Hlavní obsah

Bezdůvodně pomalou jízdu prakticky nejde pokutovat. Protekci mají starší a handicapovaní, pech zase kamioňáci

Foto: Shutterstock

Tlačítkem Sledovat můžete odebírat oblíbené autory a témata. Články najdete v sekci Moje sledované a také vám pošleme upozornění do emailu.

Bezdůvodně pomalá jízda, potažmo nepřiměřeně pomalá jízda je kolikrát stejně nebezpečný fenomén, za jaký platí jízda příliš rychlá. Na rozdíl od překročení rychlosti se zdržování nedá efektivně pokutovat, za což může legislativa. Ta dokonce chrání starší či handicapované řidiče a naopak svírá bič na kamioňáky.

Článek

Pokud si myslíte, že se fenomén příliš pomalé jízdy nejčastěji vyskytuje někde mezi vesnicemi, kde starší řidič / řidička svojí velmi opatrnou jízdou zdržuje všechny kolem, pletete se. Je totiž daleko více šoférů, kteří na dálnicích namísto pravého (ten je přece jen pro kamiony, že?) jízdního pruhu permanentně užívají středový či dokonce levý. A protože je benzin drahý, tak nasadí optimálních 110 km/h a děj se vůle boží.

Foto: ŘSD

Dálnice je místo, kde se často setkáte s tzv. levoproudaři.

Nepřiměřeně pomalá jízda ovšem může být i bezpečnostním rizikem, nicméně nejen kvůli tomu, že by vybraní jedinci kolem dotyčného „zdržovače“ jezdili jako šílenci. Někteří řidiči jsou zkrátka jen netrpěliví, a tak se rozhodnou pomalého lídra kolony předjet za každou cenu. Někdy i za cenu vlastního života.

Dalším příkladem budiž zimní provoz a extrémně bojácný řidič, který i na pohodově sjízdném úseku jede nepřiměřeně pomalu. Tehdy se takový šofér vystavuje riziku, že jej ostatní účastníci silničního provozu začnou předjíždět, kolikrát i nebezpečně, což opět může skončit malérem.

Foto: Shutterstock

Jestliže se na provoz na sněhu necítíte, určitě musíte jet autem?

Někdy je tak skutečně vhodné být soudný a uvědomit si, že pokud na to fakt nemám, tak za volant nelezu. A to platí nejen o zimním provozu, ale i u lidí, kteří už nejsou zdravotně/psychicky způsobilí k řízení motorových vozidel, ale stále mají řidičák. Ono ne nadarmo se říká, že automobil je de facto nabitá zbraň.

Přiměřená rychlost vs. povolená

Na druhou stranu tu máme sortu způsobilých řidičů, kteří se na našich cestách běžně pohybují, ovšem s rychlostí to nepřehání. Jde třeba o začátečníky, starší osoby nebo osoby, které mají nějaký zdravotní handicap. U těchto řidičů dle slov policie nelze jejich opatrnou jízdu považovat za bezdůvodně pomalou, což potvrzuje i judikatura, například usnesení ze dne 30. května 2005. To totiž říká:

„Přiměřenou rychlostí není vždy jen rychlost, která je povolená v určitém místě zákonem, nýbrž se jedná o takovou (aktuální) rychlost, která je přiměřená okolnostem případu a celkové aktuální situaci v silničním provozu.“

Foto: Jakub Misík

Ale zlobte se na začátečníka nebo handicapovaného, že jede pomalu…

Na téma pomalé jízdy reaguje i silniční zákon, který říká: „Rychlost jízdy musí řidič přizpůsobit zejména svým schopnostem, vlastnostem vozidla a nákladu, předpokládanému stavebnímu a dopravně technickému stavu pozemní komunikace, její kategorii a třídě, povětrnostním podmínkám a jiným okolnostem, které je možno předvídat; smí jet jen takovou rychlostí, aby byl schopen zastavit vozidlo na vzdálenost, na kterou má rozhled.“

Z toho všeho vyplývá, že postihnout nepřiměřeně/bezdůvodně pomalu jedoucího řidiče je až na výjimky velmi složité, protože naše legislativa není na tuto problematiku upravena, na rozdíl od některých cizích zemí.

Foto: Tomáš Kopečný

Postih pomalu jedoucích řidičů? Až na výjimky takřka nemožný.

Možná si ještě vybavíte odstavec ze silničního zákona, který hlásá: „Nesmět omezit znamená povinnost počínat si tak, aby jinému účastníku provozu na pozemních komunikacích nebylo nijak překáženo.“ Nicméně toto ustanovení podle slov policie v této problematice zkrátka nedostačuje.

Jediné efektivní postihnutí za pomalou jízdu tak až na výjimky vlastně hrozí řidičům jízdních souprav delších než 7 m a řidičům nákladních aut nad 3,5 tuny včetně kamioňáků, kteří předjíždí na dálnici. Koukněte na citaci ze silničního zákona perem Hany Rubášové, tiskové mluvčí Policejního prezidia.

Foto: Lukáš Kukla

Zákon naopak pamatuje na dálniční předjíždění řidičů nákladních aut nad 3,5 tuny nebo jízdních souprav o délce větší než 7 metrů.

„Jiná je situace na dálnicích v případě předjíždění řidiči nákladních automobilů, kdy řidič nákladního automobilu o celkové hmotnosti převyšující 3 500 kg a řidič jízdní soupravy, jejíž celková délka přesahuje 7 m, nesmí předjíždět jiné vozidlo, pokud k jeho předjetí nemá dostatečnou rychlost, takže by omezil v jízdě ostatní vozidla svou výrazně nižší rychlostí jízdy.“

Tuto problematiku jsme vám na Garáži už představili (vč. rozhodnutí soudu), přičemž kdo jste článek nečetl, doporučujeme učinit tak ZDE. Navíc s novou legislativou vstupující v platnost příští rok se postihování nesprávně předjíždějících kamioňáků (a jiných zainteresovaných) na dálnici značně zjednodušší.

Takže zatímco na pokuty za rychlou jízdu se dá 100% spolehnout, řešení nepřiměřeně/bezdůvodně pomalé jízdy některých řidičů už je problematika, na kterou naše legislativa prozatím není plně upravena. Musíme tedy všichni nasadit potřebnou ohleduplnost a ti pomalejší šoféři zase kouknout do svědomí a položit si otázku, jestli jejich počínání za volantem ještě je, nebo už není společensky bezpečné.

Reklama

Načítám