Hlavní obsah

Dacia Spring: Nejlevnější elektromobil je plný kompromisů a hodí se do města

Foto: Lukáš Kukla
23. 2. 2022

Dacia má ambici nabídnout elektromobilitu pro každého, a proto na trh přinesla nejdostupnější elektromobil. Za jeho finanční dostupnost však zaplatíte cenu v podobě mnoha kompromisů, které s jeho pořízením přichází. Stojí to opravdu za to?

Článek

Většina moderních elektromobilů jsou široce použitelná auta, která vás nebudou nijak výrazněji omezovat. Spring ale není ten případ. Nabízí totiž zcela v duchu automobilky Dacia naprosto základní úroveň automobilismu, v tomto případě poháněnou elektřinou a cílenou na pohyb po městě a jeho blízkém okolí. Pozor, to v žádném ohledu není špatně! Ale měli byste to mít na zřeteli, když o Dacii Spring přemýšlíte.

Kompromisy začínají na tak důležitém místě, jako je řidičská pozice. Sedačku si totiž nemůžete nastavit výškově, ale pouze podélně, volant dokonce nenabízí žádnou možnost změny polohy, takže se řidičské pozici budete muset přizpůsobit vy, místo abyste si ji mohli přizpůsobit sobě. Sedíte tak na krátké nohy a nečekaně vysoko, což vyšším postavám nemusí vyhovovat. Jenže vyšší posez je u malého auta pohybujícího se v městském provozu vlastně výhoda – snáz se vám nastupuje a na silnici máte lepší přehled.

Foto: Lukáš Kukla

V kabině najdete řadu kompromisů, ale tím největším je pozice za volantem

Městskému provozu je ostatně uzpůsobené celé auto – kompaktní rozměry poskytují dost místa čtyřem pasažérům (těch pár kilometrů to vzadu zvládne i dospělý) a 290litrový kufr snadno polkne i velký nákup, s autem se hravě prosmýknete těsnými skulinami hustého městského provozu a pohodlně zaparkujete i na místa, kam byste si s jiným autem netroufli, k čemuž vám kromě zadních parkovacích senzorů s kamerou pomůže skvělý rejd předních kol (i když si při ručkování po volantu budete připadat jako řidič autobusu), kterým nepřekáží velký spalovací motor.

V městském provozu vás pak nebude limitovat ani skromný dojezd 230 kilometrů (ve městě se díky časté rekuperaci můžete k této hodnotě přiblížit a možná ji dokonce překonat), protože tato porce může pro spoustu uživatelů klidně představovat týdenní nájezd při poskakování mezi domovem, prací, obchody a školami. Výhodou je rychlé nabíjení, protože skromnou kapacitu 27,4 kWh nabijete za kratší dobu i přes poměrně nízké nabíjecí výkony (AC 6,6 kW, DC 30 kW).

Za kolik jezdí?

Jednou z výhod elektromobility jsou nízké provozní náklady. Spring se chlubí papírovou spotřebou 12 kWh/100 km, což by při domácím nabíjení nižším tarifem (4 Kč/kWh) znamenalo náklad 0,50 Kč/km. Jaká je ale realita? A co když budete nabíjet z veřejné sítě? Jak se do toho promítnou servisní náklady? To vše zjišťujeme v našem dlouhodobém testu

Foto: Lukáš Kukla

Spring dokazuje, že elektromobily umí jezdit hodně lacino

Jednoduchá konstrukce a malá baterie se také pozitivně projevily na nízké hmotnosti pod tunu, takže výkon 45 koní, který na papíře vypadá směšně (stovka za 19,1 s to rozhodně potvrzuje), se v praxi městského provozu ukazuje jako dostatečný – zvláště díky instantnímu zátahu 125 Nm. Samozřejmě na rozdíl od jiných elektromobilů nezažijete zamáčknutí do sedačky při sešlápnutí plynu, ale při jízdě v dopravě působí Spring docela hbitě (na padesátce jste za 5,8 s), aniž byste ho museli ždímat jako citron. Díky maximálce 125 km/h si můžete troufnout i na dálnici, ale spíš jen na kratší přejezdy, pro tohle použití nebyl Spring navržený.

Foto: Lukáš Kukla

To stádo koní pod kapotou není příliš početné, ale do města jeho tažná síla stačí

Taky tu nečekejte žádné sofistikované jízdní asistenty – kromě zmíněných zadních parkovacích senzorů s kamerou tu máte jen systém nouzového brzdění a tempomat s omezovačem rychlosti (a pochopitelně ABS, ESP a také čelní, boční a hlavové airbagy). Ale opravdu u městského auta potřebujete něco víc? Vlastně stačí, že dovnitř nefouká a neprší (což se třeba u bláznivého Twizy říci nedá), že se uvnitř topí i chladí… a nemusíte se mačkat s ostatními cestujícími s rouškou na obličeji jako v autobuse.

