Hlavní obsah

Testy: Renault Twizy – Lepší než supersport

Foto: Jiří Čermák
7. 9. 2020

Podivná elektrická čtyřkolka od Renaultu slibuje řešení městské mobility budoucnosti, ale u lidí zatím vyvolává spíš smích. Faktem však je, že v ulicích velkoměsta funguje překvapivě dobře a strhává na sebe spoustu pozornosti. Za jejím volantem se navíc budete královsky bavit!

Článek

Tak tohle jsem ještě nezažil! Lidé zírají a otáčejí hlavy, děti jásají a mávají. Zdvižená obočí a namířené ukazováky, kupa fotek a spousta zvědavých dotazů všude, kam s Renaultem Twizy přijedu. Jsem vážně v šoku, tohle legrační čtyřkolové elektrické vajíčko přitahuje víc pozornosti než křiklavý supersport za miliony!

Vlastně je to příhodné srovnání, protože Twizy toho má se supersporty společného až překvapivě hodně: extravagantní design, dvě místa k sezení, pohon zadních kol a tuhý podvozek, těžko se do něj nastupuje, má minimum odkládacích prostor a prakticky nulový kufr, jeho nízká hmotnost je dána absencí zbytečností jako rádio nebo klimatizace. Dokonce má i Lambo-dveře, které se vyklápějí vzhůru!

Foto: Jiří Čermák

Twizy na sebe strhává pozornost prostě všude. Zvlášť když otevřete dveře

Co však se supersporty společného nemá, to je pohon. Místo mocného benzinového dvanáctiválce, nabroušeného desetiválce, burácejícího osmiválce, nebo alespoň našlapaného šestiválce má Twizy pod svou skromnou kapotáží ukrytý elektromotor o výkonu pouhých 17 koní a 57 Nm. Hádám, že i některé kuchyňské mixéry jsou silnější…

Foto: Jiří Čermák

Není přímo rychlé, ale na silnici působí živě

Asi už tušíte, že dynamika Twizy bude taky v trochu jiném patře, než bývá u Ferrari, Lamborghini nebo Porsche. Netroufl bych si ji označit za strhující. Ani za vyloženě rychlou. Čas akcelerace na stovku vám nepovím, protože Twizy se rozjede maximálně na 80 km/h. A i to bude chtít trochu odvahy. Komfortní cestovní rychlost je spíš mezi padesáti a šedesáti. To znamená, že se pokut za rychlost moc bát nemusíte.

To ale neznamená, že by Twizy bylo líné. V městském provozu, pro který je určeno, působí dostatečně živě, abyste vyráželi od semaforů jako první a mohli se hbitě proplétat dopravou – k tomu vám pomohou skutečně kapesní rozměry a dokonalý výhled všemi směry. Dokonce i spodní část dveří je prosklená jako u McLarenu Senna, abyste trefili každý apex (a naopak minuli každý zákeřně umístěný obrubník). Náhoda? Nemyslím si!

Foto: Jiří Čermák

Sedět ve Twizy je dost zvláštní pocit. Ale máte v rukách normální kulatý volant, takže aspoň nějaká životní jistota. Dalším ovládacím prvkem je pedál plynu a brzdy, ruční parkovací brzda a... víc ani nepotřebujete

Na jedno nabití baterie s kapacitou skromných 6,1 kWh byste s Twizy měli urazit papírových 100 kilometrů, realita je však spíš kolem 70. Na druhou stranu ji nabijete za chvilku (3,5 hodiny z obyčejné domácí zásuvky) a každý kilometr si naplno užijete. Jste totiž naplno propojení s autem a jeho řízením, Twizy ochotně reaguje na pokyny volantu i plynu, jede živě a je z něj cítit radost z pohybu. Jízda s Twizy je vážně osvěžující (a nejen proto, že na vás fouká dveřmi bez oken).

Co to vlastně je?

