Hlavní obsah

Testy: Hyundai Santa Fe 1,6 T-GDI – Evoluce pokračuje

Foto: Jiří Čermák
30. 4. 2021

Hyundai Santa Fe před faceliftem jsme měli loni půjčené na dlouhodobý test. A byl to pěkný půlrok, auto nezahálelo a každý z redakce s ním vždycky rád vyjel na víkend. Není divu, je to praktické a dospělé auto, které nabízí dobré jízdní vlastnosti a výbavu prémiových značek za příznivou cenu. Teď se nám dostalo do ruky omlazené Santa Fe a nás zajímalo, jestli si tenhle dobrý dojem vůz zachoval i s hybridním pohonným ústrojím pod kapotou.

Článek

Model Santa Fe, vlajková loď korejského Hyundaie, oslavil loni 20. narozeniny. Za tu dobu urazil pořádný kus cesty, a to jak vzhledově, tak i technologicky. Současná, v pořadí již čtvrtá generace se dočkala při příležitosti kulatého výročí omlazení, které přineslo hned několik změn.

Design vozu se nijak překotně nezměnil, stále na první pohled poznáte, že se jedná o Santa Fe. Přední část vozu nově nese výrazně širší masku chladiče, zaujmou také nové oddělené světlomety, které svítí do tvaru písmene T (horní část „písmene“ slouží také jako blinkr). Změny se udály i na zádi, kde nově najdeme elegantní LED proužek táhnoucí se mezi světly po celé šíři pátých dveří. Nové santaféčko působí jako celek velmi elegantně a dospěle, v našem případě to ještě podtrhuje povedená perleťově bílá barva karoserie.

Ačkoliv se jedná jen o facelift a nikoliv novou generaci vozu, dostalo Santa Fe zcela novou podvozkovou platformu. Ta má dle slov výrobce zajistit lepší ovladatelnost a bezpečnost, řada těžkých komponent byla prý totiž přesunuta níže, což přispívá k lepší stabilitě vozu. Dalším důvodem k této změně pak byl příchod elektrifikace, tedy hybridního a plug-in hybridního pohonného ústrojí.

Foto: Jiří Čermák

Přední světlomety jsou oddělené a svítí do tvaru písmene T

Interiér je povedený, zamrzí jen drobnosti

Revoluce se nekoná ani uvnitř auta. Stejně jako před faceliftem je i u omlazené verze interiér vzdušný, přehledný a intuitivní. Navzdory bohaté výbavě a velkému množství moderních technologií nečekejte žádné záludnosti. Všechno je na svém místě a po přesednutí nebudete nic dlouho hledat. Všudypřítomná kůže a příjemné měkčené materiály ukazují, jakou pozici Santa Fe v hierarchii značky zaujímá. Navíc je tu prostoru na rozdávání, a to jak vpředu, tak i na zadních sedadlech či v zavazadlovém prostoru (je zde také možnost sedmimístného uspořádání).

K dispozici má řidič přehledný 10,25palcový dotykový displej infotainmentu a k tomu ještě digitální přístrojový štít s úhlopříčkou 12,3 palce. Naštěstí ale není odkázaný jen na tyto elektronické plochy. Plovoucí středová konzole nabízí dostatek tlačítek a ovladačů, díky kterým nemusíte všechno řešit přes displej infotainmentu, což je rozhodně vítané. Praktický je také úložný prostor v patře pod ovladači. I klasickou páku převodovky nahradila díky elektronickému systému shift-by-wire moderní tlačítka.

Škoda jen takové drobnosti, jako je poněkud nedotažený klíček od vozu. Při dotyku výrazně cítíte, jak je dutý a navíc v něm něco chrastí. Je to sice maličkost, ale u jinak povedeného vozu to zamrzí.

Nově pak najdeme v interiéru santaféčka také rozšířený volič jízdních režimů. V levé části kruhového voliče se nacházejí jízdní režimy Eco, Sport a Smart, režim s názvem Normal chybí, namísto něho je právě „chytrý“ Smart, který nastavuje vůz průběžně podle stylu jízdy. V pravé části pak můžeme volit režimy pro jízdu v terénu, konkrétně režimy Snow (sníh), Mud (bláto) nebo Sand (písek).

Foto: Jiří Čermák

V interiéru nově najdeme kruhový volič jízdních režimů, včetně těch terénních

Ve výbavě vozu dále najdeme například panoramatické střešní okno, výhřev i chlazení sedadel, 360° parkovací kameru, head-up displej, bezdrátové nabíjení mobilního telefonu, vyhřívaný volant nebo Apple CarPlay a Android Auto. Z asistentů nechybí adaptivní tempomat, hlídání mrtvých úhlů, nouzové brzdění, asistent jízdních pruhů, asistent pro předcházení kolizím při couvání nebo komplexní asistent pro dálniční jízdu, který kombinuje více již zmíněných asistentů dohromady. Nově také Santa Fe nabízí za příplatek autonomní parkování, kdy můžete vůz zaparkovat zvenčí jen pomocí tlačítek na klíči od vozu.

