Hlavní obsah

Rozhovor s šéfem dopravní policie Jiřím Zlým: Co říká na 150 km/h na dálnici? A jak bude policie dohlížet na předjíždění kamionů?

Foto: Policie České republiky

Tlačítkem Sledovat můžete odebírat oblíbené autory a témata. Články najdete v sekci Moje sledované a také vám pošleme upozornění do emailu.

Nebude trvat dlouho a na dveře nám zaklepe rok 2024, který s sebou přináší i řadu změn ovlivňujících život nás motoristů. Zvýší se rychlost na dálnicích, zdraží dálniční známky, upraví pokuty, zjednoduší se bodový systém a za volant budou moci usednout 17letí. Jak se na to všechno ovšem dívá dopravní policie? Oslovili jsme jejího šéfa a optali se.

Článek

Také se těšíte na konec roku 2023? Až bude krásná zima, rozbředlý sníh ozdobí naše ulice, mráz pozlobí staré autobaterie, elektromobilům klesnou dojezdy a od Nového roku 2024 začnou platit nová silniční pravidla? Pokud jste je minuli, nabízíme kompletní přehled ZDE.

Foto: Policie České republiky

Šéf dopravní policie Jiří Zlý se rozpovídal o změnách pro motoristy v roce 2024.

Novinek bude mnoho, ovšem některé velmi zásadní. Jde například o zvýšení rychlosti na dálnicích, jednodušší bodový systém, ale i zdražení dálničních známek nebo odpadnutí povinnosti vozit s sebou doklady od vozidla či řidičák.

Jistě nic není černobílé, ale jak se na zásadní novoty tváří naše dopravní ruka zákona? Abychom to zjistili, vyzpovídali jsme jejího šéfa, plukovníka Jiřího Zlého.

Nově bude platit na dálnici 150 km/h, ovšem jen někdy a někde. Obáváte se toho, že si mnozí řidiči nastaví 150 km/h jakožto nový celodálniční standard? Nemáte z navýšení rychlosti přece jen negativní pocity?

V prvé řadě je třeba zdůraznit, že rychlost na dálnicích se v České republice nijak obecně nemění, tedy jak často říkám, na hraničních přechodech do ČR se nebudou měnit Informativní značky provozní, konkrétně IP 28b, o nejvyšších dovolených rychlostech na jednotlivých druzích komunikací.

Foto: ŘSD

Pozor, rychlost 150 km/h bude platit jen někde a někdy, nikoli celoplošně.

Jedná se tedy nově pouze o možnost zvýšit místní úpravou nejvyšší dovolenou rychlost, maximálně o 20 km/h. Může se jednat o takové úseky dálnic, které pro toto splňují konstrukční vlastnosti vozovky, a takové úseky dálnic budou vybaveny telematikou a proměnným dopravním značením, které bude mimo jiné reagovat také na aktuální intenzitu provozu a povětrnostní podmínky.

Foto: Lukáš Kukla

Česká policie má pro dohled na dálnicích nově také bavoráky řady 5.

Rychlostní limit si vnitřně pocitově nastavuje každý motorista, bohužel ne vždy jsou tyto rychlostní limity v souladu se zákonem. Služba dopravní policie má jako jednu z priorit své činnosti dohled nad dodržováním rychlosti vozidel a tuto plní pomocí všech jí dostupných technických prostředků.

Řízení od 17 let pod dozorem mentora, přičemž mentorem může de facto být i senior bez aktivních zkušeností. Myslíte, že to skutečně přispěje k bezpečnosti provozu? Neměli jsme se přece jen vydat jinou cestou?

Zkušenosti ze zahraničí - například z Německa - dokazují, že se zavedení tohoto, řekněme, preventivního opatření, vyplatilo. Jednak v dřívějším vzdělávání budoucích řidičů, což má svůj pozitivní efekt u jejich chování v silničním provozu. Ale také v oblasti dalšího vzdělávání již stávajících držitelů řidičských oprávnění skupiny B a jejich větší zodpovědnosti a ohleduplnosti v silničním provozu, neboť je v jejich vlastním zájmu přestupky nepáchat.

Foto: Michal Jirák

Řízení s mentorem by mělo přinést pozitiva a vyšší bezpečnost.

Mentorem se ovšem nemůže stát každý držitel řidičského oprávnění, přičemž v zákoně jsou nastavena jasná pravidla. Mentor tedy musí být držitelem řidičského oprávnění skupiny B více než 10 let, v posledních 5 letech jím být nepřetržitě, na území České republiky mu v posledních 5 letech nebyl vysloven zákaz řízení, nemá v bodovém hodnocení zaznamenán žádný bod a aktuálně v době zapsání do registru řidičů nemá zadržen řidičský průkaz. Se zapsáním mentora do registru musí souhlasit nejen zákonný zástupce 17letého řidiče, ale i on sám. U takového řidiče pak mohou být zapsáni nejvýše 4 mentoři.

Tím, že odpadne povinnost nosit u sebe na území ČR řidičák i ORV, nepovede to k vyšší zátěži na hlídky při kontrolách?

Zjednodušeně řečeno, povinnost mít u sebe řidičský průkaz nebude platit pro držitele platného řidičského průkazu České republiky a taktéž nebude platit povinnost mít u sebe osvědčení o registraci vozidla, pokud je vozidlo zapsáno v registru silničních vozidel ČR.

Foto: Michal Jirák

Povinnost nosit u sebe řidičák odpadne pouze na území Česka, do zahraničí budete doklady v jejich fyzické formě potřebovat i nadále.

Řidič motorového vozidla, který při kontrole uvedené doklady nepředloží, je vyzván k prokázání totožnosti. Již delší dobu používá policie pro svou činnost takzvanou Mobilní bezpečnou platformu, s jejíž pomocí si všechny potřebné údaje vyhledá. V daném případě tedy nelze o nějaké vyšší zátěži na hlídky policie hovořit.

Pakliže s sebou nechci vozit zmíněné doklady, ale zároveň nechci hlídku zdržovat, jak mám postupovat a co policistům nahlásit, aby silniční kontrola proběhla rychle a hladce?

Prokázáním totožnosti se zjednodušeně rozumí sdělení jména, příjmení, data narození, adresy, rodného čísla, státní příslušnosti. Pokud bude chtít řidič kontrolu urychlit, předloží doklad totožnosti. V případě digitalizace těchto dokladů prokáže svou totožnost tímto dokladem.

Foto: Jan Majurník

Díky Mobilní bezpečné platformě zvládne hlídka policie lustraci za pár minut.

Hodláte jakožto dopraví policie využít zjednodušeného bodového systému a více se zaměřit na problematické předjíždění kamionů na dálnicích?

Služba dopravní policie plní všechny své nastavené priority vyváženě. K prioritě „viditelného dohledu“ lze bezpochyby zařadit také kontrolu dodržování zákazů předjíždění nákladních vozidel na dálnicích. V plnění této priority budeme i nadále pokračovat jak v rámci běžného, každodenního výkonu služby, tak v rámci speciálních akcí s využitím letecké techniky policie.

Tak to byl šéf dopravní policie plukovník Jiří Zlý, jenž nám upřesnil zásadní legislativní změny, které nastanou v roce 2024 a také nastínil, jak co nejefektivněji řešit běžnou silniční kontrolu v nastávající digitální éře. Také jsme se dozvěděli, že policie bude mimo standardní činnosti provádět speciální akce zaměřené mimo jiného i na problematické předjíždění kamionů. Tak snad do toho roku 2024 všichni vykročíme tou správnou nohou!

Reklama

Načítám