Článek
Jestliže si nechcete elektromobil postavit doma, kupovat pochybný čínský paskvil nebo pořídit vozítko od start-upových firem, jistě sáhnete do portfolia renomovaných značek se širokým servisním zázemím, oficiálním dovozem a poprodejní podporou. Takové vozy však něco stojí a náš článek odhalí, na kolik peněz vás vyjdou nejlevnější nová elektrická auta v Česku.
e Aixam
Spíše než o auto jde o motorku, proto i elektrický Aixam smíte řídit už od 15 let. Nejlevnější verze vyjde na 435 tisíc korun, nabídne pohonnou jednotku o výkonu osmi koní a síle 50 Nm. Maximální rychlost je 45 kilometrů za hodinu. Dojezd jsme na oficiálním webu nenašli, nicméně podle zastaralé normy NEDC šlo o 130 kilometrů na jedno nabití. Realita tedy bude daleko horší.
MINI SE
Poněkud stylovější městský vůz je MINI SE, spadající pod skupinu BMW. Vozidlo s technikou modelu i3s nabídne za 883 tisíc korun dojezd až 232 kilometrů, a to podle realističtější normy WLTP.
DS 3 Crossback E-Tense
Těsně pod milion koupíte DS 3 Crossback E-Tense. Čistý elektromobil s cenou 995 tisíc nabídne elektromotor o výkonu 136 koní a dojezd až 320 kilometrů na jedno nabití.
Fiat 500e
Oficiálně se začne prodávat až v říjnu letošního roku, nicméně elektrický fiat má nabídnout mnoho asistenčních technologií a dojezd na jedno nabití až 320 kilometrů. Cena zatím není známá, nicméně první edice určená pro vybrané trhy vyšla asi na 960 tisíc korun. Klasická provedení by tedy mohla být o něco levnější.
Honda e
Svůj elektromobil má také Honda, která zvolila jednoduchý název „e“. Vozidlo disponuje elektromotorem o výkonu 136 koní a točivém momentu 315 Nm. Dojezd na jedno nabití je podle normy WLTP 222 kilometrů. Cena? Bez stovky 900 tisíc korun.
Volkswagen e-up!
Maličký volkswagen má dojezd 260 kilometrů na jedno nabití a pohonnou jednotku s výkonem 83 koní. Základní cena faceliftované verze zatím není na českém webu automobilky uvedena. Pokud se podíváme na německé webovky, pak nám vyjde aktuální cena 590 tisíc korun s DPH (19 %).
Hyundai Kona Electric
Asi nejzajímavější kompromis mezi cenou a užitnou hodnotou. První v Česku sériově vyráběný elektromobil se v základu nabízí s baterií o kapacitě 39,2 kWh, s elektromotorem o výkonu 136 koní, síle 395 Nm a dojezdem až 289 kilometrů. Cenově pak auto vyjde na 850 tisíc korun.
Mazda MX-30
Má elektromotor s výkonem 143 koní, točivý moment 265 Nm, kapacitu baterie 35,5 kWh a dojezd až 200 kilometrů. To vše za základní cenu 855 tisíc korun.
Smart EQ ForTwo
Elektromobil firmy Smart disponuje dojezdem až 159 kilometrů na jedno nabití. Jeho pohonná jednotka má výkon až 82 koní a točivý moment 160 Nm. Dvoumístný vůz vyjde na 592 tisíc korun.
Nissan Leaf
Etalon elektromobility, Nissan Leaf, se u nás prodává od 937 tisíc korun. 150koňový elektromotor čerpá energii z baterií o kapacitě 40 kWh. Homologovaný dojezd pak činí 270 kilometrů na jedno nabití.
Peugeot e-208
Elektrický stylový hatchback vyjde v základu na 810 tisíc korun, přičemž se může pochlubit akumulátory s kapacitou 50 kWh, 136koňovým elektromotorem a dojezdem až 340 kilometrů.
Opel Corsa-e
Malá elektrická Corsa sdílí techniku s Peugeotem e-208, proto nabídne totožný elektromotor i baterie. Dojezd je však 337 kilometrů na jedno nabití a cena 750 tisíc korun.
Renault Twizy
Cena 350 tisíc zde odpovídá zpracování dodaného výrobku. Jde o jednoduchý dvoumístný elektrovůz s futuristickým designem a pohonnou jednotkou naladěnou na výkon 17 koní. Nejvyšší rychlost je 80 kilometrů za hodinu a dojezd až 100 kilometrů.
Škoda Citigoe iV
Podobně jako elektrický up! nabídne Citigoe iV bzučící motor o výkonu 83 koňských sil a s točivým momentem 212 Nm. Za necelých 500 tisíc korun auto ujede až 252 kilometrů.
Jak jste asi z článku pochopili, s dojezdem roste i cena. Z toho důvodu je většina levnějších elektromobilů odkázaná více méně jen na městský provoz nebo defenzivní jízdu mimo betonovou džungli. Na všestrannost vozidel s motorem s vnitřním spalováním levnější ekologická vozítka zatím nemají.