Hlavní obsah

Světový šampionát rally sází na hybridní speciály

Foto: Red Bull

Tři stávající tovární týmy prodloužily s promotérem šampionátu smlouvu na další tři roky. Další automobilky o vstupu do WRC uvažují

19. 1. 2022

Jedna skupina fanoušků WRC pláče, že rally už nebude nikdy jako dřív, protože už i sem proniká elektrifikace – od dnešní sezony mají auta hybridním pohonná ústrojí. Druhá skupina nadšeně aplauduje při zhlédnutí prvních onboardů z testů a je nadšená z toho, jak rychlé nové speciály budou, někteří se nestydí nová auta přirovnat ke speciálům třídy B. Do jakého tábora se zařadíte vy?

Článek

Jedno je jisté. Až 20. ledna odstartuje Rally Monte Carlo, první podnik letošního mistrovství světa v rally, začne s ním také nová soutěžní éra. V sérii WRC totiž budou nově závodit speciály s plug-in hybridními pohony, postavené podle pravidel Rally 1. A ať je vám elektrifikace trnem v oku, nebo v ní vidíte budoucnost, pravda je taková, že nová auta budou brutálně rychlá. Ostatně podívejte se sami:

Každopádně jisté je, že podmínky pro všechny jsou stejné, všichni startují z nuly a očekávání jsou veliká. Všechny speciály jsou postaveny podle nových pravidel a pohání je hybridní ústrojí, které pilotům přidává 136 koní výkonu navíc. Ford tvrdí, že jeho auto zrychlí z nuly na stovku za 3,2 s!

Takže o čem že se to vlastně bavíme? Kolik hybridních speciálů bude na startu? Jak to všechno bude fungovat? A co si o tom máte myslet?

Hybridní pohon je stejný pro všechny

Kombinace spalovacího motoru a elektromotoru je něco, s čím se na silnici už pár let potkáváme a Formule 1 je dlouhodobým průkopníkem podobných systému už celých čtrnáct let! A teď došlo i na rally. Každý speciál třídy Rally 1 bude mít elektrifikované pohonné ústrojí, základem bude přeplňovaný čtyřválec o objemu 1,6, který bude doplněn o elektromotor.

Foto: Hyundai

Hybridní ústrojí váží necelých sto kilo

Zatímco benzinový motor bude originální konstrukcí každé automobilky (předpisy FIA však jasně stanovují mantinely), tak elektrifikované ústrojí pro plug-in hybridní pohon bude všem týmům bez výjimky dodávat společnost Compact Dynamics, patřící do koncernu Schaeffer. Něco vám to říká? Jistě, tato společnost už několik let zaštiťuje vývoj a výrobu elektrických komponentů pro stáje Formule 1, Formule E nebo vytrvalostní série WEC.

Základem elektrické jednotky je elektromotor s výkonem 100 kW (136 koní) a točivým momentem 180 Nm. Ten bude pohánět akumulátor s kapacitou 3,9 kWh a 650V. Kombinovaný výkon celého hybridního ústrojí je 500 koní.

Kvůli bezpečnosti bude celý systém uložen v karbonové schránce a rám vozu je v inkriminovaných místech náležitě zesílen. Ústrojí je chlazené vzduchem i kapalinou, a podle Fordu váží celá hybridní soustava 95 kilogramů. Samozřejmě, že všechny závodní speciály Rally 1 mají pohon všech kol.

Foto: Toyota Gazoo Racing

Celkový výkon těchto kapesních raket dosahuje až 500 koní! Využití tohoto početného stáda však má svá omezení

Jak to bude fungovat?

Elektřina bude závodním autům dodávat nejen extra porci výkonu navíc, ale taky by je mohla za určitých podmínek pohánět na přejezdech. Závodník bude moci využívat elektrický boost opakovaně, ale ne déle než tři vteřiny.

Nebude však mačkat žádné extra tlačítko, jednoduše víc šlápne na plyn. Řidiči to po prvních testech ze všeho nejvíc přirovnávali k tomu, když se ve starých závodních speciálech nafouklo turbodmychadlo a poslalo na kola další porci výkonu navíc. „Je to zábavné a rozhodně je to cítit,“ říká závodník Matthew Wilson. „Musíte se s tím naučit jezdit, ale když víte, jak na to, tak třeba výjezdy ze zatáček jsou vysloveně drtivé. Hodně je to znát i při startu do zkoušky. Extra váhu hybridního pohonu navíc jsem v porovnání se staršími vozy vnímal jen v hodně ostrých a pomalých zatáčkách.“

Foto: FIA

Zvyknout si na elektrický doping a naučit se ho efektivně využívat, bude pro všechny piloty novou řidičskou výzvou

Baterie všech vozů Rally 1 se budou nabíjet jak prostřednictvím rekuperačního brzdění, tak z externího zdroje energie v servisní oblasti mezi jednotlivými etapami.

Jen elektrifikací to ale nekončí…

Ještě vloni vycházely karoserie speciálů z běžných produkčních aut, ale s příchodem skupiny Rally 1 se tohle mění! Nová auta mohou mít (a všechny tři tovární vozy taky mají) prototypovou rámovou konstrukci, která musí splňovat rozměrové limity pro vozy WRC a vizuálně se blížit sériovým vozům. Karoserie mohou být větší, než tomu bylo do současnosti.

Určitě vás bude zajímat, že posledními speciály s rámovou konstrukcí byla auta legendární skupiny B. Jenže zatímco dřív nebyli výrobci schopni navrhnout a vyrobit takový rám, který by v případě nehody ochránil posádku, viz všechny ty tragické nehody právě ve skupině B, tak časy se mění. Tohle řešení pak dovoluje navrhnout extrémně funkční řešení.

Foto: Ford

Novinkou je návrat k řazení pákou – pádla pod volantem zmizela

Další zásadní novinkou je zákaz řazení pádly pod volantem, každé auto tak bude muset mít řadicí páku sekvencí převodovky. Přidejte si k tomu fakt, že nová auta nebudou mít aktivní středový diferenciál a že pravidla taky zjednodušila konstrukční řešení odpružení, a rázem tady máme auta s vyšším výkonem, která by ale měla být náročnější na řízení. Povolené není ani kapalinové chlazení brzd a skryté vzduchové kanálky. Už se začínáte těšit?

Seznamte se s jezdci a s novými auty

Tříletou smlouvu s promotérem šampionátu podepsaly tři dosavadní tovární týmy, takže dál na startu uvidíme značky Toyota, Ford a Hyundai. Není však vyloučeno, že již v příštím roce přibydou další automobilky, vše závisí na tom, jak se plug-in hybridní pohon osvědčí.

S největší změnou přichází Ford, který nahradil Fiestu speciálem se jménem Puma. Chce tak propagovat svoje nové SUV. „Nová éra vozů WRC představuje zásadní technický pokrok. Podobné chvíle vždy posunuly šampionát vpřed a zdramatizovaly závodění. Díky zavedení hybridního pohonu budou vozy výkonnější než kdykoli v historii,“ nechal se slyšet Malcolm Wilson, výkonný ředitel společnosti M-Sport.

Foto: FIA

Puma je původem crossover, ale v M-Sportu ji přesto vmáčkli do šablony malého hatchbacku

Hlavní hvězdu týmu má být Craig Breen, který vloni jezdil za Hyundai. Doplní Adriena Fourmauxe a Guse Greensmitha, kteří za Ford jezdili již minulý rok. Ani Breen však nemůže soupeřit s popularitou Sébastiena Loeba, devítinásobného šampiona WRC, který bude s Pumou závodit ve vybraných soutěžích letošního ročníku. Uvidíte ho přitom již na Rally Monte Carlo a celý svět se třese na to, jak si s novým autem poradí.

Toyota vyrukovala s vozem, který připomíná Yaris GRT s výrazným aeropaketem. V jezdecké sestavě pro rok 2022 bude osminásobný mistr světa Sebastien Ogier s novým spolujezdcem Benjaminem Veillasem. Úřadující mistr světa však nepojede všechny soutěže. Hlavní dvojicí tak budou pro Toyotu pilot Elfyn Evans a spolujezdec Scott Martin, kteří skončili loni druzí, plus nadějní Kalle Rovanperä a Jonne Halttune.

Foto: Toyota

Toyota vstupuje do nové sezony s omlazenou jezdeckou sestavou, Ogier bude startovat jen ve vybraných soutěžích

Šéf týmu a veterán WRC Jari-Matti Latvala při představení nového auta prohlásil: „Rally vstupuje do zcela nové éry a je to velmi vzrušující okamžik. Je tu spousta změn, kterým se musí přizpůsobit jezdci i nastavení vozů, všichni začínáme od nuly.“

U Hyundaie zůstávají jezdci Ott Tänak a Thierry Neuville. Ve třetím voze korejské značky se pak budou střídat Dani Sordó a Oliver Solberg. Auto, se kterým pojedou, pak nese označení i20 N Rally1 2022 edition a stejně jako ostatní speciály, tak i tady se jedná o vůz s rámovou konstrukcí. Všechny tři tovární speciály tak tedy využily nová pravidla bezezbytku.

Hyundai i20 N Rally1 má na rozdíl od sériové i20 N pohon všech kol, ale ze všech tří továrních speciálů působí nejvíc civilizovaněji a vizuálně se přibližuje autu, které si můžete koupit.

Předběžný kalendář WRC

Prvním závodem sezony bude již tradičně Rally Monte Carlo, který startuje 20. ledna a leccos napoví o tom, jak se tři tovární týmy s novými předpisy vypořádaly. O měsíc později se pak pojede ve Švédsku, což bude jediná soutěž čistě na sněhu, novinkou v kalendáři je pak Rally Nový Zéland, kam se světový šampionát vrátí po desetileté odmlce.

Podle FIA by měl mít šampionát hned třináct podniků, ale termíny se ještě mohou měnit dle aktuální situace ohledně koronaviru. V polovině srpna je přitom v kalendáři volné políčko, neví se totiž ještě, kde se pojede. S největší pravděpodobností to však bude v Mexiku.

Foto: FIA

Kalendář se může ještě měnit

Tak co, už se těšíte?!

Jak se těšíte na novou sezonu WRC?
Bude to nářez!
92,5 %
Bude to nuda
6 %
Já radši fotbal
1,5 %
Celkem hlasovalo 705 čtenářů.

Reklama

Sdílejte článek