Hlavní obsah

Vitara od Suzuki je s námi už 34 let, Češi si tohle SUV zamilovali

Foto: Jakub Misík

Tajemství úspěchu Vitary? Zřejmě i to, že si na nic nehraje

15. 3. 2022

Už od roku 1988 bojuje o zákaznickou přízeň nejprve off-road, dnes však kompaktní SUV se zavedeným názvem Vitara. Pokud se bavíme o českém trhu, jde od roku 2016 o nejprodávanější model značky a zatím to nevypadá, že by se na tom mělo něco změnit. Jak si tedy vůz vedl dříve a jak dnes? To prozradí náš dnešní Fenomén.

Článek

Suzuki Vitara se ve formě kompaktního off-roadu představilo už v roce 1988 a na trhu vydrželo celých deset let, než bylo nahrazeno druhou generací pojmenovanou Grand Vitara, dostupnou rovněž v prodlouženém provedení XL7. Třetí generace se od roku 2005 vyznačovala zachovaným titulem Grand a samonosnou karoserií vyztuženou pomocným rámem.

Foto: Suzuki

Vitara se na některých trzích jmenuje Escudo

Teprve až čtvrtá generace, debutující v roce 2014, zařadila Vitaru ke kompaktním SUV, kde se model nachází dodnes. V roce 2018 vůz dosáhl dalšího milníku, a to decentního faceliftu a 30letého výročí.

Dnes se píše rok 2022, čtvrtá generace Vitary je stále v nabídce a v Česku si už od roku 2016 drží status nejprodávanějšího modelu značky Suzuki. Ale co konkurence? Na to nám odpoví statistiky Svazu dovozců automobilů, které počínaje rokem 2004 evidují první registrace vozů na našem území.

První registrace

Hned v prvních sledovaných letech na tom Grand Vitara nebyla nijak špatně, neb se v roce 2004 umístila na hezkém třetím místě v obrovském segmentu nazvaném SUV a terénní vozy. V roce 2006 vůz svoji třídu dokonce vedl a až do roku 2009 se držel v první desítce, nicméně mezi léty 2010 až 2014 začal ztrácet a postupně se propadal až hluboko do druhé poloviny žebříčku.

Foto: Suzuki

Grand Vitara spadala do segmentu SUV a terénní, kde byla zprvu úspěšná

Jenže v roce 2015 do tuzemské hry vstoupila dnes dobře známá kompaktní Vitara, která naopak vystoupala až do první desítky. V roce 2018 se začaly SUV segmenty dělit a naše stálice zaparkovala v kompaktní třídě B, kde se rovnou usadila na bronzové pozici. Předloni a vloni se pak vůz udržel na devátém místě.

Objem kufru

Jako tradičně se podíváme na objemy zavazadelníků analyzované Vitary a jejích konkurentů ze segmentu kompaktních SUV. On totiž kloudný kufr je pro nás Čechy obzvláště důležitý, jsme zkrátka zaměřeni na praktičnost.

ModelObjem
Suzuki Vitara362 l
Citroën C3 Aircross410 l
Ford Puma456 l + 81 l
Honda HR-V335 l
Hyundai Kona374 l
Jeep Renegade351 l
Nissan Juke422 l
Peugeot 2008434 l
Renault Captur404–536 l
Seat Arona400 l
Toyota C-HR377 l
Foto: Jakub Misík

Základní objem kufru Vitary činí 362 litrů

Konkurence

Přestože konkurence Vitary není tak početná, jelikož máme ve třídě SUV-B cirka 23 vozů, jde o to víc o vážnější rivaly, kteří kolikrát nabízí za rozumné peníze hodně muziky. Jenže co zkoušené Suzuki, které je cenově spíše výše? Čím se může pochlubit?

Suzuki Vitara

Ve standardu se malé SUV s cenou od 473 900 Kč prodává s pohonem předních kol, šestirychlostním manuálem a s přeplňovanou mild-hybridní čtrnáctistovkou o výkonu 129 koní. V rámci sériové výbavy tu pak najdete například centrální zamykání s dálkou, elektrické ovládání předních oken, automatickou klimu, diodové lampy, mlhovky, elektrická zrcátka, palubní počítač a 16palcové plecháče.

Foto: Jakub Misík

Suzuki Vitara rovněž potěší volitelnou čtyřkolkou

Citroën C3 Aircross

SUV citrónek začínající od 399 900 Kč má v základu tříválcovou dvanáctistovku naladěnou na 110 koní a mechanicky ovládaný šestikvalt. Ve standardu očekávejte palubní počítač, tempomat, centrál s dálkou, čtení značek, přední okna v elektrice, zrcátka v elektrice, diodové lampy, autorádio a 16palcové ocelové disky. Klima v základu není, tu dostanete spolu s dalšími prvky až ve vyšším výbavovém stupni za 444 900 Kč.

Foto: Citroën

Citroën C3 Aircross startuje těsně pod částkou 400 000 Kč

Ford Puma

Cena 491 900 Kč, litrový mild-hybridní tříválec o výkonu 125 koní a šestirychlostní manuál k tomu – to je základ Fordu Puma. Bezpříplatková výbava obsahuje například 17palcové plecháče, diodové lampy, tempomat, zadní parkovací senzory, všechna okna v elektrice, elektrická zrcátka, manuální klimu, navigaci, multimediální centrum, centrál s dálkou nebo loketní opěrku.

Foto: Lukáš Kukla

Puma od Fordu sice stojí od téměř půl mega, ale za to je bohatě vybavená

Hyundai Kona

Pod kapotou základní Kony od 409 990 Kč figuruje litrový tříválec o výkonu 120 koní, který spolupracuje s šestirychlostním manuálem. Základní výbava? Tak například ocelové disky R16, halogenové lampy, okna i zrcátka v elektrice, centrál s dálkou, manuální klimatizace, tempomat, palubní počítač, zadní parkovací kamera, loketní opěrka či multimediální systém.

Foto: Michal Jirák

Konu koupíte také ve vrcholové verzi N, což znamená hodně rámusu a zábavy

Renault Captur

Renault Captur stojí v základu 440 000 Kč, má litrový tříválec s turbem naladěný na 91 koní a manuální šestistupňovou převodovku. Z výbavy se lze těšit na diodové lampy, systém čtení značek, tempomat, multimediální systém, palubní počítač, elektricky nastavitelná zpětná zrcátka, manuální klimu, loketní opěrku, 17palcové plechy, centrál s dálkou nebo na všechna boční okna v elektrice.

Foto: Martin Jánský

Renault Captur startuje s tříválcovým benzinovým motorem

Ceny a výbavy byly čerpány z webových stránek jednotlivých výrobců a odpovídají informacím dostupným ke dni tvorby článku, přičemž jsme kvůli objektivitě vynechali akční limitované ceníky/edice, které mohou nabízet lepší ceny než zde uvedené.

Ojetiny

Auta z druhé ruky jsou oblíbená zejména kvůli jejich cenové dostupnosti, jelikož se obvykle prodávají za menší peníze než ta nová. Podíváme se tedy, jak si Grand Vitara a Vitara drží své ceny na poli ojetin a rovněž je porovnáme s konkurencí.

Roky výroby 2016–2018Průměrný cenový rozsah
Suzuki Vitara295 000 Kč až 520 000 Kč
Peugeot 2008240 000 Kč až 420 000 Kč
Renault Captur225 000 Kč až 416 000 Kč
Nissan Juke235 000 Kč až 420 000 Kč
Citroën C3 Aircross320 000 Kč až 385 000 Kč
Foto: Dalibor Žák

Kompaktní Vitara s benzinovou 1,6 l? Berte, vydrží

Roky výroby 2010–2013Průměrný cenový rozsah
Suzuki Grand Vitara208 000 Kč až 255 000 Kč
Škoda Yeti120 000 Kč až 345 000 Kč
Mitsubishi ASX153 000 Kč až 285 000 Kč
Ford Kuga204 000 Kč až 385 000 Kč
Hyundai iX35165 000 Kč až 350 000 Kč
KIA Sportage200 000 Kč až 375 000 Kč
Foto: Petr Jeřábek

Grand Vitara se u nás před koncem svého životního cyklu moc dobře neprodávala

Roky výroby 2005–2008Průměrný cenový rozsah
Suzuki Grand Vitara98 000 Kč až 200 000 Kč
Ford Kuga170 000 Kč až 225 000 Kč
Hyundai Tucson75 000 Kč až 155 000 Kč
KIA Sportage90 000 Kč až 160 000 Kč
Citroën C-Crosser125 000 Kč až 165 000 Kč

Kvůli vyšší přesnosti jsme u všech značek vynechali sportovní deriváty, nepojízdné kusy, skladové vozy, kabriolety, vraky, případně výrazně upravené modely. Zdrojovým informačním serverem byl modernizovaný automobilový portál Sauto.cz.

Spolehlivost

Díky statistikám TÜV Report 2022 nabízíme nejčerstvější přehled o tom, jak moc se daný model kazí, nebo naopak nekazí. Publikovaná data tedy zobrazují procenta vozů potýkajících se s vážnými závadami a průměrné kilometrové nájezdy. Vzhledem k transformaci, jakou Vitara prošla (2014), se zaměříme jen na poslední roky, kdy je vůz řazen do segmentu SUV-B.

Stáří vozů 2 až 3 roky
Suzuki Vitara3,2 %36 000 km
Renault Captur3,1 %29 000 km
Seat Arona3,2 %31 000 km
Nissan Juke4,5 %31 000 km
Peugeot 20085,7 %34 000 km
Opel Mokka3,0 %33 000 km
Foto: Jakub Misík

Faceliftovaný interiér si zachoval tradiční ergonomii a ovládání tlačítky

Stáří vozů 4 až 5 let
Suzuki Vitara5,5 %62 000 km
Renault Captur6,8 %51 000 km
Nissan Juke7,0 %58 000 km
Peugeot 20088,5 %54 000 km
Opel Mokka5,5 %57 000 km

Vzestup ke kompaktům

Soudě dle čísel je tedy jasné, že se Vitaře v sekci kompaktních SUV solidně daří, snad i více, než když měla před jménem Grand a spadala do třídy SUV-C.

Foto: Jakub Misík

Kompaktní Vitara patří v Česku k oblíbeným stálicím

Současné provedení se drží koncepce přeplňovaného zážehového čtyřválce 1,4 litru, ovšem s podporou mild-hybridního systému. Do toho se vůz nabízí rovněž s pohonem 4×4, což není u SUV-B úplně standardem.

Každopádně jde o jedno z takových konvenčnějších aut určených pro konzervativní veřejnost, která ještě řadu funkcí ráda ovládá dedikovanými tlačítky a přehnané digitalizaci moc nefandí. Není tedy divu, že si vůz vybírají spíše starší řidiči, preferující snadné nastupování, jednoduché ovládání a známou japonskou spolehlivost.

Reklama

Sdílejte článek