Hlavní obsah

Test ojetiny: Dacia Logan I. generace – Trochu lepší než MHD

Foto: Dalibor Žák
5. 8. 2021

Dodnes zůstává terčem posměchu, ale tohle je krom Mercedesu W124 a Toyoty Hilux asi jediné auto na světě, které přežije jadernou válku a jezdit bude do té doby, než dojde na světě benzin. Má mnoho objektivních nedostatků, ale jako ojetina vám moc trápení a starostí nepřinese. A zcela upřímně: pořád je lepší jezdit žebráckým Loganem než v téhle době hromadnou dopravou.

Článek

Za nějakých 30 až 50 tisíc korun si můžete koupit mnoho různých ojetin. V téhle relaci klidně seženete passat s motorem TDI nebo nějaký starší bavorák. Ale nemyslete si, že pak budete jen jezdit a nebudou vás potkávat nějaké starosti. Naopak.

Nebo můžete vzít stejnou sumu a koupit si primitivní a technologicky velmi jednoduché auto, které sice neoslní dav, ale v zásadě se na něm nemá co rozbít a bude sloužit do doby, co bude na světě benzin. Nebo než ho hodíte z rozmaru ze skály.

První generace Dacie Logan patří právě mezi ta jednoduchá auta. Pochybujeme, že primitivnější auto ze třetího tisíciletí vůbec někde seženete. I první generace Fabiemotorem 1.4 MPI je ve srovnání s loganem prémiový vůz. Takže jak tohle, svého času nejlevnější plnohodnotné auto na českém trhu, funguje po letech? Má vůbec smysl o něm uvažovat?

Funkční auto za 30 tisíc? Ano!

Na test jsme si v Auto ESA půjčili Dacii Logan ještě s klasickým motorem 1.4 55 kW. Vůz z roku 2005 v naprosto základní výbavě, dokonce bez posilovače řízení a klimatizace, měl v době testu na tachometru jen 87 300 km a prodejce za něj chtěl 45 000 Kč.

Foto: Dalibor Žák

Testovaný Logan dorazil ve zcela základní výbavě, dokonce neměl ani posilovač řízení, klimatizaci už vůbec ne. Stále ale funguje uspokojivě

Ojeté Logany první generace patří mezi nejlevnější auta své věkové kategorie. Funkční vůz koupíte za 15 000 korun, ale obvykle platilo, že perspektivní ojetina se pod 30 tisíc koupit nedá. Za ty peníze si nekupujete konkrétní auto, ale jen privilegium jezdit do další STK a nebýt odkázáni na hromadnou dopravu. Do 50 000 Kč seženete ale slušný Logan, který nebude mít najeto milion a ještě nebude utahaný a zničený.

Záleží samozřejmě na celkovém stavu auta a mezi ty dražší a zachovalé exempláře první generace se už míchají ty dobité kusy generace druhé. Vozy po soukromnících, kteří za ně museli dát své těžce vydřené a našetřené peníze, bývají lepší koupě než tříletá auta zničená na stavbě partou dělníků (nic proti dělníkům, ale když jim dáte auto na zničení, tak vám ho zničí).

A jak si ojetý Logan stojí v bazarech? Odpovídá Filip Kučera z Auto ESA: „Logan první generace je vůz z doby nových začátků značky Dacia pod taktovkou Renaultu. Původně byl určen do zemí třetí světa, a kvůli bezkonkurenčně nízké ceně nabízel pouze minimální výbavu. A to ve dvou karosářských verzích sedan a kombi označované jako MCV. Se stejným záměrem výroby nízkonákladových vozů začala Dacia nabízet hatchback Sandero a SUV Duster. Tato strategie se setkala s nečekaným úspěchem i ve vyspělých státech. Zákazníci oceňovali především vysokou užitnou hodnotu za vynaložené peníze. Tehdejší konkurence nebyla schopna nabídnout za stejnou cenu tolik prostoru. Tuto výhodu si první Dacie přinášejí i na trh ojetých vozů. Strohá nebo téměř žádná výbava a jednoduché osvědčené motorizace nevyžadují drahé opravy. Další výhodou Dacií je velký podíl soukromé klientely, se kterým souvisí časté nízké kilometrové nájezdy.“

Bez posilovače se nadřete

Původní plán byl půjčit si jedničkový Logan jen do rychlého srovnání s nejnovější generací této Dacie, ale pak nám přišlo líto neudělat kompletní test ojetiny, takže nakonec Logan zaparkoval v redakci na dva týdny. Užili jsme si s ním dost, bez té klimatizace a posilovače to bylo v letním vedru opravdové dobrodružství.

