Hlavní obsah
záhlaví
Hlavní obsah

Testy: DS 7 Crossback 1.6 PureTech – Pařížská benzinová esence

Foto: Tomáš Kopečný

Může být francouzské SUV také řidičsky zábavné? Pokud do něj zastavíte pružný benzinový motor, pak určitá naděje vzplane

16. 3. 2021

Velká SUV bývají z větší části řidičsky poněkud nudná, zvláště pak ta prémiová, zaměřená na komfort, kde si pod kapotami nejčastěji brumlají diesely oplývající nízkou spotřebou. Jenže některé benzinové jednotky umí obstarat porci svižnosti, zábavy a nečekaných překvapení, přičemž nemusí jít nutně o monstrózní osmiválce. Postačí však k radosti 225 přeplňovaných koní?

Článek

Už jen význam zkratky SUV, tedy sportovně-užitkové vozidlo, je lehce kontroverzní. V dnešní době lze o málokterém autě prohlásit, že je skutečným puristickým řidičským sporťákem, natož pak říci totéž o autě se zvýšeným podvozkem. Jenže móda ohýbá i zaběhlá pravidla a „sportovní“ může dnes znamenat i to, že si na auto naložíte kola a jedete na aktivní dovolenou. A v neposlední řadě tohle škatulkování konečné konzumenty prakticky nezajímá.

Foto: Tomáš Kopečný

SUV jsou na vzestupu a vůbec není jisté, zdali je něco v následujících letech převálcuje

Ti totiž chtějí vyšší pozici za volantem, velký kufr, rozhled, bezpečnost, komfort, prostor, pohodlí a všechny ty další fíčury, které dnešní SUV nabízí. Mezi takovými kandidáty nechybí ani DS 7 Crossback – prémiový Francouz odkojený Paříží, řemeslníky a bohatou historií, úzce spjatou s dnes už ikonickým modelem DS 19.

Vůz se přizpůsobil době, takže uvnitř najdete všechny žádané moderní prvky i asistenty, a to včetně pokročilejších hraček typu pasivní noční vidění nebo aktivní odpružení řízené kamerou. Mimo to se lze těšit na jemné prémiové materiály, avantgardní design, elegantní grafiku a na spoustu hezkých ozdůbek zpříjemňujících život. Jestliže fandíte výklopným hodinám, případně rotujícím modulům ve světlometech, vítejte doma.

Foto: Tomáš Kopečný

Ozdůbky a další umělecká ztvárnění tvoří osobnost aut značky DS

DS Automobiles nám není značka neznámá, a ačkoli nejde o masovou záležitost, celkem pravidelně se její zástupci vytasí s nějakou zajímavostí. Tou poslední byla premiéra modelu DS 4, tedy hi-tech hatchbacku, se kterým jsme se zatím detailněji seznámili jen pomocí virtuální reality. Naším očím a rukám neunikl rovněž plug-in hybrid DS 7, ovšem co ten čistý benzin, jaký je?

Přeplňované překvapení

Svižný, flexibilní, vyrovnaný, ochotný atakovat červené pole otáčkoměru, a ještě vám při tom všem umožní v klidu posvačit croissant. Skutečně se bavíme o příjemném překvapení, jakým způsobem zvládne přeplňovaná zážehová šestnáctistovka, naladěná na výkon 225 koní, zahýbat s 1 500 kilogramů těžkým autem.

Foto: Tomáš Kopečný

Radost musíte někdy hledat i uvnitř, nejen zvenčí

Své zásluhy na tom nese rovněž osmirychlostní automat Aisin, v podstatě jeden z nosných prvků jízdního komfortu „déesky“. Manuál se u DS 7 vůbec nenabízí, a vlastně by tu ani neměl smysl. Z hlediska jízdních dat stojí za zmínku ještě maximální rychlost činící 234 km/h, jenže tu na českých silnicích stejně legálně neotestujete.

O závodění tohle auto není, i když jeho čtyřválec mnohdy vybízí k řádnému přidání plynu. Vnitřní atmosféra hraje spíše jako umělcova harfa na notu klidu, víceprvkové zavěšení žehlí asfalt a v případě potřeby zasahují ventilované brzdové kotouče vpředu (průměr 304 mm), za asistence standardních zadních (průměr 290 mm).

