Článek
Článek si také můžete poslechnout v audioverzi.
O opulentní BMW XM byl v Česku krátkodobý zájem ještě předtím, než bylo vůbec uvedené na trh. Jenže tenhle skokový výkyv nakonec ukázal, že sázka na skoro třítunový plug-in hybrid nebyla šťastnou volbou, a to nakonec ani u nás.
Podle Svazu dovozců automobilů se modelu XM zařazeného do kategorie luxusních SUV (SUV-E) u nás prodalo v roce 2023 115 kusů, v roce 2024 jich bylo už jen 46 a letos do května se bavíme o 36 kouscích. A to XM nakonec řadí k těm hůře prodávaným vozům v segmentu.

Opulentní je XM také zezadu. Nejde si jej splést.
Ostatně koukněte do tabulky níže, kde jsme ze statistik SDA (SUV-E) vybrali domácí i konkurenční modely. Sami uvidíte, že si XM s iX mohou podat ruce, ale jsou tam i méně (leckdy i dražší) prodávané vozy.
Prodeje (ks) | 2023 | 2024 | 1–5/2025 |
---|---|---|---|
BMW XM | 115 | 46 | 36 |
BMW iX | 88 | 56 | 15 |
BMW X7 | 512 | 496 | 119 |
BMW X6 | 282 | 266 | 93 |
Audi Q7 | 646 | 490 | 283 |
Audi Q8 | 832 | 698 | 380 |
Bentley Bentayga | 14 | 10 | 5 |
Lamborghini Urus | 19 | 29 | 14 |
Mercedes G | 320 | 295 | 178 |
Mercedes GLS | 596 | 492 | 207 |
R-R Cullinan | 19 | 7 | 4 |
Range Rover | 160 | 137 | 47 |
BMW se tak rozhodlo portfolio XM smrštit ze tří specifikací na dvě, upravit výbavy, vyřadit jednu motorizaci a snížit cenu u vrcholového osmiválce.
Základ se tedy ponovu jmenuje XM 50e a kombinuje práci elektromotoru a zážehového šestiválce, což dá ve finále výkon 476 koní. Tato verze dnes stojí od 3 338 400 Kč, což je proti začátku roku zdražení o cirka sto tisíc.

Osmiválec už zbyl jen pro vrcholovou výbavu XM Label. Ta ale podstatně zlevnila.
Druhým stupněm je XM Label s elektromotorem a osmiválcem, které dohromady tvoří duo o 748 koních (1 000 Nm). Čísla zrychlení z nuly na sto za 3,8 sekundy jsou působivá, stejně jako maximálka, kterou si můžete posunout z 250 na 290 km/h.
A teď cena. Ještě začátkem roku se vrcholové XM Label o 748 koních prodávalo za více než 5 milionů korun! Nyní je cena od 4 609 800 Kč, tedy sleva přes 400 tisíc.
Nyní je vám tak jasné, že ze hry šla výbava pojmenovaná XM, která kombinovala V8 a elektromotor se systémovým výkonem 653 koní. Tato varianta stála od 4,4 milionu korun.
Každopádně pro vrcholné BMW XM Label, které v celém technologicky špičkovém nesmyslu jménem XM dává alespoň trochu smysl (má osmiválec), se nabízí ještě pár možností individualizace navíc.
Jde třeba o modrý lak karoserie, masku chladiče v leskle černém provedení nebo o obří černé 23palcové lité disky. Uvnitř se bavíme o příplatkovém modrém koženém interiéru a dalších možnostech.
Vzhledem k všeobecně špatným prodejním číslům modelu XM si však nejsme jistí, jestli aplikovaná úprava a slevy u V8 něčemu pomůžou. Auto je sice vyspělé, nesmírně výkonné, opulentní, ale interiér má jako levnější X5/X6, musíte jej nabíjet (jinak bude žrát), chybí rychlonabíjení, je velmi nekomfortní a ve finále je fakt drahé.