Hlavní obsah
záhlaví
Hlavní obsah

Kolik stojí servis a provoz Škody Fabia TDI na 320 000 km?

Foto: Dalibor Žák
včera 05:00

Starat se o auto svépomocí v podmínkách domácí garáže je dnes už spíše taková nadšenecká záležitost, protože potřebujete vybavení a zkušenosti. Ušetřit se na tom dá, ale má to z dlouhodobého hlediska vůbec smysl? V celkových nákladech na provoz se totiž příplatek za značkový servis ztratí.

Článek

Před pár týdny jsme testovali ojetou Škodu Fabia Combi s motorem 1.9 TDI-PD, která už měla na tachometru něco přes 320 000 km. Abychom znovu neopakovali všechny detaily, odkážeme vás na původní článek, kde se o stavu téhle Fabie dozvíte všechno podstatné.

Jen připomeneme, že v rámci testu jsme auto nechali důkladně prověřit a pomohl nám s tím značkový servis Škoda Auto Šídlo v Horoměřicích. Původně jsme tuhle akci měli dělat už někdy po letních prázdninách, ale kvůli současné situaci jsme to celé museli několikrát přesouvat, až se nakonec stalo, že se prohlídka vozu pro účely našeho testu přiblížila plánované servisní prohlídce.

Dohodli jsme se proto s majitelkou a servisem, že tedy plánovanou údržbu provedeme v rámci téhle prohlídky. A když už jsme u toho byli, tak proč si na tom neukázat, jak vlastně takový servis probíhá, kolik stojí a zda se u staršího auta vyplatí?

No, samozřejmě, že se vyplatí, protože kdybyste se o auto vůbec nestarali, tak rychle dojezdíte. Ale teď máme na mysli, jestli je nezbytně nutné se starším autem využívat služeb značkového servisu, nebo jestli si to máte pořešit nějak jinak, třeba svépomocí. Tak si pojďme jednotlivé přístupy srovnat a udělat aspoň nějaký odhad, kolik to vlastně stojí a jestli to výsledné šetření dává vůbec smysl.

Testovanou Fabii čekal jen běžný servis s výměnou oleje a filtrů. Během kontroly vozu bylo rozhodnuto, že bude údržba rozšířena také o výměnu brzdové kapaliny. Rozvody motoru se teď dělat nebudou, to čeká majitelku Fabie při příštím servisu. Jen připomeneme, že rozvody se u tohoto motoru dělají vždy v rámci velkého servisu po 120 000 km nebo osmi letech. Nikomu nebudeme rozmlouvat zkrácení tohoto intervalu na 90 000 km a šest let, hlavně už u hodně ojetých aut.

Výměna oleje a filtrů

Možná si říkáte, že na výměně oleje a filtrů není co pokazit, ale divili byste se. Jak na testovaném autě ukazuje své podezření Jaroslav Veselka ze servisu Auto Šídlo v Horoměřicích, kdosi v minulosti musel strhnout závit na výpustním šroubu olejové vany, převrtal ho a nahradil jiným, nepůvodním. „Tohle se stává, když někdo dotáhne šroub příliš velkým momentem, případně ho před výměnou oleje začne místo povolování ještě víc utahovat,“ popisuje bohužel docela častý jev Veselka.

Foto: Dalibor Žák

Tohle je taková klasika starších aut. Kdosi v minulosti musel poškodit závit ve výpustním otvoru, díru musel převrtat a byl nucen původní šroub nahradit jiným. Originál (díl vzadu vpravo) by tak nyní nepasoval

Vana totiž také může v tomto místě prasknout a olej může protékat. Správný postup by tak měl být, že se celá olejová vana sundá a vymění za originální. To ale teď dělat nebudeme, a protože vana nejeví známky prasknutí, použili v servisu jen lepší podložku pod původní šroub. Ten se má podle správného servisního postupu dávat vždy nový originální, ale teď by už nepasoval. Je to improvizace, u starších ojetin mnohdy nezbytná, ale auto jezdit samozřejmě bude dál.

