Hlavní obsah
záhlaví
Hlavní obsah

Výročí jedné off-road legendy: Vitara letos slaví 30 let!

Foto: Suzuki

Suzuki Vitara nabízela v průběhu času několik karosářských verzí - zde pětidveřová Grand Vitara z roku 1998

15. 8. 2018

Čas letí opravdu neúprosně a i když se to nezdá, tak letos je to už třicet let od zahájení výroby jednoho z legendárních SUV - Suzuki Vitara.

Článek

Model Vitara byl poprvé představen v květnu roku 1988 jako vizionářský průkopník kompaktních SUV. Od té doby se ho ve 191 zemích celého světa prodalo více než 3,65 milionu kusů. V současné době je v prodeji již čtvrtá generace tohoto úspěšného vozu a automobilka ho stále prezentuje jako ideálního společníka pro všední dny, víkendová dobrodružství a jakoukoli cestu mezi tím.

Vitara je úspěšná i na českém trhu. Její poslední generace vstoupila u nás do prodeje v roce 2015 a je suverénně nejžádanějším modelem - tvoří polovinu všech prodejů značky Suzuki v Česku. V Maďarsku, kde se nová Vitara vyrábí, je dokonce nejprodávanějším automobilem vůbec. A další omlazení tohoto úspěšného modelu je již za rohem - nový facelift má přijít už letos na podzim.

A jak šel čas s legendární Vitarou?

První generace: VITARA (1988-1998)

Suzuki si dlouho pohrávalo s myšlenkou automobilu s pohonem všech kol, co by se nezalekl lesních cest, bláta ani kamení a dovezl by lidi na místa, která autem do té doby ještě nikdo nenavštívil. Tuto představu uvedlo do reality s off-roadem Jimny, jehož vývoj započal už v roce 1968. O dvacet let později se Suzuki odhodlalo k dalšímu kroku: vytvořit zcela nový druh automobilu s pohonem 4x4, který by zkombinoval vlastnosti nekompromisních terénních vozidel a současně nabídl komfort a praktičnost běžných osobních modelů. Tak se zrodila Vitara.

Foto: Suzuki

Třídveřová Vitara první generace

Svěží design kombinující rovné plochy se zaoblenými obrysy působil atraktivně, náhradní kolo zavěšené na zádi vzbuzovalo dojem ryzího off-roadu. Vitara měla robustní podvozek s žebřinovým rámem s jednoduchým, ale propracovaným zavěšením (vzpěry McPherson vpředu a tuhá náprava s vlečenými vzpěrami a centrálním ramenem vzadu) a manuálně přiřaditelným pohonem všech kol. Krátký rozvor 2 200 mm byl zárukou skvělé manévrovatelnosti a s hmotností nepřesahující jednu tunu byla Vitara lehčí než kterýkoli z konkurentů té doby.

K přednostem první generace Vitary patřilo odpružení vinutými pružinami, které bylo výrazně komfortnější než listová pera běžně používaná u off-roadů té doby. Pohodu na cestách zajišťoval také standardně montovaný posilovač řízení. Navíc třídveřové pojetí karoserie nabízené rovněž jako stylový kabriolet založilo ve světě 4x4 doslova nový trend.

Foto: Suzuki

„Kabrio” provedení první generace Vitary

V roce 1991 rozšířilo Suzuki nabídku Vitary o praktičtější pětidveřovou variantu a o motor se zdvihovým objemem 1,6 litru. Pětidveřová Vitara byla nejen celkově delší (4030 mm), ale měla i prodloužený rozvor (2480 mm). Aby zaujala co nejširší spektrum zákazníků, dostala v rámci dílčí modernizace více místa pro nohy a objemnější zavazadlový prostor.

V roce 1994 začalo Suzuki nabízet svůj nově vyvinutý systém pohonu Drive Select 4x4, který umožnil řidičům rychle reagovat na měnící se podmínky na cestách možností přepínat mezi režimy 2WD a 4WD za jízdy. Následující rok znamenal další významný mezník – poprvé se ve voze s pohonem všech kol objevil šestiválcový motor. Šlo o dvoulitr se čtyřmi vačkovými hřídeli a 24 ventily o výkonu 136 koní, který byl vyhrazen delšímu pětidveřovému provedení Vitary. Pro vyšší bezpečnost posádky dostala Vitara dva čelní airbagy, uživatelský komfort zase vylepšilo centrální zamykání a elektrické ovládání oken i zrcátek.

Foto: Suzuki

Pětidveřová Suzuki Vitara první generace

V roce 1996 se pod kapotou Vitary objevil dvoulitrový čtyřválcový turbodiesel. V této fázi měla značka Suzuki k dispozici komplexní škálu variant modelu Vitara: krátký a dlouhý rozvor, benzínové i vznětové motory, verze s manuální nebo automatickou převodovkou. První generace Vitary se za devět a půl roku prodalo přibližně 1,1 milionu kusů. Po celém světě se prodávala i pod jiným jménem a v rámci licence ji nabízely také konkurenční značky.

