Hlavní obsah

Jaký olej máte dát do svého nového (starého) auta? Poradíme!

Foto: Shutterstock / Seasontime

Výměna oleje v autě? Zvládnete to možná i sami, ale olej musíte odvézt do sběrného dvora. A vůbec – víte jaký olej do vašeho auta patří?

8. 12. 2020

Je to klasický dotaz všech, kteří si koupí nové ojeté auto, případně vyměnili servis a zapomněli, jaký olej se do jejich automobilu dával naposledy. Druh oleje by se totiž měnit neměl nebo měl, ale jsou na to doporučení. A pokud se chystáte na změnu, nestačí jen běžná výměna. Takže jaký olej máte dát do svého nového (starého) auta?

Článek

Pneumatiky, benziny a oleje. Tyto tři obory jsou klasickým tématem automobilových nadšenců bez ohledu na jejich fundovanost či podložená fakta, všichni totiž mají nějakou zkušenost nebo tu zkušenost má někdo z jejich okolí. A zatímco u benzinů a pneumatik existují alespoň srovnávací testy či certifikovaná hodnocení, tak u olejů je to podstatně složitější.

O tom, jak olej kontrolovat, nebo kolik by ho mělo v autě být, jsme již psali. Ale jaký olej používat? Z logiky věci ten, který doporučuje výrobce. A měnit pouze dle doporučení výrobce. Motory i převodovky jsou složitá zařízení a automobilky utrácí miliony eur za jejich neustálý vývoj, při kterém se samozřejmě ladí i jaké oleje jsou nejvhodnější pro jejich správný chod. Jenže věci nejsou jen černé a bílé…

Oleje s nízkou viskozitou můžou být problém

„V rámci tlaku na co nejnižší emise se u nových automobilů používá spousta drobných triků, jak snížit jejich spotřebu a tedy i emise,“ říká pod podmínkou anonymity zdroj z největší české automobilky. „Mezi ně patří mimo jiné vyšší doporučený tlak v pneumatikách pro snížení valivého odporu a používání olejů s nižší viskozitou, které mají nižší tření a prokazatelně snižují spotřebu při testech WLTP. Ani jedno autům z dlouhodobého hlediska ale nesvědčí.“

Foto: Porsche

I Porsche Macan má z výroby olej 0W-40...

Jeho slova potvrzuje i Petr Fořt z neznačkového autoservisu v Praze, který se specializuje hlavně na vozy z koncernu VW. „Ty řídké oleje jsou zlo hlavně pro menší přeplňované motory nebo pro motory s větší dlouhodobou zátěží. Zadírají se. Automobilky sice tvrdí, že moderní motory mají mnohem menší vůle a že oleje s nižší viskozitou zaručují rychlejší mazání, ale skutečnost už tak růžová není. A když si k tomu přidáte takzvaný longlife, tedy výměnu oleje po třiceti tisících nebo po dvou letech, je problém na světě.”

A jaká jsou tedy doporučení? Dál měnit olej po patnácti tisících kilometrech, případně jednou za rok. A nezapomenout při tom samozřejmě na olejový filtr. „V porovnání s opravou motoru jde spíš o drobné investice v řádu jednotek tisíc, a to včetně filtru,“ dodává Fořt.

„Viděl jsem motor 1,0 TSI ve Škodě Rapid, který najížděl primárně kratší vzdálenosti a bohužel většinou v plné zátěži. Měl 120 tisíc najeto a byl na vyhození. Netěsnost, koroze, nadměrné opotřebení. Majitel měnil olej dle manuálu po třiceti tisících…“ říká Petr Fořt. A není zdaleka sám.

Menší přeplňované motory totiž vystavují olejovou náplň i v běžném civilním provozu poměrně značné zátěži už jen kvůli tomu, že s tím, jak se zmenšuje objem motoru, tak se snižuje i objem olejové náplně. Je třeba myslet na to, že nízkoviskózní olej je po longlife intervalu 30 000 kilometrů či 2 roky z části odpařen, z části spálen spolu s palivem, nebo naopak palivem naředěn, čímž se jeho viskozita ještě snižuje. Motory pak zažívají opravdové peklo. Mazání, odvod tepla, neutralizace kyselin, kontrola nečistot a další kritické úkoly tak místo pěti či sedmi litrů oleje plní obvykle litry čtyři a v reálu po obvyklém úbytku oleje ještě méně! V hokeji se tomu říká přesilovka, hra 5 na 3…

Takže jaký olej použít?