Foto: Dalibor Žák

Pokud není vana prasklá (což se klidně může stát, pokud použijete moc vysoký utahovací moment), nezbývá než dál jezdit s improvizací. Když těsní, tak to nějak přežijete. Správný servisní postup by ale byl vanu odmontovat a nahradit originální novou. Čistě teoreticky by vozu s nájezdem 320 000 km přetěsnění vany nevadilo, ale v našem případě olej kolem těsnění vany nerosil, takže je to zatím zbytečné

Spousta škod se dá napáchat i tím, že použijete špatný olejový filtr a nevyhovující olej. Na tohle jsou opravdu nejlepší originální nebo aspoň prvovýrobní díly, které pasují přesně. Například nekvalitní olejový filtr nejen, že nemá požadované vlastnosti, ale stačí malá odchylka od správného rozměru, při montáži se zdeformuje a pak už svoji funkci nebude plnit vůbec.

Foto: Dalibor Žák

Olejový filtr není jen kus papíru. Používejte výhradně originální nebo aspoň ověřené prvovýrobní díly, které přesně pasují a plní svou funkci správně

Důležité je také dodržet správnou specifikaci motorového oleje a samozřejmě množství. Nezáleží ani tak na značce, ale olej by měl splňovat normu viskozity (zde 5W-30) a především musí odpovídat normě schválené výrobcem. V našem případě, pro vozidlo bez filtru pevných částic a s pevným servisním intervalem, je to norma VW 505.01. Při výměně se dolévá 4,3 l oleje.

Foto: Dalibor Žák

V profesionálním servisu by se vám stát nemělo, že do auta dostanete špatný olej nevyhovující specifikace. Pokud si díly kupujete sami různě po internetu, dejte si na původ maziva opravdu velký pozor. V Evropě je byznys s padělky značkových olejů hojně rozšířený. Hlavně moderním dieselům může špatný olej velice uškodit

Podle servisního plánu se vzduchový filtr mění až v rámci rozšířené prohlídky po 60 000 km, kabinový filtr s aktivním uhlím se mění po 30 000 km. Rozšířená prohlídka po 60 000 km obsahuje také navíc čištění bubnových brzd, pokud je Fabia vzadu má, výměnu brzdové kapaliny a výměnu palivového filtru. Samozřejmě se vždy dělá výměna oleje. Nejobsáhlejší je servis po 120 000 km, který k té rozšířené prohlídce po 60 000 km přidává ještě výměnu rozvodů a vodní pumpy včetně dodatečného příslušenství.

Kolik to stojí v servisu

Každému je snad jasné, že servisy nemohou fungovat jako charita. Pokud vezmeme v úvahu jen základní údržbu po 15 000 km, tedy výměnu motorového oleje, olejového filtru a výpustního šroubu, tak v případě dvanáctileté Fabie 1.9 TDI zaplatíte včetně práce dohromady 3 150 Kč. V tom je půl hodiny práce za 363 Kč, filtr s těsněním za 393 Kč, výpustní šroub s podložkou za 109 Kč a pak hlavně olej za 2 284 Kč. Ano, ve značkovém servisu si řeknou 531 korun za litr oleje.

Tohle je ale prosím tabulková cena. Automobilka má různé cenové akce se zlevněnou prohlídkou nebo zvýhodněné ceny pro starší vozy (obvykle 20 %, v případě vybraných dílů může být sleva i vyšší). Občas je ale také potřeba práce rozšířit o další věci (výměna stíracích lišt, prasklých žárovek...), někteří lidé si nechávají nad rámec servisního plánu měnit kabinový a vzduchový filtr každý rok už po 15 000 km. Takže navíc byste platili za kabinový filtr s aktivním uhlím 768 korun a za vzduchový filtr motoru 507 korun.

Kolik to stojí svépomocí

Litr značkového oleje 5W-30 normy VW 505.01 stojí na eshopech (kde ještě musíte zaplatit za poštovné) přibližně 250 korun a potřebujete objednat pět litrů, takže to máte 1 250 Kč za olej. Musíte si dát ale velký pozor, kde nakupujete, protože na trhu koluje poměrně velké množství padělaných olejů. Originální olejový filtr s těsněním stojí 220 korun, výpustní šroub s podložkou 90 korun. Takže s pomocí originálních či prvovýrobních dílů si olej svépomocí vyměníte u Fabie 1.9 TDI za 1 560 korun, tedy odhadem za polovinu toho, co ve značkovém servisu, pokud k tomu nepočítáte svůj čas.

Foto: Dalibor Žák

Filtr sání je nesmírně důležitá věc. Správně funguje jen originál či prvovýrobní díl. Všelijaké levné kopie špatně těsní, případně mají omezenou propustnost a snižují výkon

Pokud byste rozšířili údržbu svépomocí o výměnu kabinového a vzduchového filtru, tak si k tomu připočtěte originální či prvovýrobní filtr s aktivním uhlím za 463 Kč a vzduchový filtr za 342 Kč. Takže celkem 2365 korun za běžný servis (s využitím originálních či prvovýrobních dílů a schváleného oleje) včetně výměny filtrů nad rámec servisního plánu.

