Hlavní obsah

Peugeot 3008 vám buď sedne tak, že si jej zamilujete, anebo necháte být. Záleží jen na dvou prvcích

Foto: Lukáš Kukla

Jednou věcí je krása, tou druhou ergonomie, kde hraje Peugeot ruskou ruletu

Tlačítkem Sledovat můžete odebírat oblíbené autory a témata. Články najdete v sekci Moje sledované a také vám pošleme upozornění do emailu.

Design dnešních aut je jedním z rozhodujících prvků při přemýšlení o jejich pořízení. Pakliže se vzhled exteriéru i interiéru zamlouvá, může automobilu pokazit reputaci pohonné ústrojí složené z tříválce a automatu? Vyzkoušeli jsme to u švihácké 3008 od Peugeotu.

Článek

Peugeot je francouzská značka, pokud byste nevěděli, což vlastně odpovídá na otázku, proč modely automobilky se lvem ve znaku vypadají tak, jak vypadají. Přestože je design silně subjektivní, neb se najdou i lidé, kterým se líbí Fiat Multipla, musíme u nedávno faceliftované 3008 přiznat, že jde o pěkný vůz.

Foto: Lukáš Kukla

Přídi dominuje maska a vertikální denní světla

Po omlazení se totiž dočkala jemných retuší hlavně příď, jíž dominuje vertikální denní svícení sdružené se směrovými světly. Dalším faktorem jsou základní diodové lampy, které nabízí manuální nastavení sklonu a velice slušnou svítivost, přestože nejde o pokročilé ledky, jaké automobilka nabízí do nejvyšší specifikace.

Optickou robustnost vozu dodává ještě boční oplastování, znatelné především v oblastech prahů. No a k tomu si přidejte pár chromových linek a máte tu Francii jako víno.

Foto: Lukáš Kukla

Boční linie podtrhuje ochranné oplastování a chromový dekor

Zadní část už je o poznání umírněnější, přičemž dojem atletického SUV podporují diodová světla usazená výše, jejichž grafika představuje lví drápy. A aby ne, když má Peugeot lva v logu už od roku 1840.

Foto: Lukáš Kukla

Grafika zadních světel připomíná lví drápy

Ergonomické peklo, nebo ráj?

Ale dost bylo vnějšku, ten si prohlédnete jistě sami, a přejděme na interiér, jehož vnitřní uspořádání je orientované zejména na řidiče a vysoce specifické svým palubním kokpitem. Totiž volant (věnec) je v horní i dolní části zploštělý, celkově posunutý dolů a digitální přístrojový štít s pěknou grafikou zase nadsazený.

Foto: Lukáš Kukla

Všimněte si zploštělého věnce volantu, tolik typického pro Peugeot

V praxi to znamená, že se jako řidič díváte na budíky nad volantem, nikoli skrze něj. Tento systém pochopitelně nevyhovuje každému (někdo tvrdí, že za tento vynález půjde daný designér do pekla), zejména lidé nižšího vzrůstu budou bojovat s optimální polohou. Jestliže ovšem vaše výška dosahuje okolo 190 cm, pak vězte, že vám netradiční kokpit pravděpodobně sedne.

K tomuto rozložení se pojí ještě na řidiče natočený displej infosystému s fyzickými ovládacími tlačítky umístěnými níže. Objektivně lze zhodnotit, že pokud vám pasuje kokpit, tak i poskládání zbylých prvků budete považovat za vysoce ergonomické řešení.

Foto: Lukáš Kukla

Peugeot říká tomuto uspořádání i-Cockpit

Extra chválu pějeme na mechanicky ovládaná vyhřívaná přední sedadla tvarovaná do sportovna. Zcela upřímně bychom je neměnili ani za příplatková kožená.

Co si však pochvalu nezaslouží je samotný infosystém, jelikož ten nepatří k nejrychlejším. Na druhou stranu jde o nemoc všech vozů ex-PSA, které toto rozhraní využívají. Naštěstí auto nabídne kabelovou konektivitu Apple CarPlay/Android Auto, takže máte vystaráno.

Foto: Lukáš Kukla

Rychlost tohoto infosystému je slabým místem ex-PSA vozů

Ostuda, nebo dostačující agregát?

Tedy jako celek se vozidlo jeví povedeně, tedy pokud nevyhoříte na i-Cockpitu, proto se nabízí otázka, zdali celkovou reputaci nekazí zastavěný zážehový tříválec 1,2 litru s turbem, na který mnozí pohlíží skrze prsty už jen kvůli tomu, že jde o tříválec.

Jelikož máme na těchto motorech něco odjeto a víme, jak fungují v malých autech typu 208 nebo ve větších vozidlech à la C5 Aircross, neměli jsme ani zde obavu o nějaké nestandardní výsledky.