Foto: Dalibor Žák

Naposledy jsem bez posilovače řídil Alfu Romeo 4C. A vlastně ještě Porsche ze 70. let. V Dacii to tak byl návrat o nějakých dvacet let zpátky. Člověk si „mákne“, ale pořád lepší než nic

Ale takhle žili všichni naši předci a také přežili. Zcela upřímně ale říkám, že aspoň ten posilovač řízení by to chtělo. I bez té klimatizace by člověk nějak přežil. Navíc testované auto, stejně jako naprostá většina starších patnáctiletých ojetin, už nemělo zcela v pořádku podvozek a geometrii, takže té práce s volantem bylo o poznání víc.

Naštěstí Dacia Logan je vůz, na kterém se dají běžné opravy vyřešit snadno a levně, a jak ukazuje praxe, vrozená bytelnost tohoto vozu servisy nepřestává překvapovat. Existují kusy s mnohasettisícovými nájezdy, které jsou naprosto funkční a nepotřebují žádné zásadní opravy a rozhodně ještě nepatří do šrotu. Stačí jim jen běžná údržba.

Když pak Logan s bývalou kupní cenou nějakých 220 000 Kč i s nějakou tou základní komfortní výbavou najede třeba 400 000 km a zůstatkovou hodnotu má pořád dvacet tisíc, vyjde amortizace takového auta na zhruba 50 haléřů na kilometr. To je v automobilovém světě zcela bezkonkurenční. Kdo platil jen běžný servis a obvyklé opotřebení (pneumatiky, brzdy, rozvody dle plánu), určitě ví, že reálně se auto levněji provozovat nedá. I sebespolehlivější auto stojí každý kilometr včetně nákladů na údržbu, palivo a amortizaci něco mezi 3 a 4 Kč.

Vy teď na trhu ojetin asi amortizaci řešit už nebudete, protože Logan za čtyřicet tisíc už budete kupovat zřejmě jako auto na dojetí, dokud se nerozpadne. Počítat tak budete jen náklady na palivo a základní údržbu. Tu navíc hravě zvládnete svépomocí. Nějaká záruka mobility? Tovární záruky na náhradní díly? A zajímá to vůbec u takto starého a levného auta někoho?

Levněji už asi opravdu vyjde jen ta „lítačka“ na autobus (když si tedy odmyslíme, že je hromadná doprava dotována), ale jak už bylo řečeno, osobní automobil v soukromém vlastnictví má mnoho výhod, a pokud nechcete jezdit hromadnou dopravou, je Logan bez posilovače a klimatizace vlastně ještě boží požehnání.

Foto: Dalibor Žák

Airbag spolujezdce? Klimatizace? Zapomeňte. Dokonce i nejlevnější škodovky měly v té době aspoň ten posilovač řízení. Vyšší úrovně výbavy na tom byly u Dacie ale lépe

Foto: Dalibor Žák

V prvním Loganu je vzadu opravdu dost místa a i kufr je objemný, i když do sedanu logicky nenaložíte ledničku

Foto: Dalibor Žák

Takhle to dopadá, když se někdo pustí do neodborných úprav. Zřejmě se kdysi někdo pokoušel o montáž audio systému

A musím říci, že mě překvapila i jeho chuť do života. Ačkoli jsem od atmosférické čtrnáctistovky, která má mít výkon 55 kW, nečekal žádné zázraky, je to velmi slušný motor s dobrou pružností v tom nejpoužívanějším pásmu otáček. Spotřebu paliva jsem neměřil, protože testované auto ani nemělo palubní počítač, ale z palubního displeje ty čárky ukazatele stavu paliva nemizely nijak rychle.

I přes už trochu vláčnější podvozek neměla Dacia problém udržovat na dálnici stotřicítku stabilně a necestovala přes tři pruhy sem a tam. Ani kopce jí nedělaly velký problém. Bohužel absence posilovače a už trochu rozhozená geometrie přední nápravy znemožňují hbité provedení vyhýbacího manévru, takže na nějaké kličkování v provozu tohle rozhodně není. Na druhou stranu je v řízení moře zpětné vazby, kterou vám nedá ani nové Porsche.

