Hlavní obsah

Autosalon Frankfurt: Mrňousové značky Smart jezdí odteď už pouze na elektřinu

Foto: Smart

Automobilka Smart naráz omladila všechny tři nabízené modely. A u všech přešla na čistě elektrický pohon. Může se to zdát předčasné a přehnaně odvážné, ale právě u těchto městských mrňousů dává pohon elektřinou dokonalý smysl! To však nezaručuje, že tento experiment skončí úspěchem...

Článek

Automobilka Smart, patřící pod křídla koncernu Daimler, omladila svůj dvoumístný model fortwo (včetně kabria) i čtyřdveřový forfour, a přitom rovnou přešla na kompletně elektrický pohon. Může se to zdát přehnaně odvážné, ale vlastně to není žádná nová myšlenka. Mercedes totiž v roce 1974 koketoval s nápadem přijít s lokálně bezemisním malým automobilem. To se sice podařilo již dříve – Smart začal produkovat první elektromobil již v roce 2007 – nyní však budou na elektřinu jezdit všechny modely uvedené značky.

Poznáte je už na první pohled. Faceliftované verze přinášejí výraznější přední masku a světlomety s technologií full-LED (ovšem za příplatek). Vzadu je pak pozměněná grafika svítilen, které jsou kompletně tvořeny diodami. Jsou to detaily, ale všimnete si jich hned.

V kabině vás zase praští do očí nový dotykový infotainment s 8palcovou dotykovou obrazovkou a širokými možnostmi konektivity. Díky mobilní aplikaci budete mít přístup k jízdním datům a některým funkcím auta, bude ho možné dokonce dálkově zamykat a odemykat.

Nejzásadnější změnou je však pohon. Všechny tři modely sdílejí synchronní elektromotor o výkonu 82 koní a maximálním točivém momentu 160 Nm (tedy přesně tu samou ověřenou techniku ze současného elektrického smartu). Na malé auto to nejsou špatné hodnoty, však také zrychlení 0-60 km/h zvládnou všechny verze kolem pěti sekund. Zrychlení na stovku za více než 11 sekund (dle zvolené verze) samozřejmě neoslní, ale s ohledem na městské určení auta nijak nevadí. Ostatně proto mají všechny tři modely nejvyšší rychlost omezenou na 130 km/h.

Udávaný dojezd podle starší metodiky NEDC činí mezi 140 až 159 kilometry, což nezní nijak zázračně. Na druhou stranu jde o městská auta, takže reálný dojezd lehce nad 100 km by měl většině řidičů stačit na několik dnů jezdění. Velkou výhodou je ale nová (příplatková) 22 kW palubní nabíječka. Díky ní nabijete (10-80 %) z wallboxu baterie svého smarta za pouhých 40 minut.

Nové smarty se veřejnosti ukážou už zítra na autosalonu ve Frankfurtu. My jsme ale hodně zvědaví, jestli se smartu podaří srazit cenovku na dostupnější úroveň, než je současných cca 560 tisíc korun...

autowebAUTOWEBaUtOwEb