„U aut v záruce se motorista musí určitě řídit doporučením viskozity, výkonnosti, případně normy výrobce automobilu, kterou mu předepisuje manuálu k vozu. Už z důvodu případných potíží se zárukou to všem doporučuji,“ říká Karel Vomáčka z českého zastoupení společnosti Millers Oils. „V dnešní době se automobilky předhánějí v absurdních tricích, jak zákazníkovi neuznat závadu v záruční době a použití jiného než svatého originálního oleje, byť oficiálně schváleného dle tovární normy, je jedním z častých důvodů, jak zákazníka a jeho peněženku při případné opravě potrápit. Zkrácení výměnného intervalu na starých dobrých 15 000 kilometrů nebo jeden rok, podle toho, co nastane dříve, je také na místě pro udržení motoru v kondici.“

Souhlasí s ním i Fořt. „Tím nic nezkazíte, ba naopak. Po uplynutí záruky je již de-facto na každém majiteli, jaký olej bude používat, ale hlavně by měl být kvalitní. Stále doporučuji konzultovat výběr oleje s manuálem k vozu a v rámci daných norem a viskozit volit to „nejmenší zlo“, tedy místo oleje 5w20 nebo 0w30 používat osvědčený 5w30, pokud je takový doporučen jako možná alternativa, nebo na trhu podobný olej s uvedenou normou a výkonností naleznete.“

Foto: Shutterstock / vchal

Pokud se vám rozsvítí kontrolka oleje, je nutné NEPRODLENĚ olej dolít

Člověk by měl hlavně zapojit selský rozum a přizpůsobit volbu oleje používání vozu. Obzvláště pokud máte vůz vybaven DPF nebo PPF filtrem, nepouštějte se do experimentů nebo zbytečných snah o úsporu. „Například obyčejný syntetický olej 5w40 typu full SAPS bude dobrý i pro nový moderní benzinový motor bez částicového filtru, ale pro moderní benziňák s PPF nebo i starší naftový agregát s DPF to bude volba velmi nevhodná,“ říká k tomu Vomáčka.

A dodává, že pokud dál stejně tápete, neporadí vám diskusní fóra nebo kamarádi v hospodě. Nejlepší je kontaktovat infolinky profesionálních olejářských firem včetně těch menších specialistů, kteří by vám měli odborně poradit. „Vždy by to ale mělo být s ohledem na dodržení doporučené normy i výkonnosti a s přihlédnutím k tomu, jak je automobil využíván,“ dodává Vomáčka.

Při výměně oleje je ideální i proplach motoru

Při výměně oleje byste měli použít takový olej, který tam byl. Když nevíte, podívejte se do manuálu, nebo na štítek na dveřích či v motorovém prostoru. Pokud nevíte, jaký olej v autě byl původně, či se chystáte na změnu viskozity třeba z důvodu většího opotřebení motoru, pak doporučujeme proplach motoru a teprve pak výměnu oleje.

Foto: Shutterstock / eleonimages

Je vhodné pravidelně měnit i olej v převodovce, přejdete tak jejímu nadměrnému opotřebení a poruchám

Jenže pozor. Proplachů oleje, obvykle komerčně nazývaných Engine Flush, je na trhu celá řada, ale ne všechny jsou pro motor přínosem. Vybírejte takový, který je sestaven na olejové bázi a není to obyčejné ředidlo, které vám ještě ke všemu vždy i se zbytkem starého oleje v motoru zůstane. A jak takový bezpečný a spolehlivý Engine Flush motorista pozná?

„Pohledem do technického listu – měl by mít bod vzplanutí hodně přes 100°C. Ty „ředidlo-terpentýnové“ proplachy mají bod vzplanutí kolem 40 nebo 60°C,“ vysvětluje Vomáčka. „Kvalitní Engine Flush dokáže trochu zregenerovat a odlepit zapečené pístní kroužky, a přispět tak ke snížení spotřeby oleje. V kombinaci s přechodem na viskóznější olej třeba z 5w30 na 5w40 dokážete bezpečně a efektivně eliminovat nadměrné ubývání oleje a ještě motor viskóznějším olejem ve zvýšené zátěži více ochránit.“

Jak a jak často kontrolovat hladinu oleje?

Moderní automobily už většinou disponují čidlem, které hlídá pokles hladiny oleje, ale je lepší, když na to nikdy nedojde a vy si z měření hladiny oleje uděláte svůj vlastní rituál. Pak se vám nestane, že byste někdy měli v autě oleje málo, předejte tak problémům, případně je můžete včas odhalit. To třeba, když vám vůz spotřebovává nadměrné množství oleje.

Olej byste měli v autě kontrolovat vždy před a po větší zátěži (sportovní jízda, jízda s karavanem) nebo každých pět tisíc kilometrů. Většina aut má měrku oleje s dvěma ryskami, které definují horní a dolní hladinu oleje. Optimální je, aby byla hladina ve vrchní třetině prostoru mezi ryskami na měrce. Pak máte jistotu, že nebude oleje příliš, ale že máte i případnou rezervu, pokud by motor trochu oleje sežral. Vůz by měl stát při měření rovně, neboť v tu chvíli je rovná i hladina v olejové vaně. A měřit by se měl zatepla, protože olej má velmi vysokou teplotní roztažnost a za studena ho naměříme o dost méně. Naprosto ideální stav je kontrolovat olej u zahřátého motoru, stačí pár minut po jízdě, když většina oleje steče zpět do olejové vany.

Reklama

Sdílejte článek
Související témata: