Hlavní obsah
záhlaví
Hlavní obsah

Test ojetiny: Fiat 500e – Pionýr elektrického chiptuningu

Foto: Michal Jirák

Fiat 500e sice není dálniční ani okreskový stíhač, nicméně s městem si hravé autíčko s podvozkem z Abarthu umí až náramně dobře poradit. Jen to občas díky přebytku síly trochu přehání

7. 8. 2020

Představovat nějak blíže chiptuning by bylo stejné, jako nosit dříví do lesa, ale slyšeli jste o modifikacích čistokrevných elektromobilů? Jedna pražská firma už roky zdokonaluje softwary klasických vozidel, ale nedávno se pustila i do bzučících aut. Pionýrem vývoje je právě ojetý Fiat 500e, který ukáže, že vylepšovat elektrická vozítka je trochu jiný sport.

Článek

Běžný chiptuning u vozidel se spalovacím motorem má všeobecně zvýšit výkon motoru i jeho točivý moment a snížit spotřebu. U elektromobilů to je trochu jinak. Jelikož elektrické vozy zpravidla disponují přebytkem síly, stačí ji trochu ubrat, a získat tím pár kilometrů dojezdu navíc. U silných a drahých elektromobilů typu Tesla se bavíme o neprobádaných vodách, ovšem co u prcka do města, který stojí okolo 350 tisíc korun?

Foto: Michal Jirák

Elektrický Fiat 500e se do Česka vozí jako zánovní autíčko s průměrnou cenovkou okolo 350 tisíc korun

Nemá smysl spekulovat, ale ověřovat, proto jsme vyrazili do pražské firmy Protech, která nabízí levné bzučící „pětistovky“, abychom si jeden kousek vypůjčili. Ve stejném salonu sídlí také hoši z Quantum Tuning, kteří nás ochotně seznámili s jejich poslední, nutno dodat stále vývojovou, softwarovou variantou určenou pro 500e.

Abychom vám představili našeho hrdinu. Jde o Fiat 500e s nájezdem cirka 50 000 kilometrů, který se spolu se svými sourozenci dostává do Česka ze slunné Kalifornie jako zánovní ojetina s nájezdem kolem 30 až 50 tisíc kilometrů. Díváte se zkrátka na klasické „pětikilo“, jen s bateriemi o kapacitě 24 kWh.

Foto: Michal Jirák

Ačkoli jde o elektromobil, vypadá podobně jako klasický Fiat 500 se spalovacím motorem

Dojezd se pohybuje v letním období okolo 160 až 180 kilometrů na jedno nabití. Je tedy jasné, že se bavíme primárně o městském vozidle. Jeho výhodou je však cena, která startuje už od cirka 300 tisíc, nicméně solidnější kousky stojí 350 tisíc korun a výše.

Foto: Michal Jirák

Baterie disponují kapacitou 24 kWh a pro experty je připraveno odemčení plné kapacity

Ze zkušeností víme, že 500e umožní uživateli využít 75 až 86 procent kapacity baterie. Rezerva slouží jako ochrana, aby akumulátory přežily v dobré kondici záruční dobu. Jistě se ptáte, zdali lze zbylá kapacita odblokovat a navýšit dojezd. Ano, lze, ovšem sám úpravce to nedoporučuje, jelikož obsluha vozidla po takovém zásahu není určena laikům. Nesprávným užíváním byste si mohli plně odemčený „battery-pack“ odeslat do křemíkového nebe.

Uber tam, přidej sem

Jedna ze základních úprav zahrnuje snížení točivého momentu. Námi zkoušený elektromobil se v továrním nastavení chlubí výkonem 113 koní a silou 200 Nm. Dravé energie má městský uličník na rozdávání, avšak obouvá příliš úzké pneumatiky. Točivého momentu servíruje elektromotor mnohdy přespříliš a při dynamičtějším startu častokrát zcela zbytečně protočíte přední poháněná kola.

