Hlavní obsah

Dacia Spring – Městská elektromobilita v dostupném balení

Foto: Dacia ČR / Tomáš Devera
8. 11. 2021

Připravte se na třetí automobilovou revoluci v podání Dacie. Ta první přišla v roce 2004 s debutovým modelem Logan, v němž znovuzrozená rumunská automobilka představila dostupné nové auto pro ty, co by jinak museli kupovat ojetinu. Druhá revoluce v roce 2010 přinesla dostupné SUV s pohonem 4×4 v podání oblíbeného Dusteru. Nyní je tu třetí revoluce, která nás má přenést do éry dostupné elektromobility.

Článek

Dacia na to jde samozřejmě zase svou specifickou cestou, jež jí s předchozími modely zajistila přední příčku v oblasti soukromých prodejů. Spring je tak konstrukčně relativně jednoduchý, ale svěže vypadající a pro svůj účel perfektně připravený automobil určený především pro (pří)městské použití, kde elektromobilita dává největší smysl.

Přední kola roztáčí elektromotor se skromným stádem 45 koní, které však doplňuje instantní zátah solidních 125 Nm, což na 970 kg těžké (vlastně spíš lehké) vozítko docela stačí. Spring tak sice nebude trhat rychlostní rekordy (stovka za nekonečných 19,1 sekundy hovoří za vše), ale v městském prostředí bude poměrně hbitý (z nuly na 50 km/h zrychlí za svižných 5,8 s) a neztratí se ani na okreskách. A těch pár kilometrů na dálnici s (elektronicky omezenou) maximální rychlostí 125 km/h taky přežijete.

Foto: Dacia ČR / Tomáš Devera

Dacia Spring má svěží design ve stylu crossoveru

Při pohybu ve městě a okolí vás taky nebude nijak limitovat omezený dojezd 230 km (v kombinovaném režimu; častější rekuperací při pohybu ve městě ho můžete natáhnout až na 305 km), protože průměrný Evropan denně najezdí jen nějakých 30 kilometrů (a průměrný Čech ještě méně), což znamená nabíjení jednou za týden. K tomu můžete využít běžnou domácí zásuvku, která baterii o kapacitě 27,4 kWh (uloženou pod zadními sedačkami) nabije za nějakých 10 hodin (čili pohodlně přes noc). Pokud byste nabíjení potřebovali zkrátit, stačí se připojit k jednofázové průmyslové zásuvce nebo wallboxu o výkonu až 6,6 kWh, případně k DC rychlonabíječce o výkonu až 30 kWh (tato funkce je u vozu dostupná za příplatek 10 tisíc Kč) – u ní bude plné nabití trvat jen něco přes hodinu.

Foto: Dacia

Menší kapacita baterie znamená omezený dojezd, ale také krátkou dobu nabíjení

Kde se Spring vzal?
Nejnovější Dacia vlastně tak úplně není horká novinka. Jejím základem je Renault Kwid z roku 2015, konvenční nízkonákladový crossover určený pro nenáročné trhy v Indii a Latinské Americe. Ten byl v roce 2019 přestavěný na čistě elektrický Renault K-ZE pro čínský trh. O dva roky později přichází tento vůz v nepříliš pozměněné formě na evropský trh s logem Dacia na přídi. Byla to dlouhá cesta…

Ve městě pak naplno oceníte kompaktní rozměry, které umožní pohodlné parkování – na délku auto měří pouhých 3,7 metru, přesto se do Dacie vejdou čtyři dospělí, i když se na zadních sedadlech budou už trochu mačkat, a 290 litrů jejich zavazadel. Pro jistotu můžete mít i zadní parkovací senzory a couvací kameru a také potěší skvělý rejd (poloměr otáčení je skvělých 4,8 metru) daný velkým úhlem natočení předních kol (protože jim nepřekáží velký spalovací motor). Další výhodou je vyšší stavba Springu v crossover stylu (můžete s ním snadno zaparkovat u zákeřně vysokých obrubníků) a nelakované nárazníky a ochranné plasty ve dveřích, které budou zabraňovat oděrkám typickým pro dravé prostředí městské džungle.

Foto: Dacia ČR / Tomáš Devera

Spring se v ulicích města cítí jako doma

Kabina je samozřejmě jednoduchá a skromně vybavená – najdete tu třeba digitální přístrojový panel (s velmi jednoduchým zobrazením) a dotykový infotainment s navigací, manuální klimatizaci, elektricky ovládaná okna a nastavitelná zrcátka, světelný senzor (přepínající mezi LED denním svícením a halogenovými hlavními světlomety) nebo tlačítko Eco režimu, který omezí výkon elektromotoru a klimatizace pro maximalizaci dojezdu… No a to je zhruba tak všechno. Ale vážně v městském přibližovadle potřebujete něco víc?

Přijdou i další verze
Nejdříve uvedená verze Springu cílí na soukromé majitele. V příštím roce bude následovat osobní varianta Business určená pro flotily sdílených aut, jež bude mít jen některé části z odolnějších materiálů (víte, jak se lidé chovají k půjčeným věcem…), a lehká nákladní varianta Cargo s nákladovým prostorem (o objemu 1 000 litrů a užitečnou nosností 330 kg) místo zadních sedadel, která bude jako dělaná pro městské rozvážkové a zásobovací firmy.

Bohužel v rámci úsporných opatření musíte také zapomenout na nastavitelný volant nebo výškově nastavitelné sedadlo. Přesto je pozice za volantem docela pohodlná a hlavně poměrně vysoká, takže se do Springu pohodlně nastupuje a máte z něj dobrý výhled, což se v městském provozu plném přerostlých SUV docela hodí. Řízení je až dětsky snadné, prostě jen nastartujete otočením klíče (na vrčení motoru nečekejte, jen se rozsvítí budíky), otočíte volič převodovky na „drive“, povolíte manuální ruční brzdu a můžete vesele drandit. Po povolení plynu začne Spring progresivně zpomalovat elektromotory (není to přímo řízení jedním pedálem, ale při plynulé jízdě to stačí), a dobíjet tak baterii pro prodloužení dojezdu. Podvozek je pohodlně nastavený, takže si poradí i s dlážděním z kočičích hlav, mimoúrovňovými kanály a dalšími městskými zákeřnostmi.

Teď už určitě netrpělivě čekáte na informaci, o kolik si za takové auto Dacia řekne. Těch ceníkových 454 900 Kč není právě málo (vždyť za ty peníze byste mohli mít skoro dvě Sandera), přesto je Spring nejlacinějším elektromobilem na trhu. Za své peníze dostanete velmi šikovné a živé městské auto, které je zábava řídit a prohánět ho po městě – na dojíždění do práce, do škol a na nákupy bude ideální. Pro vstup do světa elektromobility je Dacia Spring prostě jako dělaná.

Ceník modelu Spring začíná na částce již zmíněných 454 900 Kč za výbavu Comfort, která zahrnuje manuální klimatizaci, elektrická okna a zrcátka nebo centrální zamykání s dálkovým ovládáním, LED denní svícení se světelným senzorem nebo rádio s MP3. Za 496 900 Kč můžete mít vyšší výbavu Comfort Plus s infotainmentem, parkovacími senzory a kamerou, fešáckým interiérem a metalickým lakem, kterou můžete vidět na fotkách v tomto článku. Dacia poskytuje na elektromobil Spring standardní záruku 3 roky/100 000 km (za příplatek ji můžete rozšířit až na 5 let), na baterie platí záruka 8 let/120 000 km, kdy máte zaručenu kapacitu nejméně 75 %.

Reklama

Sdílejte článek
Související témata:
Dacia Spring