Foto: Lukáš Kukla

Pod kapotou pracuje přeplňovaný zážehový tříválec 1,2 litru

Motoru pochopitelně hodně pomáhá, že je spojený s automatickým osmikvaltem Aisin, kde se povedlo naladit jednotlivé převodové stupně tak, aby byla 3008 prakticky univerzální vozidlem jak do města, tak na dlouhé štreky po autobahnech.

Menší objem se pochopitelně podepíše na průměrné spotřebě, proto v kombinovaném režimu se zapojením dálnic auto nejezdí za 5 až 6 litrů, jak by někdo čekal, ale za necelých 7. Je jasné, že kdyby pod kapotou vozu pracovala dříve nabízená přeplňovaná šestnáctistovka, měla by 3008 větší dynamiku a nejspíše i totožný palivový apetit.

Foto: Lukáš Kukla

Točivý moment putuje výhradně na přední kola

Komu by přece jen neseděly tři válce, výkon 130,5 koně a krouťák 230 Nm, může sáhnout po totožně naladěném čtyřválcovém dieselu s točivým momentem 300 Nm. Tam se dostanete kombinovaně na pět litrů nafty na sto. Určitým řešením pro úzkou skupinu lidí je i plug-in hybrid, který ovšem bude naplno fungovat jen tehdy, bude-li pravidelně nabíjen.

Všechno, nebo nic?

Máme-li odpovědět na ze začátku položenou otázku ohledně reputace a tříválce 1,2 litru, pak ve spojení s automatickou převodovkou nejde o agregát, který by nějak vybočoval ze zavedeného bontonu. Vůz se nabízí i s manuálem, nicméně vzhledem k základní ceně 830 000 Kč a cenovému rozdílu 60 000 Kč oproti automatu stejně většina kupců sáhne po samočinném řazení.

Foto: Lukáš Kukla

Peugeot 3008 doporučuje koupit s automatem

Sladění mechanicky ovládané převodovky a motoru poté závisí na umění šoféra, nicméně dáme ruku i nohu do ohně za to, že většina běžných řidičů uvažujících o Peugeotu 3008 stejně nebude (globálně) v rámci jízdy chytřejší/schopnější než sofistikovaný automatický osmikvalt.

Peugeot 3008 tedy patří spíše k dražším vozům, nicméně ve střední specifikaci Allure Pack, která nám dává smysl, se cena odráží na provedení i výbavě vozidla. Tato námi testovaná varianta začíná na 955 000 Kč a vzhledem k obsažené výbavě vysloveně nenutí do dalších příplatků, snad jen vyhřívané čelní sklo a sedačky stojí za to přihodit.

Foto: Lukáš Kukla

Textilní, sportovní, vyhřívané a mechanicky stavitelné sedačky patří k přednostem interiéru

Mezi přímé konkurenty modelu patří mimo Stellantis sourozenců Škoda Karoq, Ford Kuga, Hyundai Tucson, Kia Sportage, Mazda CX-5, Nissan Qashqai, Toyota RAV4 nebo třeba Volkswagen Tiguan.

Závěrem vyzdvihneme opět design, který může být tím argumentem, proč zajdete zrovna k dealerovi Peugeotu a ne do Opelu, kde sesterský Grandland svým vzhledem zaujme spíše konzervativní kupce.

U 3008 navíc platí další rozhodující bod, kterým je specifický kokpit. Jakmile vám sedne, půjde o silný argument pro, ovšem pokud nikoli, pak nebudete mít problém oželet lví krásu a odkráčet do jiného vozu, kam se snáz vejdete a jehož volant nebudete mít v klíně. Inu je to takové buď všechno, anebo naopak nic.

Technická dataPeugeot 3008 Allure Pack EAT8
Karoseriepětidveřová, SUV
Míst k sezení5
Motorzážehový řadový tříválec
Přeplňováníturbodmychadlo
Palivobenzin
Zdvihový objem1 199 cm3
Max. výkon96 kW (130,5 k) při 5 500 ot./min.
Max. točivý moment230 Nm při 1 750 ot./min.
Převodovkaosmirychlostní, automatická
Pohonpředních kol
Průměrná spotřeba6,4 l/100 km (WLTP)
Max. rychlost188 km/h
Zrychlení 0–100 km/h9,7 s
Provozní hmotnost1 395 kg
Celková hmotnost1 940 kg
Nebrzděný přívěs690 kg
Brzděný přívěs1 400 kg
Objem kufru520/1 482 l
Délka4 447 mm
Šířka1 906 mm
Výška1 624 mm
Rozvor2 675 mm
Světlá výška219 mm
Objem palivové nádrže53 l
Základní cena830 000 Kč
Zákl. cena test. modelu955 000 Kč

Reklama

Načítám