Hlavní obsah

Sleva 400 tisíc? U BMW realita. Ale těžko říct, jestli to prodejnímu propadáku pomůže

Foto: BMW

Když se něco neprodává, tak se výrobci obvykle snaží svoje zboží nějak zatraktivnit. To samé teď zkouší i BMW u svého mastodonta XM, s elektrifikovanou V8 tak podstatně zlevnilo. Nejsme si však jisti, jestli to něčemu pomůže.

Článek

Článek si také můžete poslechnout v audioverzi.

O opulentní BMW XM byl v Česku krátkodobý zájem ještě předtím, než bylo vůbec uvedené na trh. Jenže tenhle skokový výkyv nakonec ukázal, že sázka na skoro třítunový plug-in hybrid nebyla šťastnou volbou, a to nakonec ani u nás.

Podle Svazu dovozců automobilů se modelu XM zařazeného do kategorie luxusních SUV (SUV-E) u nás prodalo v roce 2023 115 kusů, v roce 2024 jich bylo už jen 46 a letos do května se bavíme o 36 kouscích. A to XM nakonec řadí k těm hůře prodávaným vozům v segmentu.

Foto: BMW

Opulentní je XM také zezadu. Nejde si jej splést.

Ostatně koukněte do tabulky níže, kde jsme ze statistik SDA (SUV-E) vybrali domácí i konkurenční modely. Sami uvidíte, že si XM s iX mohou podat ruce, ale jsou tam i méně (leckdy i dražší) prodávané vozy.

Prodeje (ks)202320241–5/2025
BMW XM1154636
BMW iX885615
BMW X7512496119
BMW X628226693
Audi Q7646490283
Audi Q8832698380
Bentley Bentayga14105
Lamborghini Urus192914
Mercedes G320295178
Mercedes GLS596492207
R-R Cullinan1974
Range Rover16013747

BMW se tak rozhodlo portfolio XM smrštit ze tří specifikací na dvě, upravit výbavy, vyřadit jednu motorizaci a snížit cenu u vrcholového osmiválce.

Základ se tedy ponovu jmenuje XM 50e a kombinuje práci elektromotoru a zážehového šestiválce, což dá ve finále výkon 476 koní. Tato verze dnes stojí od 3 338 400 Kč, což je proti začátku roku zdražení o cirka sto tisíc.

Foto: BMW

Osmiválec už zbyl jen pro vrcholovou výbavu XM Label. Ta ale podstatně zlevnila.

Druhým stupněm je XM Label s elektromotorem a osmiválcem, které dohromady tvoří duo o 748 koních (1 000 Nm). Čísla zrychlení z nuly na sto za 3,8 sekundy jsou působivá, stejně jako maximálka, kterou si můžete posunout z 250 na 290 km/h.

A teď cena. Ještě začátkem roku se vrcholové XM Label o 748 koních prodávalo za více než 5 milionů korun! Nyní je cena od 4 609 800 Kč, tedy sleva přes 400 tisíc.

Nyní je vám tak jasné, že ze hry šla výbava pojmenovaná XM, která kombinovala V8 a elektromotor se systémovým výkonem 653 koní. Tato varianta stála od 4,4 milionu korun.

Každopádně pro vrcholné BMW XM Label, které v celém technologicky špičkovém nesmyslu jménem XM dává alespoň trochu smysl (má osmiválec), se nabízí ještě pár možností individualizace navíc.

Jde třeba o modrý lak karoserie, masku chladiče v leskle černém provedení nebo o obří černé 23palcové lité disky. Uvnitř se bavíme o příplatkovém modrém koženém interiéru a dalších možnostech.

Vzhledem k všeobecně špatným prodejním číslům modelu XM si však nejsme jistí, jestli aplikovaná úprava a slevy u V8 něčemu pomůžou. Auto je sice vyspělé, nesmírně výkonné, opulentní, ale interiér má jako levnější X5/X6, musíte jej nabíjet (jinak bude žrát), chybí rychlonabíjení, je velmi nekomfortní a ve finále je fakt drahé.

BMW XM plug-in hybrid V8 je?
Skvělé, jen nepochopené.
7,8 %
Auto pro pár nadšenců.
15,3 %
Úplně zbytečné a drahé auto.
76,9 %
Celkem hlasovalo 574 čtenářů.
Načítám