Ale musím se přiznat, že za volantem Dacie jsem se smál spíše jen proto, že si člověk připomene, jak mizerná některá auta mohou být. Jeden dva testovací týdny to člověk snese, navíc když dálkové etapy může zvládat vlastním autem. Ale jezdit s Dacií denně někam do města a pak parkovat… to musí být opravdu o mnoha kompromisech. Ale znovu připomínám: pořád je tu jízdenka na MHD, tak si vyberte.

Pokud nezrezne, bude jezdit pořád

V testovaném autě byla atmosférická čtrnáctistovka K7J, což je vlastně drobná evoluce ikonické řady motorů s označením Energy, kterou Renault uvedl v roce 1988. Pokud bychom měli hledat TOP 5 nejspolehlivějších motorů všech dob, bude tahle čtrnáctistovka, známá i ze všech malých a kompaktních renaultů, pravděpodobně v užším výběru.

Foto: Dalibor Žák

Základní čtrnáctistovka sice vychází z motoru z 80. let minulého století, ale je to velice spolehlivá pohonná jednotka. Možná jde o jeden z nejlepších motorů vůbec

Nepamatuji si na případ, že by tyhle motory kdy braly a učůrávaly ve velkém olej a nefungovaly. Samozřejmě s věkem a kilometry vyžadují trochu pečlivější přístup, ale znám staré renaulty, kterým už uhnila zadní náprava a podlahou propadly nohy spolujezdce, ale motor pořád běžel jako nový, dokud v něm byl nějaký olej a něco, co by šlo s přimhouřením oka považovat za benzin.

V Dacii Logan se tak jedná o jednoznačně nejlepší agregát, navíc proti pozdější dvanáctistovce se stejným papírovým výkonem nabízí přeci jen lepší záběr od nízkých otáček a nepotřebuje takové vytáčení. Bez mizerně provedené přestavby na LPG asi nebudete muset ani řešit ventilové vůle (seřizují se snadno).

Foto: Dalibor Žák

Motor 1.4i o výkonu 55 kW je na Logan zcela dostatečný, sbírá se od nízkých otáček a nemá velkou spotřebu. Neztratí se ani na dálnici

Jen pamatujte na pravidelnou výměnu rozvodů, nejpozději po 90 000 km (některé servisy po horších zkušenostech s kvalitou prvních ročníků doporučují výměnu po 4 letech nebo 60 000 km). Proč ne, jistota je jistota, jen vás pak bude velký servis se vším včetně vodní pumpy stát klidně deset tisíc. Obávám se, že tím jsou všechny Dacie odkázány do role „budeme jezdit, dokud se to nepotká“.

Jednotka 1,6 l o výkonu 64 kW vychází ze čtrnáctistovky a je to také velmi spolehlivý motor. V Loganu už tak častá není, ale po přechodu na normu Euro 5, i když s nižším výkonem, vydržela dál. Čtrnáctistovka skončila a nahradila ji právě dvanáctistovka.

Menší motor 1.2 16V je sice také spolehlivý, ale v Dacii mu chybí jiskra, a když Logan naložíte, bude se trápit. Reálně má stejnou spotřebu jako starší motor 1,4 l, interval rozvodů 120 000 km nebo šest let stejně asi nevyužijete na maximum. Občas mu umí zazlobit zapalování, když se nemění včas svíčky. A unavené kusy si klidně vezmou dost oleje. Úplný průšvih to není, ale starší 1,4 l je jistější volba.

Motor 1.6 16V je v Dacii Logan už poměrně vzácný, spíše ho má Duster či jiné větší modely. Díky hydraulickému vymezování ventilové vůle je ale ideální na přestavby na LPG, i když pořád je potřeba to nechat udělat někoho, kdo ví, co dělá. Odfláknutá přestavba i tento poměrně spolehlivý agregát odrovná. I zde pozor na spotřebu oleje a výpadky zapalování, obojí bývá důsledek šizeného servisu.

Foto: Dalibor Žák

Všechno je relativní, ale proti očekávání není Dacie zas tak nepohodlná. Podvozek je vlastně na průměrnou českou silnici velmi dobrý. Pohodlí ani nekazí hluk jako spíše horší sedačky a pozice za volantem

Diesel 1.5 dCi sice uměl v Dacii fungovat spolehlivě, ale nejsme si jistí, jestli bude takový motor se všemi možnými drahými riziky dávat smysl. Na velké nájezdy třeba přes 30 000 km ročně si asi nikdo dobrovolně Logana nekoupí (to tak možná velkoprostorové Lodgy či univerzální Duster).