Technicky je Renault Twizy homologovaný jako těžká čtyřkolka. Koncepčně jde o řešení městské mobility budoucnosti – představte si, kolik místa by vzniklo v ulicích měst, kdybychom přesedli z velkých plechovek (obsazených většinou jen jedním člověkem) do takhle drobných vozítek. Jak by se zkrátily zácpy, jak snadno by se parkovalo… Tato vize se rozvíjí už celé dekády, nyní jsme jí ale zase o něco blíž, minivozy má v nabídce kromě Renaultu taky Citroën (model Ami) a brzy se možná přidá i Seat (koncept Minimó). V nejbližší době je v ucpaných centrech velkoměst budete vídat v barvách půjčoven, do budoucna se snad rozšíří víc…

Samozřejmě z praktického pohledu má Twizy blíž ke skútru. Oproti skútru však máte výhodu větší bezpečnosti dané pevnou konstrukcí a bezpečnostním pásem doplněným jedním airbagem (takže nepotřebujete helmu). Do Twizy také méně fouká a skoro do něj neprší (zvlášť, když si přikoupíte okna do dveří), parkování je přitom podobně jednoduché (do parkovacího pruhu ve vejdete i napříč, za příplatek má dokonce vzadu parkovací senzory), a díky čtyřem kolům z něj zaručeně nespadnete (převrácení se taky bát nemusíte, pokud nepojedete jako šílenec – pak si to ale zasloužíte).

Foto: Jiří Čermák

Zážitku za volantem Twizy se nic nevyrovná. Bavíte se i v rychlostech, kdy se váš řidičák neklepe strachy

Na druhou stranu se nemůžete proplétat mezi řadami aut, což je pro efektivní pohyb dopravní zácpou zásadní. Takhle jste prostě pomalí jako kterékoliv jiné auto. Twizy taky nenabídne žádný přepravní prostor navíc, těch pár uzamykatelných schránek má minimální objem a jejich zámky by pro nenechavce nepředstavovaly žádnou velkou překážku. Tím největším problémem je ale cena – Renault si za Twizy řekne o částku jako za sedm skútrů s objemem 50 cm3 . To nedává moc smysl.

Ale zkuste se na to podívat i z méně rozumové stránky. Co takhle udělat si radost krásnou hračkou, která z cestování po městě udělá dobrodružství a zážitek? Co takhle si místo absurdního supersportu pořídit malé vajíčko na kolech, které budí pozornost všude, kam přijede? Jasně, můžete dát miliony za Lamborghini, Ferrari nebo Porsche a všichni vám budou závidět. Za volantem Twizy, které stojí ve srovnání s uvedenými supersporty pakatel, budete vypadat jako správný nadšenec a budete vyvolávat radost všude kolem. A hlavně budete mít široký úsměv na své tváři pokaždé, když ho uvidíte, nasednete a rozjedete se. A to je k nezaplacení.

Renault Twizy stojí ceníkových 349 000 Kč a je v nabídce pouze v jediné výbavě. Připlácet můžete za extravagantnosti jako parkovací senzory, bluetooth handsfree, střešní okno nebo boční dveře. A okna do dveří. Za podobné peníze byste ale také mohli mít ojeté elektrické Zoe nebo nové a hezky vybavené Clio, tak přemýšlejte…

Technické údaje
Motorasynchronní elektromotor
Výkon13 kW (17 koní)
Točivý moment57 Nm
Převodovkastálý redukční převod
Pohonzadních kol
Pohotovostní hmotnost549 kg
Akcelerace 0-45 km/h6,1 s
Maximální rychlost80 km/h
Dojezdaž 100 km
Kapacita baterie6,1 kWh
Nabíjení3,5 hodiny ze zásuvky AC 230 V
Kola a pneumatikypřední 125/80 R13, zadní 145/80 R13
Rozměry (délka/šířka/výška)2 338/1 237/1 454 mm
Rozvor1 686 mm
Objem zavazadlového prostoru

Reklama

Sdílejte článek