Foto: Michal Jirák

Elektromotor testovaného modelu disponuje výkonem 113 koní a točivým momentem 200 Nm

Změna dávkování „krouťáku“ a jeho sražení na 192 Nm znamenají navýšení dojezdu až o 30 kilometrů, což přijde vhod v zimě, protože tehdy sériově naladěné auto zvládne na plnou „nádrž“ asi 100 až 120 kilometrů. Letní měsíce zase mohou znamenat překročení hranice 200 kilometrů na jedno nabití, ovšem velmi klidným městským tempem.

Foto: Michal Jirák

Také s dávkováním točivého momentu si lze pohrát, což má za následek zvýšení dojezdu

Kouzlit se dá také s akcelerací. Podle „quantumáků“ lze vozidlo nastavit kupříkladu tak, aby při sešlápnutí pedálu plynu na více než 80 % počítače dočasně uvolnily maximální výkon, který může ve špičce přesáhnout nejvyšší „papírový“ výkon. To se hodí například při předjíždění. Takzvané elektrické „nitro“ má továrně třeba Audi e-tron.

Foto: Michal Jirák

Nemusíte si nutně kupovat drahé Audi e-tron, abyste měli k dispozici elektrické nitro

Originální výkon i točivý moment 500e je reálné permanentně navýšit, ovšem za cenu snížení dojezdu. Hbitých 143 koní a 265 Nm síly vás trvale okrade minimálně o 30 kilometrů.

Bez kompromisů to nejde

Fiat 500e se vyrábí pro kalifornský trh, ale i přesto zde najdete předehřev baterie, což podpoří dojezd. Tuhle výhodu oceníte především v zimě. Podstatnou slabinu však vidíme v absenci rychlodobíjení. Z nuly do plna se vůz nabije ze 400voltové sítě (25 A) za čtyři hodiny, respektive za tři a půl hodiny ze 400voltové sítě (32 A). Čerpání proudu z běžné zásuvky (230 V) zabere asi sedm hodin.

Foto: Michal Jirák

Absence rychlodobíjení je podstatnou slabinou vozidla

U elektrických fiatů u nás zatím nejsou známy významnější fatality. Časem se opotřebují komponenty podvozku kvůli těžkým bateriím, proto se musíte připravit třeba na investici 6 000 Kč za nové tyčky stabilizátoru. Vitální kapacitu energetického úložiště prodejci z Protechu neměřili, avšak udávají všeobecnou ztrátu nejvýše 15 kilometrů z maximálního dojezdu po cirka 100 000 ujetých kilometrech.

Foto: Michal Jirák

Trakční baterie netrpí na přílišnou ztrátu vitální kapacity, částečně také díky absenci rychlodobíjení

Běžná údržba „éčka“ zahrnuje kabinový filtr za 1 800 Kč (1x ročně), stěrače za 1 500 Kč (1x ročně) a chladicí kapalinu za 1 000 Kč (1x za pět let). Čas od času si auto řekne i o svěží obutí a tam se vejdete do 4 800 Kč. Defenzivní řidiči samozřejmě díky rekuperaci ušetří za brzdové destičky nebo kotouče, které jinak stojí v setu na přední nápravu 5 000 Kč, respektive 3 800 Kč na zadek. V autorizovaných servisech dáte za výměnu brzd klidně čtyřnásobek.

Foto: Michal Jirák

Kufr maličkého fiatu má objem necelých 200 litrů

Auto má průměrnou spotřebu 12,5 kWh na sto kilometrů, přičemž za jednu kWh zaplatíte v průměru 4,5 Kč. Ujetí 100 000 kilometrů tak vyjde v rámci energetických nákladů na zhruba 56 250 Kč. Nutno dodat, že jde o orientační kalkulaci a reálné výsledky ovlivní rozdílná spotřeba proudu, respektive i cena za odebranou kWh.

Elektromobil od Fiatu určitě není pro každého. Aby vám vůz naplno posloužil, musíte těmto pohonům trochu fandit, smířit se mnoha omezeními a mít prostor i čas k nabíjení.

V rámci městských přesunů nebo rozvozu jídla v menších oblastech jde však o velmi zajímavou alternativu klasických aut se spalovacími motory. Navíc si s tímto pionýrem elektro-chiptuningu jde už trochu softwarově pohrát, čímž se dají kompenzovat některé tovární nedostatky.

Reklama

Sdílejte článek