Nejlevnější alternativa? Když nevyměníte výpustní šroub s podložkou, koupíte si nejlevnější čínský filtr za stovku, a kdo ví jaký olej za 120 korun litr, můžete si olej vyměnit za 700 korun. Nejlevnější vzduchový filtr pochybné jakosti koupíte za necelou stovku, kabinový filtr za 140 korun. Zcela upřímně bych se ale takovým dílům vyhnul.

Diagnostiku (a rozvody) si sami doma neuděláte

Teď určitě nadšenci s dlouholetými zkušenostmi a perfektně vybavenou dílnou mávnou rukou, že takové věci jsou přece hračka, ale to už si pak rovnou můžete otevřít vlastní servis. I běžné servisní úkony s výměnou provozních náplní už vyžadují aspoň základní servisní vybavení usnadňující práci.

Foto: Dalibor Žák

Různé náhražky diagnostiky se sehnat dají (a pak jimi lze třeba „odpálit“ celou řídicí jednotku vozidla), ale nikdy nebudete mít kompletní přístup ke všem datům a informacím jako tovární diagnostika. Tu mají obvykle jen profesionální či specializované servisy

Značkovou diagnostikou pak nedisponuje krom odborných servisů prakticky nikdo a nelze se pak divit, že auto, které nebylo několik let v odborném servisu, si sebou veze spoustu chyb. Hlavně pomocí diagnostiky lze zjistit několik důležitých věcí, třeba u dieselů korekční časy vstřiků a mnoho dalších informací, podle kterých se pozná, jestli vše funguje tak, jak má. A případně pak lze něco hned opravit.

Profesionální vybavení a hlavně zkušenosti člověk potřebuje i na již zmíněnou výměnu rozvodů, kterou lze opravdu solidně zvrtat, když člověk neví, co dělá. To samé se může podařit i pří výměnách brzdové kapaliny, destiček a kotoučů. Zkrátka, když už si chcete na autě dělat něco sami, pouštějte se jen do takových prací, se kterými jste si jistí.

Foto: Dalibor Žák

Například kontrola stavu brzdové kapaliny patří k základním úkonům během servisní prohlídky ve značkovém servisu Škoda. Kdy jste to dělali naposledy vy?

Foto: Dalibor Žák

Protože se ukázalo, že stav kapaliny už nebyl vyhovující, mohl servis ihned přistoupit k její výměně, protože na takové práce má skladem materiál a vybavení

Foto: Dalibor Žák

Dalším rutinním úkonem servisní prohlídky je kontrola stavu chladicí kapaliny pomocí hustoměru, jak odolává mrazu. Před zimou je to nezbytný úkon

Foto: Dalibor Žák

Výměna prasklých žárovek je v servisu samozřejmost. Pokud si toho při servisu svépomocí nevšimnete a při policejní kontrole ještě hloupě řeknete, že „to už je dlouho“, máte problém

Můžete si tak sice říci, že nechávat při velké servisní prohlídce po 120 000 km ve značkovém servisu 13 200 Kč je u staré Fabie spousta peněz, ale ty rozvody udělat musíte a mnoho dalších věcí také. Navíc ceny servisů se dnes u běžných značek už tak zásadně neliší a v kdejaké neznačkové, ale oficiální dílně, kde dostanete na zmíněné práce aspoň nějaké záruky, necháte zhruba to samé. Nehledě na to, že pečlivě vedená historie vozu ve značkové dílně má vždy při případném prodeji auta jistou hodnotu.

Kolik stál provoz Fabie během 320 000 km?

No a kolik vás tedy bude stát údržba auta, pokud si ho necháte tak dlouho? Když se budete držet pevného servisního plánu, tak každých 150 000 km vás vyjde na 55 244 korun v aktuálních a oficiálních cenách bez případných zákaznických slev (je v tom započítaná práce a materiál). U našeho modelového případu si k tomu přidejte ještě jednu výměnu oleje za 3 150 korun. Takže dohromady jen na základní údržbě stojí Fabia 1.9 TDI po 320 000 km celkem 113 638 Kč, tedy přibližně 36 haléřů na každý ujetý kilometr.

No ale to samozřejmě není všechno. S autem se jezdí, takže se opotřebovává a občas se něco rozbije. A také spotřebovává nějaké palivo. Zmíněná Fabia, s dlouhodobým průměrem 5,4 l/100 km, za svůj život spotřebovala odhadem 17 280 litrů paliva. Při hodně zaokrouhlené ceně 30 Kč za litr nafty nám tak vychází náklady 518 400 Kč za palivo. Ano, více než půl milionu korun. Nádrží tak už proteklo více peněz, než kolik tohle auto stálo jako nové.

Palivo tak stojí každý kilometr 1,62 Kč, takže ve světle toho jsou servisní náklady vlastně maličkost. Teď si k tomu připočtěte věci podléhající běžnému opotřebení. Budeme hodně střílet od boku, ale to máte zhruba šest sad pneumatiky dohromady za 48 000 korun a opravy na brzdách a podvozku odhadem za životnost auta tak 40 000 korun.

Když tedy hodně hrubě zaokrouhlíme servis na 120 tisíc korun, palivo na 520 000 korun a výměny opotřebovaných věcí na 90 000 korun, dostáváme odhadnuté provozní náklady, bez připočtených mimořádných oprav, ve výši 730 000 Kč. Každý kilometr tohohle auta tak stál 2,28 Kč a to opravdu nepočítáme mimořádné výdaje ve formě oprav (konkrétní testovací vůz musel třeba dříve dostat nové turbo a určitě se už u něj řešil nějaký menší „ťukanec“).

Ještě k tomu můžeme přihodit amortizaci. Podobná Fabie stála jako nová hodně zaokrouhleně půl milionu, dnes by se prodala v tomhle stavu odhadem za 60 000 korun (s motorem 1.9 TDI spíše lépe, ale střílíme od boku). Celkové náklady na provoz včetně amortizace tak přesáhly milion korun. Abychom byli přesní, tak 1 170 000 Kč. Každý kilometr včetně amortizace tak stál minimálně 3,66 Kč. A znovu opakujeme, bez mimořádných výdajů do neplánovaných oprav.

Nic není zadarmo, ale o své auto se starejte

Nejdražší jsou na provozu auta ty první dva tři roky, kdy zažije největší propad hodnoty. To vás pak každý kilometr bude stát klidně deset korun i u obyčejného auta. Když se ale o své auto budete starat a necháte si ho dlouho, provozní náklady začnou klesat. Zejména v době, kdy tržní cena vozu už moc padat nebude, zejména pokud bude plně funkční, ve slušném stavu a s žádanou motorizací. To je třeba případ testované Fabie naší čtenářky.

Foto: Dalibor Žák

Škoda Fabia s motorem 1.9 TDI už na své hodnotě moc ztrácet nebude, pokud zůstane plně funkční. A s pocitvým servisem určitě ještě dlouho funkční zůstane. Teď už v provozních nákladech není amortizace ten největší výdaj, tím zůstává palivo. Z dlouhodobého hlediska se rozdíl nákladů mezi nejlevnějším způsobem servisu a tím profesionálním vlastně ztratí

Z výše uvedených výpočtů pak vidíte, že šetřit na údržbě moc smyslu nemá. Značkový či jiný profesionální servis je sice logicky nejdražší ve srovnání s tím, když se o auto nějak postaráte sami, ale zase máte zaručenou odpovídající péči, a díky přístupu k diagnostice se včas odhalí drobnosti, které by jinak přerostly ve vážný a drahý problém. O potřebě odborné diagnostiky jsme psali v samostatném článku.

V celkových nákladech na provoz auta se pak příplatek za značkovou dílnu rozplyne jako pára nad hrncem a sami stejně zjistíte, že pokud byste si chtěli všechno na autě dělat sami, tak byste si museli dílnu a garáž vybavit tak, že vás to vlastně vyjde ještě dráž. A to už si pak opravdu můžete otevřít vlastní servis, aby to pro vás dávalo ekonomický smysl. Ale když vás to baví, proč ne. Každý máme nějaké drahé neřesti.

Z vlastní zkušenosti vím, že udělat si něco na autě sám je radost. Člověka pak naplní pocit uspokojení. Když si ale spočítám, kolik mě to vždycky stálo času a investic do vybavení, které stejně většinu roku leží v garáži bez využití, je to vlastně docela drahý koníček a značkový servis by mě ve výsledku opravdu vyšel asi levněji.

Reklama

Sdílejte článek