Foto: Tomáš Kopečný

Interiér působí moderně a poměrně vzdušně, nezapře však některá zajímavá řešení, například ovládání oken umístěné na středovém tunelu

Neočekávejte ani žádného brutálního řezače zatáček, vyšší těžiště spojené s předním pohonem bude spíše eskalovat v nedotáčivost, proto na sny o závodění na okruhu raději zapomeňte. Čím tedy zážehová DS 7 může zaujmout?

Čistá francouzská gastronomie

Cesta k zalíbení v pařížské avantgardě není mnohdy skoková, patrně vám nebude stačit jedna krátká návštěva autosalonu, abyste si řekli něco ve smyslu: „jo, to je ono, to chci!“. Přece jen ne každému hned zachutná slaný koláč se slaninou nebo hovězí dušené na červeném víně.

Foto: Tomáš Kopečný

Uvítali bychom vyhřívaný volant, ten nám u tohoto prémiového vozu poměrně chybí

Pokud vám však avantgardní design učaruje, pak jste na správné adrese a můžete těžit z toho, že v rámci prémiového segmentu dostanete za necelých 1,1 milionu korun klasický benziňák s 225 kobylami a automatem. Tedy žádný hybrid, ani mikrohybrid, nebo něco obdobného. Prostě „čistý natural“ s průměrnou (reálnou) spotřebou paliva cca 8 litrů na 100 kilometrů.

Konkurenti typu Audi Q5, BMW X3, Land Rover Discovery Sport, Lexus NX, Mercedes-Benz GLC nebo třeba Volvo XC60 jsou se srovnatelnými či lehce výkonnějšími zážehovými motory obvykle dražší, ale většinově nabídnou možnost pohonu 4x4, což DS umí jen v rámci vrcholového plug-in hybridu.

Foto: Tomáš Kopečný

O luxus a pohodlí nepřijdou ani cestující vzadu, pro něž je připraven privátní ovládací panel klimatizace nebo elektricky sklopná opěradla sedadel

Objektivně musíme Francouzům přiřknout jednu výhodu, a to bezplatný servis trvající pět let nebo do ujetí 100 000 kilometrů. Skutečně se bavíme o tom, že mimo pneumatik a kapaliny do ostřikovačů jdou veškeré náklady za automobilkou. Ve finále vám tahle skutečnost ušetří další finanční prostředky, takže ne nadarmo se říká, že halíře dělají talíře. Tyto komfortní služby nabízí i jiní výrobci, nicméně obvykle jsou předmětem příplatků.

Co z toho vyplývá? Pokud toužíte po společenském odlišení, ale asijská kultura ve vás nezanechává dobrý dojem, tedy raději půjdete obdivovat Monu Lisu do Louvru než na večeři do japonské restaurace, dost možná vás vnitřní kompas dovede až do světa DS. Spousta cingrlátek, jemná kůže (nebo záplava Alcantary), specifické vůně – to vše cílovou skupinu rozhodně potěší.

Dalším podnětem k zamyšlení může být pro vybrané sorty lidí též fakt, že dnes už nejen dieselové, ale i čistě benzinové motory pomalu odchází na smetiště evropských motoristických dějin, kde si je odchytávají pomocné elektromotůrky a ve formě hybridních ústrojí se společně vrací zpátky na scénu. Komu elektřina nevoní, ať zváží koupi nového vozu v horizontu nejbližších let, posledních mohykánů totiž bude značně ubývat.

Technické údaje
ModelDS 7 Crossback 1.6 PureTech 225
Motorzážehový přeplňovaný čtyřválec
Zdvihový objem1 598 cm3
Maximální výkon165 kW (225 k) při 5 500 ot./min.
Maximální točivý moment300 Nm při 1 900 ot./min.
Pohonpředních kol
Převodovkaosmirychlostní, automatická
Maximální rychlost234 km/h
Zrychlení 0–100 km/h8,2 s
Kombinovaná spotřeba7,0–7,1 l/100 km (WLTP)
Objem palivové nádrže62 l
Provozní hmotnost1 503 kg
Rozměry (d x š x v)4 573 x 1 906 x 1 625 mm
Rozvor2 738 mm
Objem zavazadlového prostoru555/1 752 l
Základní cena1 075 000 Kč (Performance Line)
Základní cena test. verze1 260 000 Kč (Grand Chic)

Reklama

Sdílejte článek