Druhá generace: GRAND VITARA (1998-2005)

V roce 1998 došlo k drobné úpravě názvu na „Grand Vitara”. Nový model odrážel zvýšení nároků na bezpečnost, ohleduplnost k životnímu prostředí a dostal robustnější, výraznější design akceptující nové trendy ve světě automobilů s pohonem 4x4. Přední části vozu dominovaly velké světlomety propojené nápadnou maskou, z bočního pohledu vynikl ostře klínovitý profil. Masivní zadní sloupky pětidveřové Vitary se staly jedinečným poznávacím znamením.

Foto: Suzuki

Suzuki Grand Vitara (druhá generace)

Interiér kombinoval tradiční off-roadový styl s praktičností a komfortem pro všech pět členů posádky. Suzuki si uvědomovalo čím dál častější využití vozů SUV v městském provozu, proto se výrazně zaměřilo na zlepšení jízdních vlastností na silnici. Zadní tuhá náprava dostala pět ustavujících prvků, což významně zlepšilo jízdní vlastnosti.

V roce 2001 nastal v kariéře úspěšného modelu další zlom, když Suzuki představilo sedmimístnou Grand Vitaru XL-7. Ve srovnání s výchozím pětidveřovým provedením se rozvor prodloužil o 320 mm a celková délka narostla o 485 mm. Vlajková loď Grand Vitara XL-7 byla poháněna 2,7litrovým šestiválcem, který Suzuki vytvořilo zvětšením vrtání motoru 2,5 l ze standardní Grand Vitary.

Třetí generace: GRAND VITARA (2005-2018, v Evropě do 2015)

V roce 2005 prošla Grand Vitara proměnou. Široký postoj, velká kola a odvážně tvarované blatníky vyzařovaly odhodlání a sebevědomí. Menší délka a větší šířka Grand Vitary vycházely vstříc evropskému vkusu, stejně jako interiér se svébytným charakterem a sportovním nádechem.

Inženýři ze Suzuki vsadili i u třetí generace na osvědčenou koncepci s motorem vpředu a primárním pohonem zadních kol, resp. se stálým pohonem všech kol pro Evropu. Zachovali podélné uložení pohonné jednotky pro dosažení optimálního, téměř rovnoměrného rozložení hmotnosti mezi přední a zadní nápravu. Toto uspořádání také umožnilo posunout přední kola co nejvíce dopředu a udržet tak motor, převodovku a další těžké komponenty pohonu mezi nápravami, což představuje základ pro skvělou obratnost a neutrální jízdní vlastnosti.

Foto: Suzuki

Suzuki Grand Vitara (2005)

Grand Vitara upustila od tradičního rámového podvozku a nově byla vyztužena lehkou a tuhou žebřinovou konstrukcí integrovanou přímo do karoserie. Významným posunem bylo také nezávislé zavěšení všech kol a stálý pohon 4x4 s uzávěrkou mezinápravového diferenciálu a redukční převodovkou. Systém 4WD se čtyřmi jízdními režimy se ovládal komfortně pomocí otočného ovladače.

Celkový prodej modelu nesoucího označení Grand Vitara, tedy této a předchozí generace, dosáhl více než 1,7 milionu kusů. Zatímco v Evropě byla třetí generace nahrazena nástupcem v roce 2015, pro vybrané trhy výroba pokračovala do roku 2017 a například v Íránu zůstal tento model v produkci i v sezóně 2018.

Čtvrtá generace: VITARA (od 2015)

V říjnu 2014 se Suzuki vrátilo k původnímu názvu Vitara se zbrusu novým modelem čtvrtého pokolení. Ten reaguje na celosvětovou oblibu vozů SUV, rostoucí nároky na moderní technologie a ekonomiku provozu. V první řadě se změnil pohon všech kol - nejnovější inteligentní systém 4x4 automobilky Suzuki s názvem AllGrip debutoval v modelu S-Cross a vychází z předního pohonu, ke kterému se připojuje pohon zadních kol v závislosti na jízdních podmínkách a zvoleném režimu. Řidič má k dispozici čtyři jízdní módy.

Bezpečnostní výbavu aktuální Vitary reprezentuje například automatické nouzové brzdění snižující riziko nehody, trendy v konektivitě zase sleduje multimediální systém se sedmipalcovým dotykovým displejem a s možností připojení chytrého telefonu. O pohon se stará paleta motorů v čele se zážehovým turbomotorem nové generace 1,4 BoosterJet.

Jak se vám líbí vývoj legendární Vitary? Je vám sympatičtější současný moderní model, nebo se vám víc líbí třeba kabrio verze první generace?

Reklama

Sdílejte článek

Seznam.cz zavádí tlačítko Líbí se

Dejte redakci i ostatním čtenářům vědět, jaký obsah stojí za přečtení.

Články s nejvyšším počtem Líbí se se budou častěji zobrazovat na hlavní stránce Seznamu a přečte si je více lidí. Nikomu tak neuniknou zajímavé zprávy.