Hlavní obsah
záhlaví
Hlavní obsah

Začínáme s elektromobilitou I – Jak na domácí nabíjení?

Foto: Škoda Auto
24. 11. 2020

Automobilový svět se chystá ke kompletnímu přechodu k elektromobilitě, dost možná i vy už budete mít brzy v garáži elektromobil nebo plug-in hybrid, který bude vyžadovat pravidelné nabíjení. Ve spolupráci s experty ze společnosti ČEZ vám přinášíme jednoduchý návod, jak se ponořit do problematiky domácího nabíjení. Novinek je hodně, ale není třeba z nich mít strach.

Článek

Dosavadní zkušenosti majitelů elektromobilů říkají, že zhruba 80 % nabíjení probíhá doma (o veřejném nabíjení si více řekneme v dalším dílu). Dává to smysl, plug-in hybridy (PHEV) i elektromobily (EV) zatím patří do dražší kategorie vozů, takže je majitelé mají možnost parkovat vždy na stejném místě, tedy i nabíjet. Navíc je to komfortní – přijedete domů, píchnete auto do zásuvky a ráno si ho vyzvednete plně nabité (a ještě vyhřáté nebo klimatizované, dle potřeby) a můžete vyrazit na cesty. Především je ale domácí nabíjení cesta k největším úsporám!

O peníze jde až v první řadě

Při nabíjení elektrifikovaných aut v domácnosti (i jako podnikatel) máte možnost využívat zvýhodněné sazby za elektřinu (označují se C27d a D27d) – třetinu dne (hlavně večer a v noci) máte možnost čerpat elektřinu do elektroauta (i pro celou domácnost) za sníženou cenu (kolem 2,50 Kč/kWh podle dodavatele). Reálně se pak při jízdě takto nabitým elektromobilem dostáváte na nedostižné provozní náklady 0,30–0,50 Kč/km (pro srovnání: benzinové motory se pohybují kolem 2 Kč/km, diesely 1,50 Kč/km a ani úsporné CNG se nedostanou pod 1 Kč/km).

Foto: Škoda Auto

Domácí nabíjení je nejpohodlnější, nejjistější a hlavně nejlacinější

CO JE CO

Výkon nabíječky se udává v kilowattech (kW) a platí, že čím více, tím lépe – omezením je však schopnost automobilu přijímat vysoký nabíjecí výkon (dle specifikací konkrétního modelu).

Kapacita baterie se udává v kilowatthodinách (kWh) a stejně jako u běžné palivové nádrže platí, že čím více, tím lépe – ale tím déle ji taky budete plnit až po okraj.

Plug-in hybrid (PHEV) kombinuje elektromotor se spalovacím motorem. Elektrický dojezd je omezený (30–50 km), pro delší cesty využijete spalovací motor. Nabíjení trvá obvykle mezi dvěma (wallbox) a pěti (230V zásuvka) hodinami.

Elektromobil (EV) pohání pouze elektřina. Baterie s vysokou kapacitou mají dlouhý dojezd (podle konkrétního modelu řádově stovky kilometrů), ale také vyžadují dlouhý nabíjecí čas: přes wallbox celou noc, běžnou zásuvkou klidně 15 a více hodin.

Která zásuvka je ta pravá?

Máte v garáži nebo poblíž svého parkovacího stání obyčejnou zásuvku? Gratulujeme! Ale měli byste vědět, že běžná 230V zásuvka s výkonem 2,3 kW nabije PHEV za zhruba pět hodin, elektromobil ještě mnohem déle (klidně 15 hodin a více). Jako nouzové řešení to stačí, ale pokud chcete nabíjet pravidelně, potřebujete něco výkonnějšího.

Tím by se mohla stát průmyslová zásuvka (třífázová 400V s výkonem 11 nebo 22 kW), která sníží nabíjecí čas zhruba o třetinu, ale vysoký výkon poskytovaný po dlouhý čas nutný k plnému nabití velmi zatěžuje elektrické rozvody a další komponenty, které na to obvykle nejsou stavěné, což zavání zkratem nebo dokonce požárem. To, co tedy skutečně potřebujete, je wallbox.

Foto: Volkswagen

Wallbox je kompaktní krabička na zeď, s níž je domácí nabíjení pohodlnější a bezpečnější

Wallbox je koncové zařízení navržené a dimenzované na dlouhodobé nabíjení elektrovozů, je tedy výrazně bezpečnější (pokud si ceníte svého auta i domu, je vhodné myslet na bezpečnost v první řadě). Nabíjení je také pohodlnější (má integrovaný nabíjecí kabel, takže nemusíte neustále manipulovat s kabely v autě) a sofistikovanější – nabíjení můžete dálkově spouštět či časovat (některé vozy to umí i samy o sobě, případně přes mobilní aplikaci), případně jej lze využít v chytrých domácnostech.

Takže jak na to?

1. V první řadě si zjistěte vše o možnostech nabíjení vašeho elektrovozu (primárně jak výkonnou má palubní nabíječku) a zeptejte se prodejce, jaký vám poskytne servis pro domácí nabíjení (odborníky pro návrh řešení domácího nabíjení, certifikované nabíjecí komponenty).

2. V místě nabíjení je třeba provést revizi rozvodů, vedení v domě totiž musí být plně způsobilé přenášet vysoký elektrický výkon po dlouhou dobu. Souseda s elektrickou průmyslovkou tentokrát nevolejte, chce to skutečné profíky – odborníky vašeho dodavatele elektřiny, specializovanou soukromou firmu, nebo zvláštní tým automobilky, od které chcete nové elektroauto kupovat (ne všechny takovou službu nabízejí). Taková odborná kontrola může stát zhruba 2–5 tisíc korun.

Foto: MINI

Řada automobilek již dnes podporuje své zákazníky servisem, který jim usnadní přípravu a realizaci domácího nabíjení

3. Návrh řešení musí zohledňovat požadovaný výkon (pro většinu současných aut vám postačí výkon 7 až 11 kW, ale do budoucna mohou tyto výkony růst až k 22 kW, takové řešení je však o poznání dražší) a zvolený wallbox musí odpovídat vašim požadavkům (stačí vám jednoduché řešení, nebo vyžadujete pokročilé funkce?). Wallbox pořídíte v rozpětí od 12 do 60 tisíc korun podle funkcionality, rozumné řešení bude stát 20–30 tisíc korun.

4. Fyzická instalace musí být provedena profesionálně, ani na tom se nevyplatí šetřit. Nářadí tak nechte ve skříni a povolejte odborníky. Cena instalace se může pohybovat mezi 5 a 10 tisíci.

Celkem vás instalace kvalitního řešení domácího nabíjení bude stát zhruba do 35 tisíc korun, což není málo, ale z hlediska bezpečnosti a komfortu nabíjení jde o velmi dobře utracené peníze.

Tak, a nyní stačí už jen připojit kabel a vesele nabíjet, abyste si mohli užívat tichou a pohodovou jízdu na elektřinu. Ano, začátky mohou být krušné a cestování na delší vzdálenosti bude vyžadovat plánování (a také využití veřejné nabíjecí sítě, o které si řekneme více v dalším dílu), ale na provozu vám to může ušetřit spoustu peněz.

Jak jste na tom s elektromobilitou?
EV/PHEV mám a nabíjím převážně doma
7,6 %
EV/PHEV mám a nabíjím převážně veřejně/v práci
4,2 %
EV/PHEV si plánuji do dvou let pořídit
9,5 %
Rád bych EV/PHEV měl, ale nemám kde nabíjet
5,7 %
Elektromobilita mě vůbec nezajímá
73 %
Celkem hlasovalo 3741 čtenářů.

Reklama

Sdílejte článek