Hlavní obsah

Elektrická rallyeová Fabia. Ostrý start už v sezóně 2021!

Foto: Kreisel Electric
3. 1. 2021

Původně jsme tohle auto čekali přímo z továrny. Jenže společnost Kreisel Electric ho připravila pro závodní tým Baumschlager Rallye & Racing a elektrická Fabia RE-X1 se objeví v nadcházející sezoně v rakouském národním šampionátu Rallye 2!

Článek

Nejdřív jsme mysleli, že mladoboleslavské oddělení Škoda Motorsport nemá s tímto autem vůbec nic společného, ale Škoda se společností Kreisel spolupracuje a sdílí know-how. Kompletní vyjádření Škody naleznete na konci článku.

Původně měla být Fabia RE-X1 při závodech série Rallye 2 jen testována, nakonec ale dostává výjimku AMF (Rakouská federace motoristického sportu) a může nastoupit rovnou na start. Bude ji řídit jeden z nejlepších rakouských závodních jezdců, národní šampion Raimund Baumschlager.

Společnost Kreisel Electric prý utratila za elektrifikaci závodní Škody Fabia R5 víc než 700 000 euro, tedy víc než osmnáct milionů korun, a tak jde ve skutečnosti o plný prototyp, ne jen o pouhou přestavbu. „Sice vypadá jako závodní Škoda R5, ale je to od základu nové auto,“ uvádí Kreisel Electric na svých facebookových stránkách.

„Většinu peněz jsme investovali do vývoje vozu pro rallycross, kde budeme v budoucnu dodavatelem strojů pro mistrovství světa. Vůz ale může nastoupit i do rallye.“

V posledních měsících se totiž v Kreisel Electric soustředili nejen na to, aby najezdili tisíce testovacích kilometrů, ale taky aby byli schopni vše zvládnout logisticky. A co že za vůz postavili? 1 300 kg těžký závodní speciál má na každé nápravě jeden elektromotor a jejich společný výkon je 670 koní a 880 Nm. Jako většina elektromobilů, tak i Fabia RE-X1 nepotřebuje převodovku. A jak je vidět na videu z testování, rychlost autu rozhodně nechybí. Jen ten zvuk…

Každopádně rychlost a ovladatelnost je jedna věc, ale v rallye taky přejíždíte mezi jednotlivými zkouškami, a nezbývá tak moc času na to nejdůležitější – na dobíjení baterií. „Simulovali jsme závodní kilometry domácích soutěží a zvládli jsme každou rallye,“ říká Baumschlager. Každopádně Kreisel se netají s tím, že si pro rychlé dobíjení během účasti v rakouském šampionátu vyvinul vlastní dobíjecí stanici určenou přímo pro závodní auta.

V zákulisí se nyní mluví o tom, že Baumschlager netouží po ničem jiném, než s elektrickou Fabií RE-X1 vyhrát titul. „Nechceme prohrát, cílem každého je vyhrát. Rok 2021 je pro nás rokem učňovského vzdělávání, ale chceme vidět, že dokážeme držet krok,“ řekl sám závodník.

A co na to Škoda Motorsport?

„Oba partneři přicházejí s technickými řešeními a sdílí mezi sebou know how v rámci projektu. Kreisel je inovativní společnost s pokrokovou technologií bateriového pohonu a Škoda má za 120 let v motorsportu bohatou historii a v posledních letech vyvinula nejúspěšnější vůz kategorie Rally 2. Škoda Fabia Rally 2 evo je nejúspěšnější a nejprodávanější rally vůz mezi zákaznickými týmy. Je tak perfektním základem pro elektrický prototyp.“ říká Pavel Jína ze společnosti Škoda Auto.

Jak se líbí elektrická Fabia R5 vám?

Reklama

Sdílejte článek