Jedna hvězda pro Spring

Konstrukce Dacie Spring má své kořeny v laciném crossoveru z roku 2015 pro indický a brazilský trh. A i když při jeho elektrifikaci a homologaci pro Evropu došlo k mnoha vylepšením, bezpečnost je dalším kompromisem – v nárazovém testu Euro NCAP si Spring vysloužil pouze jednu hvězdu (a to nejen kvůli absenci jízdních asistentů nebo varovných samolepek). Ve smrtelném nebezpečí nejste, vždyť v městském provozu vám hrozí spíš menší ťukance, ale… raději nebourejte vůbec, jo?

Foto: Euro NCAP

Jednohvězdičkové hodnocení není právě zázračné, ale ve městě vám stejně hrozí především drobné ťukance

No, taková nouze to zase není, vždyť tu máte manuální klimatizaci, zrcátka a okna v elektrice, a dokonce i dotykový infotainment s DAB rádiem, dvěma reproduktory, Bluetooth a navigací – a především integrací Android Auto a Apple CarPlay. Jenže méně šikovné je, že tu naopak nenajdete loketní opěrku, ani jeden držák na pití, vyhřívané sedačky, které by zpříjemnily zimní starty, a přestože nejvyšší verze má sedačky čalouněné (umělou) kůží (tím spíš by se v zimě hodilo vyhřívání), tak volant je stále jen plastový.

Foto: Lukáš Kukla

Městskými uličkami se Spring proplétá velmi obratně a docela svižně

Nic z toho ale není vyloženě problém, jen kompromis. Jeden z mnoha, ke kterým musíte v případě Dacie Spring přistoupit. Ale za ty prachy… no, vlastně ona je sice aktuálně nejdostupnějším elektromobilem, ale to neznamená, že by byla vyloženě laciná (a podle pocitů v kabině by měla být ještě citelně levnější). Takže dává smysl za cenu dvou kusů Sandera?

Foto: Lukáš Kukla

Spring nemá moc obsáhlou výbavu, ale při městském popojíždění toho ve skutečnosti ani moc nepotřebujete

To si budete muset zodpovědět sami, ale za podobné peníze aktuálně seženete pouze ojeté elektromobily s nejistým stavem baterie a zůstatkovou hodnotou padající volným pádem, zatímco Dacia vám nabídne záruku na baterie na 8 let/120 000 kilometrů, což vám ušetří kupu peněz v případě následného prodeje. Zkušenost z trhu říká, že přesně to zákazníci hledají – Dacia hlásí již více než 46 tisíc objednávek jen za prvních devět měsíců prodejů.

Spring a konkurence

Mezi novými elektromobily je Dacia Spring se svou nízkou cenovkou prakticky bezkonkurenční. Smart EQ ForTwo je jen dvoumístný a má kratší dojezd, přitom začíná na částce o více než 100 tisíc vyšší. Skvělý Renault Zoe začíná dokonce až na částce 745 tisíc a ostatní konkurenti jsou ještě dražší.

Pravou konkurencí jsou tak (jako obvykle u modelů Dacia) ojetá auta – zánovní Škoda Citigo-e iV začíná na podobné částce jako Spring (ale moc jich na prodej z pochopitelných důvodů není), za podobné peníze pořídíte starší Nissan Leaf druhé generace a první generace se pohybuje kolem 300 tisíc korun. Kolem tří set tisíc se pohybují i Fiaty 500e. Oproti nim má ale Spring obrovskou výhodou nové baterie s osmiletou zárukou.

Dacia Spring tak rozhodně není bezchybná, ale dokonale se hodí k tomu, k čemu byla stvořena – na městské popojíždění. Hned startuje a okamžitě začne topit, krátké vzdálenosti jí nijak neškodí a poskakování v zácpách zpříjemňuje tichem, ale především se snadno řídí a je vlastně zábava prohánět ji hustou dopravou v betonové džungli. Pokud tedy sháníte dostupný elektromobil pro městské použití jako doplněk k vašemu rodinnému autu, Dacia Spring poslouží perfektně!

Ceník Dacie Spring je velmi jednoduchý: Základní verze Comfort stojí 464 900 Kč, ale pokud chcete DC nabíjení (a to nejspíš chcete), musíte si připlatit 42 tisíc za vyšší výbavu Comfort Plus (vyšperkovaný design exteriéru i interiéru, čalounění umělou kůží, parkovací senzory + kamera, dotykový infotainment s navigací) a přihodit dalších 10 000 Kč právě za příplatkovou položku rychlonabíjení.

Technické údaje
Motorasynchronní elektromotor uložený na přední nápravě
Výkon33 kW (45 k)
Točivý moment125 Nm
Převodovkastálý redukční převod
Pohonpředních kol
Pohotovostní hmotnost970 kg
Akcelerace 0–100 km/h19,1 s
Maximální rychlost125 km/h
Dojezd230 km
Kapacita baterie27,4 kWh
NabíjeníAC 6,6 kW, DC 30 kW
Kola a pneumatiky165/70 R14
Rozměry (délka/šířka/výška)3 734/1 579/1 516 mm
Rozvor2 423 mm
Objem zavazadlového prostoru290 l

Reklama

Sdílejte článek