Majitelé Dacií chtějí šetřit a těžko je přesvědčíte, aby citlivému vstřikování podstrojovali špičkovou naftou s aditivy a opravdu nevyužívali servisní intervaly na maximálních 30 000 km. Patnáctistovka se umí přidřít na klice (chce to olej měnit po 10 000 km), máte tady turbo, EGR ventil… prostě všechny ty dieselové věci s výjimkou částicového filtru nejstarších verzí.

Osobně bych se na ty krátké nájezdy dieselu 1.5 dCi zcela vyhnul a bral jakoukoli benzinovou verzi, která bude ve slušném stavu. Pokud nastartuje, bude držet volnoběh, půjde dobře za plynem, nebude se zasekávat plynový pedál (náznak poškozeného lanovodu, nejčastěji korozí) a nebude jevit známky spotřeby oleje, tedy kouřivost a charakteristický zápach, kupujte.

Pozor na věci okolo, ať fungují

Z mechanických věcí na pohonu se spíše setkáte s už hodně unavenou převodovkou. Pamatuji si, že i v nových loganech řadicí páka často působila asi tak, jako když zarazíte klacek do kýblu plného kamení a budete s ním nějak míchat. Citlivý řidič, který nespěchá, vždycky kvalt našel, řidičský dobytek to tam narve nějak přes zuby. A po několika letech převodovku odrovná.

Foto: Dalibor Žák

Na ojetých Daciích, které za sebou mají těžký život, už koroze často hlodá, ale třeba podvozky jsou velice odolné. A na karoserii reznou nejprve poškozená místa

Ovšem podvozky u Dacií jsou překvapivě bytelné a tlumiče odolné. Ostatně, auto je vyvinuté na rumunské cesty, které v té době byly výrazně horší než ty naše. Až v posledních letech zanedbávání se české silnice mohou podle mého zařadit mezi nejhorší v celé Evropě, a tak není divu, že u nás třeba Mercedes ladí podvozky svých aut.

Ale zpátky k Dacii. Asi se ptáte na korozi a je potřeba říci, že třeba právě podvozky vydrží opravdu mnoho. Bohužel karoserie nemá zas až takovou ochranu, ale nejčastěji reznou poškozená auta. Stačí hluboký škrábanec a prostě to tam reznout bude, když to neopravíte. Ale to pak bude reznout každé auto. Jenže to by lidé nesměli Dacie brát jako otroky, takže drobnosti neopravují a nechají auto hnít.

Vůbec někteří majitelé, hlavně z řad firem, nechávají Dacie zcela bez jakékoli údržby a na autech je to samozřejmě vidět. Bouchající ložiska? Mlátící čepy? Ztrácející se voda? „Nezájem, neřešíme! Ať to třeba zdechne, je to přece levný krám.“ Nevím, jestli si zrovna levná a upřímná Dacia, která si nikdy na nic nehraje, takový přístup zaslouží. Je to jako pořídit si psa a pak ho jen mlátit a nedat mu nažrat.

Na druhou stranu soukromník, který roky šetřil, a tak Dacia byla jediná značka, která mu mohla v dané cenové relaci nabídnout plnohodnotné nové auto se zárukou, se o ni obvykle staral, protože moc dobře věděl, že si dalších 10 let (nebo už nikdy) žádné lepší auto nekoupí. Lze tak sehnat Logan, který má po patnácti letech najeto klidně jen 60 000 km. Uděláte běžný servis a jezdíte dál.

Celkové hodnocení: Dacia Logan I. 1.4 (55 kW)

První generace Dacie Logan je sice levné, ale stále plně funkční auto. Pro aspoň nějaký uživatelský komfort by to chtělo posilovač řízení, ale jestli chcete ušetřit za fitness centrum, zakazovat vám tohle auto nebudu. Jezdí, svítí, troubí, brzdí… jen se prostě nadřete a bez klimatizace budete zpocení jako cyklista. Ta čtrnáctistovka pod kapotou je ale takový malý zázrak, který tady bude už navěky. Osobně bych si ale připlatil za modernizovanou verzi z roku 2008 a mladší, která má větší a zevnitř nastavitelná zrcátka, kvalitnější interiér a samostatné otevírání kufru. Každopádně komu už definitivně dojezdilo staré auto z 90. let, najde v Dacii Logan za necelých 50 tisíc korun solidní alternativu, která bude ještě několik let spolehlivě a hlavně levně fungovat.

Reklama

Sdílejte článek
Související témata: