Článek
Pamatujete, jak stála nová základní Fabia pod 250 tisíc korun i s klimatizací? Tak taková doba je už nenávratně pryč. Dnes tuto „nejlevnější“ škodovku koupíte za 399 900 Kč. Za to dostanete litrový atmosférický tříválec o výkonu 59 kW v akční výbavě „130 let“. Nějaká komfortní výbava tam je, ale to je tak všechno.
To si tak člověk říká: Jasně, já budu svá vydřená a několikrát zdaněná čtyři kila dávat za auto, které ani nevyjede kopec. To určitě! Bohužel si ale v této cenové kategorii moc vybírat nemůžete, i u konkurence to bude zhruba to samé - kompaktní model, základní výbava, základní motorizace. Jenže, jak je to na trhu ojetin? Nebylo by tam něco zajímavějšího, prestižnějšího a důstojnějšího?
Podívali jsme se na aktuální nabídku na inzertním portálu Sauto.cz, co se dá za cenu nové Fabie v základu koupit. A vyskočila na nás opravdu zajímavá auta, a to jak poměrně rozumná, tak i totální nesmysly pro úplné šílence. Takže v této pětici zajímavých vozů si vybere jak racionální jedinec, tak i naprostý blázen, který rád hraje „all-in“. Vybrali byste si něco z této pětice? Hlasujte na konci článku v naší anketě!
Škoda Superb Combi 2.0 TSI 4 × 4
Rok 2016, najeto 197 099 km, cena 399 000 Kč
Hned první zajímavá nabídka, která na nás vyskočila, je tento Superb v kombíku, kterého nabízí Auto ESA. Zkusíme si ho půjčit na test, protože zrovna takové auto patří spíše mezi racionálnější volby. Je to praktický rodinný kombík, na našem trhu se těší dobré pověsti a měl by si dobře udržet svoji hodnotu. Motor 2.0 TSI je totiž slušný a umí být spolehlivý. Navíc se moc pěkně svezete a i s plně naloženým autem v kopci motor nebude mít problém.
Vrcholná verze o výkonu 206 kW je nástupce šestiválce 3.6 FSI, a i když přeplňovaný motor nemá takový charakter jako původní šestiválec, není to průšvih a propůjčuje Superbu mnohem zajímavější projev než všudypřítomné klepavé diesely (které jsou navíc v ojetinách už dost rizikové). Škoda jen povinné čtyřkolky a automatu DSG, určitě by si někteří v takovém autě chtěli ještě užít manuál.
Superb III je slušná bazarovka, která zvládá vysoké nájezdy a potřebuje jen pravidelnou údržbu. Je potřeba ale počítat s tím, že to není úplně budgetové auto, pokud jde o servisní náklady a ceny dílů. Dnes je ale drahé všechno. Každopádně jestli máme z těchto pěti aut za cenu nové základní Fabie ukázat na nejrozumnější volbu, tak je to tenhle Superb.
Porsche Cayenne Turbo
Rok 2010, najeto 203 473 km, cena 395 000 Kč
Teď už se dostáváme mezi šílenosti. Ale i osmiválcový Cayenne Turbo s výkonem 500 koní má svoje kouzlo a třeba se nějaký nadšenec najde. Uznejte, že luxusním SUV prémiové značky s vrcholnou motorizací uděláte víc parády než se základní Fabií s litrovým tříválcem na plecháčích. Nehledě na to, s jakou chutí bude tohle auto polykat dálniční kilometry v plném obsazení. A také benzin…
Sousedé tohle rozhodně neponechají bez povšimnutí, takže jestli potřebujete některému z nich trochu pohnout žlučí, máte teď jedinečnou příležitost. A ještě vám proti ceně základní Fabie zbyde na první plnou nádrž benzinu. Teď ale trochu vážně. Cayenne Turbo je na první pohled naprostý nesmysl, ale špatné auto to není. Mezi SUV patří k vozům s nejlepším podvozkem a dechberoucí celkovou dynamikou.
Provozní náklady jsou samozřejmě extrémní a nejde teď jen o reálnou spotřebu 14 až 18 litrů dle stylu jízdy. Běžný servis bude stát tak 25 tisíc jen za prohlídku a výměnu oleje. A jakmile se něco rozbije, raději o tom se sousedem nemluvte. Leda se s ním předháníte v tom, kdo je víc za vodou. Ale v takovém případě máme mnohem lepší tip na nesmyslnou ojetinu. Stačí se podívat dál.
Audi S8 5.2 V10
Rok 2007, najeto 161 723 km, cena 389 000 Kč
Luxusní prémiový sedan s atmosférickým desetiválcem z lamborghini? Vedle toho je i osmiválcový Cayenne Turbo tuctovka. Jenže i takové auto můžete mít za cenu základní Fabie a ještě vám něco zbyde. Je ale potřeba říct, že velký luxusní sedan prémiové značky je dnes už zajímavá rarita, která má svoje kouzlo. A proti moderním SUV je to vlastně i elegantní a ne tak nabubřelý vůz.
Desetiválec umí být spolehlivý motor. Chce jen pravidelně měnit olej (stačí SAE 5W-40 normy VW 502.00, ale v motoru je ho deset litrů) a sosat kvalitní palivo. Na jeho kvalitu jsou totiž vstřikovače docela citlivé. Objevuje se také zlomená hřídel klapek v sání, netěsnosti, vadný alternátor, vadný snímač hladiny oleje a vadné sondy lambda. Už má svůj věk, ale pokud má za sebou S8 pečlivě vedenou servisní historii a majitel na ní nešetří, může fungovat.
Největší hrozbou z hlediska peněz jsou tu keramické brzdy a automatická převodovka. Pokud má prodávané auto brzdy nové, je to vždycky bonus. Existují sady umožňující přestavět brzdy na klasický systém, ale i to je investice kolem 150 tisíc korun. Na jednu nápravu. U převodovky zase pozor na její údržbu. Audi nepředepisovalo výměny náplně, zatímco výrobce ZF doporučuje měnit olej v převodovce po 60 000 km. Je v ní 10 litrů oleje VW G 055 005 A2.
BMW X6 50i
Rok 2008, najeto 221 661 km, cena 379 900 Kč
Doba, kdy mělo BMW X6 image arogantního nabubřelého auta, už také pominula. Německá značka totiž tento model uvedla přesně na začátku hluboké hospodářské recese v roce 2008. Svět byl plný zpráv o šetření, skromnosti a zodpovědnosti, takže kdo jezdil osmiválcovým čtyřmístným SUV se spotřebou 15 litrů, ten prostě zřetelně demonstroval svůj postoj. Ovšem při pohledu na dnešní SUV od BMW je původní X6 vlastně decentní, elegantní a skromné auto pro slušné lidi.
O osmiválci 4,4 l bi-turbo se toho napsalo mnoho a bývá označován za jeden z nejrizikovějších motorů, jaké kdy BMW vyrobilo. Problém byl ale v (ne)používání a servisních intervalech. Kdo jezdil pravidelně, všechno hlídal a včas měnil olej, klidně na tomto motoru najel přes půl milionu kilometrů. Auta jezdící málo trpí na protékající vstřikovače (válec se doslova zaplaví benzinem) a přetěžovaná auta zase ráda „pečou“ olej v turbech umístěných uprostřed motoru. A když se ten olej mění pozdě… Však to znáte.
A pak tu máte typicky citlivou převodovku, ve které automobilka ani nepředepisuje měnit olej, a rovněž na obrovské síly motoru citlivý pohon všech kol xDrive. Ten se umí rozhádat i nesprávnými rozměry kol či špatnou geometrií. Na koho by X6 byla přece jen příliš nabubřelá, koupí tento osmiválec v SUV X5 a rovněž v nenápadném sedanu nebo kombi BMW 550i. V inzerci jich kolem 400 000 Kč také pár je.
Tesla Model S 85
Rok 2013, najeto 255 000 km, cena 378 000 Kč
Případně můžete svých 400 tisíc vzít a místo základní Fabie si koupit Teslu Model S, klidně jen zadokolku s výkonem 367 koní. I ta jede moc pěkně, abyste tím v legálních rychlostech mohli bavit kamarády a příbuzné. Na dálnici už elektromobilu dojde dech, takže kdo chce závodit v levém pruhu, ať si koupí některé z výše zmíněných aut.
Vozy Tesla mají své mouchy, ale pokud si chcete tuto techniku vyzkoušet, rozmlouvat vám to nebudeme. Spíše je potřeba si zvyknout na přehnaně specifickou ergonomii a ovládání auta. Výhodou některých starších ojetin je, že mají stále platné bezplatné dobíjení na stanicích Supercharger. Jako druhé auto doma může být vlastně tento průkopnický elektromobil zajímavá volba. Až vás nebude za rok bavit, vždycky ho zase slušně prodáte.
Za pazvuky z přední nápravy obvykle může uvolněný přední stabilizátor a také vadné kotouče. Nahodile se vyskytující varovná hlášení a chyby můžou být jen uvolněný hlavní ukostřovací bod. U vozů s vyššími nájezdy (přes 300 000 km) se objevují vibrace a netěsnosti motorů, neboť už se jim začínají rozpadat ložiska. Baterie ale při správném používání a nabíjení obvykle drží, navíc je lze poměrně snadno diagnostikovat. Ojetina s SoH baterií kolem 90 % bude ještě v pořádku. Cokoli pod 80 % už je ale na pováženou. Použitá funkční baterie se dá koupit od 6 do 14 tisíc dolarů (132 až 308 tisíc korun).