Příjemné je zobrazení pohledu z kamery, která hlídá mrtvý úhel při aktivaci blinkru přímo na budíku před očima řidiče. Podobně povedená vychytávka je také signalizace hlídání mrtvého úhlu v head-up displeji. Trochu otravné může být naopak zejména při jízdě po městě poměrně časté varování před kolizí, i když jen míjíte zaparkovaná auta, nebo také hlídač opuštění jízdního pruhu, který při sebemenším najetí na dělicí čáru (nedej bože občas i jen na spáru v asfaltu) upozorňuje řidiče poměrně výrazným akustickým signálem. Dříve nebo později tak nejspíš začnete tento asistent při jízdě mimo dálnici vypínat tak jako my.

Foto: Jakub Deml

Pohled z kamery do slepého úhlu za vás při aktivaci blinkru je příjemná vychytávka

Motor neuhrane, ale postačí

Santa Fe je velké auto a jistě si říkáte, že ve velkém autě by měl být i velký a silný motor. A my souhlasíme. No jo, ale tady najdeme pod kapotou jen hybridní jedna-šestku. Pokud kroutíte hlavou a myší už hledáte křížek pro zavření okna v prohlížeči, tak ještě chvilku zadržte.

Po nastartování je auto vždy defaultně přepnuté do jízdního režimu Eco, což z principu nemusí každému vyhovovat. Nutno ale říct, že u hybridního santaféčka to kupodivu vůbec nevadí. Auto není líné, a díky elektromotoru jsou i v eco režimu rozjezdy a pružné zrychlení hbité a plynulé a nemáte vlastně potřebu režim měnit. To se u těchto „ekonomicko-ekologických-nejvíc-eko-jedu-zadarmo-režimů“ moc často nestává, protože v nich většinou řídicí jednotka motor extrémně podtáčí, auto je líné a nezřídkakdy nepříjemně vibruje. Ani jedno z toho se tady ale neděje.

Při zvolení režimu Sport je pak auto příjemně hbité, spalovací motor se zapojuje o poznání víc a navíc drží motor v otáčkách. Při dynamičtější jízdě ale na dojmu příliš nepřidává kvílící jedna-šestka vytočená do vysokých otáček. Je to ale jen pocitová záležitost, jinak auto nejede špatně. Převodovka řadí velmi hladce a při klidné jízdě po městě díky zapojení elektromotoru skoro ani nepoznáte, kdy se přidává spalovací motor a kdy řadí. Museli byste se na to cíleně zaměřit, až tak je klidná jízda s hybridním Santa Fe hladká.

Foto: Jiří Čermák

Santa Fe umí jet klidně a hladce, ale i dynamicky. O dost líp ale působí v prvním případě

Komfortně je naladěný také podvozek, který se skládá z přední nápravy typu MacPherson s příčným stabilizátorem a zadní víceprvkové nápravy. Výsledkem je pohodlná jízda, kdy auto s přehledem zvládá i větší nerovnosti bez jakýchkoliv ran.

Jak tedy faceliftovanou vlajkovou loď od Hyundaie shrnout? Už předfaceliftové Santa Fe bylo velmi povedené, novinka jde v jeho šlépějích a přidává ještě něco navíc. Možná nám byl o něco více sympatický objemnější diesel pod kapotou, hlavně na delší přejezdy, ale pokud s autem jezdíte přes týden i po městě, dává vlastně hybrid docela smysl. Je to výborně vyvážené a nezáludné auto, které vás i vaši rodinu doveze téměř kdykoliv kamkoliv. S hodně věcmi a za sedm litrů na sto. Za nás vlastně stále v pořádku.

Ceny nového Hyundai Santa Fe začínají na 949 990 Kč (2,2 CRDi, 148 kW, pohon 4x2, výbava Comfort). Pokud chcete hybrid, jako jsme měli v testu my, budete muset z peněženky (nebo spíš účtu) vytáhnout o padesát tisíc víc (1,6 T-GDI HEV, 169 kW, pohon 4x2, výbava Comfort). Námi testovaná varianta ve výbavě Style s pohonem všech kol pak vychází na 1 299 990 Kč. A pokud by se vám zachtělo plug-in hybridu, připravte si minimálně 1 349 990 korun za verzi ve výbavě Smart. Dobrou zprávou je, že Hyundai na nové vozy Santa Fe nyní nabízí zaváděcí slevu ve výši 100 tisíc korun.

Technické údaje
Motorzážehový čtyřválec uložený vpředu napříč, čtyři ventily na válec + synchronní elektromotor s permanentním magnetem
Zdvihový objem1 598 cm3
Celkový výkon169 kW (230 koní) při 5 500 ot./min.
Točivý moment350 Nm při 1 500 až 4 500 ot./min.
Plněníturbodmychadlem
Převodovkašestistupňová automatická
Pohonvšech kol
Pohotovostní hmotnost1 796 kg
Akcelerace 0–100 km/h9,1 sekundy
Maximální rychlost187 km/h
Spotřeba (kombinovaná)7,2 l/100 km
Kola a pneumatiky235/55 R19
Objem palivové nádrže67 litrů
Rozvor2 765 mm
Rozměry (délka/šířka/výška)4 785/1 900/1 685 mm
Objem zavazadelníku831 litrů

Reklama

Sdílejte článek
Související témata: