konající se již tento víkend na Výstavišti v pražských Holešovicích. Na stánku Hyundai si budete moci prohlédnout také světové auto roku, elektrický Ioniq 5, a vodíkové Nexo, hlavní pozornost však bude věnovaná motorsportu – největšími hvězdami budou letošní WRC speciál i20 N Rally2 a nová okruhová střela Elanta N TCR, které budou stát po boku svých silničních sourozenců z rodiny rychlíků N: i20 N, Kona N a i30 N (dokonce v limitované edici Drive-N). Máme se tedy nač těšit!

Foto: Hyundai

Hlavní hvězdou stánku Hyundai bude speciál i20 N Rally2

Zážitek za volantem je však překvapivě „osobákový“. Před sebou máte 10,25“ digitální přístrojový panel, vedle 10,25“ infotainment (v základu je 8“ rádio) s širokou online a mobilní konektivitou a pod ním panel klimatizace – všechny tyto prvky (včetně samotného multifunkčního volantu a páček za ním) budou připadat velmi známé všem, kteří již nakoukli do kabiny nového Tucsonu.

Foto: Hyundai ČR / Martin Sznapka

Kabina Starie je hodně podobná běžnému osobnímu autu

S nejmodernějšími silničními modely Hyundai má Staria společný také velký balík jízdních asistentů, který zahrnuje nouzové brzdění, adaptivní tempomat a vedení jízdy v pruhu, monitorování mrtvých úhlů včetně kamerového pohledu promítaného na přístrojový panel nebo 360° kamerový parkovací systém. Kdepak, tohle není žádné zaostalé užitkové auto!

To vše je možné pouze proto, že Staria sdílí platformu s osobními modely Santa Fe nebo Sonata – to znamená, že je primárně předokolková (s možností pohonu všech čtyř kol H-TRAC dodávaného na přání), zadní náprava pak má víceprvkové zavěšení pro ještě vyšší komfort jízdy. Hyundai tedy v tichosti udělal totéž, čím se Volkswagen nedávno tak holedbal u Multivanu T7 – civilizovanou dodávku ještě víc přiblížil světu osobních MPV.

Není tedy divu, že Staria jezdí velmi pohodlně a kultivovaně, přitom je na silnici náležitě stabilní a sebejistá – prakticky jako běžné MPV. Z dodávkově zvýšené řidičské pozice máte skvělý výhled vpřed i do stran (zvlášť díky nízké linii bočních oken), svažující se A-sloupky nijak nepřekážejí, takže i manévrování v těsných prostorech je velmi snadné (také díky zmíněnému kamerovému systému, a především skvělému poloměru otáčení 5,97 metru).

Foto: Hyundai ČR / Martin Sznapka

Za volantem máte skvělý výhled na silnici i okolí

Za volantem si pak připadáte spíš jako řidič přerostlého osobáku, a ne jako autobusák – přitom vodíte 5,2 metru dlouhou (na rozdíl od konkurence nabízí Hyundai pouze jednu variantu délky/rozvoru), skoro dva metry širokou a stejně tak vysokou obludu, ale ani vám to nepřijde (jen pozor v podzemních garážích!).

Rozměry9místná verze7místná verze
Délka5 253 mm
Šířka1 997 mm
Výška1 990 mm
Rozvor3 273 mm
Objem zavazadlového prostoru831–1 303 l117–431 l

To až když se otočíte a pořádně si prohlédnete tu jeskyni za vámi. Je tak velká, že Staria disponuje zpětnou kamerou na posádku vzadu a systémem zesilování hlasu, aby řidič mohl pohodlně pacifikovat i neposedné děti ve třetí řadě sedadel, která je od předních tak daleko, že už by tam mohli mít jiné časové pásmo.

Foto: Hyundai ČR / Martin Sznapka

Děti budete mít stále pod kontrolou

Prostorová nabídka Starie je vážně vynikající – v základním uspořádání „ubytuje“ až devět cestujících (uspořádání 3+3+3, přičemž přední prostřední sedadlo je užší a můžete ho sklopit a udělat si z něj stolek), luxusní varianta nabídne sedm míst (2+2+3), přičemž dvě prostřední „ředitelská“ křesla lze sklopit skoro až do lůžkové úpravy (jsou také vyhřívaná a ventilovaná), zadní trojmístná lavice bude nejspíš pro bodyguardy… K tomu Staria přihodí spoustu šikovných odkládacích prostor a schránek, držáků na pití (dokonce i v bočních posuvných dveřích, které mají navíc otevírací okno), háčků a USB konektorů. Chybět by vám u Starie tedy nemělo vážně nic…

Tedy snad kromě větší variability – dostupná uspořádání sedadel jsou totiž jen tato dvě (osobní devítimístné a luxusní sedmimístné, do Evropy nedorazí ani jedenáctimístný „autobus“, ani luxusní limuzína, chuť si musíte nechat zajít i na atraktivní obytňák), lavice jde posouvat a sklápět, ale na vyjmutí už potřebujete nářadí. Taky motor je aktuálně v nabídce jen jeden (v plánu je však ještě benzinový hybrid a výhledově také vodíková verze s palivovými články), ale vzhledem k tomu, že jde o poctivý 177koňový diesel bez elektrifikace, nabízející solidní zátah 430 Nm a slušnou dynamiku i kultivovanost, zlobit se určitě nebudete (volit můžete jen manuální nebo automatickou převodovku, pohon předních nebo všech čtyř kol). Zvlášť, když je za tak pěkné peníze!

Foto: Hyundai ČR

Ceník Starie je překvapivě vstřícný

Základní cenovka Hyundai Staria totiž činí skromných 899 990 Kč a za 1,1 milionu máte velmi pěkné auto (předokolka s manuálem ve vyšší výbavě Style), což je na tak velké, praktické a vybavené auto hodně atraktivní částka. I když zvolíte vrcholnou verzi Luxury s automatem a ve čtyřkolce a napěchujete ji výbavou (přesně takovou specifikací jsme se svezli my), budete se pohybovat na úrovni 1,5 milionu. Až se tohle rozkřikne, bude Staria přitahovat pozornost ještě větší.

Pracant k pohledání

Hyundai Staria bude k mání také v užitkové verzi – ta nabídne sezení pro tři nebo šest pasažérů a k tomu nákladový prostor, do nějž se vejdou až tři europalety.

Nákladový prostor3místná verze6místná verze
Délka2 500 mm1 705 mm
Šířka1 640 mm
Výška1 436 mm
Objem4 935 l2 890 l

O pohon se stará stejný 2,2litrový dieselový čtyřválec pohánějící vždy pouze přední kola přes šestistupňový manuál nebo osmistupňový automat. Zadní náprava je v případě užitkové verze tuhá a odpružená progresivními listovými pery pro vyšší užitečné zatížení, Staria tak uveze více než jednu tunu a na kouli utáhne až dvě tuny (s automatickou převodovkou pouze 1,5 tuny). Přístup k nákladu je přes standardně dodávanou dvojici posuvných dveří, vzadu můžete volit mezi výklopným víkem a dělenými křídlovými dveřmi.

Reklama

Načítám