Hlavní obsah

Ani nájem, ani hypotéka. Mladí architekti si postavili mobilní bydlení snů z desetiletého Ducata

Foto: Vanmazing life

Obytná vestavba uvnitř Fiatu Ducato vypadá jako od profíků z továrny. Důvod? Mají ji na svědomí dva zruční architekti

10. 11. 2022

V určité fázi života se lidé rozhodují, jestli půjdou cestou bydlení v nájmu či se upíšou bance v rámci hypotéky, anebo…? Anebo si postaví vlastní byt na kolech a do 8 m² naskládají vše, co potřebují, a to včetně garáže. Přesně tímto směrem se vydali architekti Jiří s Veronikou, za jejichž obytné Ducato by se nemusela stydět ani renomovaná fabrika.

Článek

Jiří Choutka, 25letý architekt z Náměště nad Oslavou, se spolu s partnerkou Veronikou, rovněž architektkou, rozhodli na podzim 2020 přestavět dodávku na vysněný dům na kolech. Zatímco Veronika tzv. vanlife fandila už roky, Jirka tento styl života teprve objevoval.

Foto: Vanmazing life

Pojem vanlife značí životní styl spojený s cestováním/životem v obytné dodávce

A tak oba začali číst články, sledovat videa, vzdělávat se, což vyvrcholilo v odhodlání se do obytného projektu pustit. Představa placení nájmu za byt nebo hypotéky se nomádům nelíbila, takže po zavržení kvůli vysokým nákladům původního nápadu o vybudování malého domku (tiny house) se naplno rozjela idea mobilního obytňáku.

Tuto myšlenku podpořil rovněž fakt, že se mladý pár ještě nechtěl usadit, naopak oběma přišlo správné procestovat svět a zjistit, kde se jim bude žít nejlépe.

Foto: Vanmazing life

Souboj mezi modely Iveco Daily a Fiat Ducato nakonec vyhrál Fiat

Výběr auta, velice podstatná část, zabral dobrodruhům přibližně šest měsíců. V rámci průzkumu na nejvhodnější model přišlo na přetřes nejprve Iveco Daily s 2,3 litrovým nebo třílitrovým motorem. To však kvůli vejcovitému tvaru nákladového prostoru a pohonu zadních kol, ubírajícímu užitečné zatížení, nakonec neprošlo.

Foto: Vanmazing life

Dvojice nakonec zvolila délku L4, tedy více než šestimetrovou

Nakonec se dvojice rozhodovala mezi Ducatem 2,3 JTD o délce L3 nebo L4, přičemž finální volba padla na nejdelší provedení z roku 2012. Podle Jiřího je občas délka vozu při parkování na obtíž, na druhou stranu je rád za prostor navíc. Obě provedení však považuje za vhodná pro přestavbu.

Energetická i vodní soběstačnost

Samotnou vestavbu si architekti navrhli podle sebe, aby ani jednomu z nich nic nechybělo. Do prostoru o velikosti 8 m² se jim podařilo dostat kuchyň, spíž, obývák, šatník, sprchu, kompostovací záchod, zádveří i garáž.

Foto: Vanmazing life

Uvnitř je všechno, co každý z dvojice potřebuje

Za rozvinutí stojí kuchyň, jelikož ta nabídne krom bohatých úložných prostor lednici o objemu 119 l, pečící troubu, dvouplotýnkový plynový vařič, velký dřez, rychlovarnou konvici, topinkovač, mixér a kuchyňského robota.

V obytném prostoru mohou stolovat čtyři osoby, nicméně cestovně je automobil uzpůsoben pouze pro dva. Vzadu najdete postel o rozměrech 160×200 cm, pod níž má své místo velkorysý úložný prostor, nomády nazývaný garáž. A ne jen tak pro nic za nic. Dovnitř se totiž najednou vejdou například dvě horská kola, dvě dvoumetrová surfovací prkna, tři longboardy, kempovací nábytek, nářadí, zásoby jídla a další věci.

Foto: Vanmazing life

Spodní části nomádi říkají garáž, jelikož pojme skutečně hodně rozměrných věcí

Z hlediska elektřiny se mladý pár nemusí děsit vysokých účtů, jelikož jim proud vyrábí solární panely o celkovém výkonu 680 Wp. Energie je poté ukládána do akumulátoru o kapacitě 3,35 kWh. V praxi tak oba světoběžníci mohou napájet spotřebiče s příkonem až 3 000 W ze zavedené 220 voltové palubní sítě, tedy elektrická pečící trouba nebo kuchyňský robot nejsou problémem.

Foto: Vanmazing life

Elektrická síť je uzpůsobena pro provoz běžných domácích spotřebičů včetně trouby

Levé nadkolí je domovem nádrže na vodu o objemu 112 litrů, která posádce vystačí na pět dní včetně rychlého sprchování. Ohřev vody řeší šestilitrový bojler, zatímco o filtraci vody se stará reverzní osmóza s osmilitrovým zásobníkem, zajišťující její 100% pitelnost. To má velkou výhodu, neb cestovatelé nemusí řešit, jakou vodu tankují. Filtrace jim vyrobí zdravotně nezávadnou vodu prakticky z čehokoli.

Inspirace z internetu

Vestavbu, kterou vidíte, si až na rozvody plynu a mechanické opravy vozu dělali naši dobrodruzi sami. Stavba a ladění detailů sice zabraly více než rok, ovšem díky jejich architektonickým zkušenostem celý projekt vypadá, jako by jej zhotovili specialisté z renomované továrny.

Foto: Vanmazing life

Uvnitř najdete i stylové designové detaily, podtrhující líbivost vestavby

Z 99 % se oba dva inspirovali na internetu, kde se snažili pochytit ono know-how zejména od profesionálních společností. Dvojice tvrdí, že se dnes na webové síti dá najít úplně všechno.

Z fotografií kdekoho zarazí, proč je sprcha řešena venkovně, když by mohla být uvnitř (a zabírat tam místo), nicméně opět jde o individualizaci na míru. Nomádi totiž už od začátku věděli, že se budou pohybovat spíše na jihu v teplejším podnebí a provozovat sporty typu surfování nebo jízda na horském kole.

Foto: Vanmazing life

Sprcha je řešená venkovně, soukromí pak zajišťuje jednoduchá zástěna

Toto vybavení potřebuje pravidelnou očistu, k čemuž je externí vodní zdroj naprosto nezbytný. Sprcha je proto umístěna mezi zadními dveřmi, nicméně v přímořských oblastech bývají veřejné sprchy hojně dostupné, proto svou vlastní nevyužívají cestovatelé denně.

Pohodlí domova s sebou

Od myšlenky stavby na podzim 2020 po finální dokončení přestavby v polovině srpna 2022 uběhly takřka dva roky. Následovalo zlegalizování obytňáku, vyřízení byrokracie, pojištění, nastěhování se a výjezd směr jih.

Foto: Vanmazing life

Celý projekt vznikal necelé dva roky

Za deset dnů se naše duo podívalo do Německa, Francie, Španělska a nyní setrvává v Portugalsku. Na průběh přestavby a prožitá dobrodružství se můžete podívat na jejich YouTube – kanál Vanmazing life. Obrazový materiál s každodenními příběhy pak hledejte na jejich Instagramu – vanmazing.life.

A proč to všechno? Hlavními důvody jsou pochopitelně svoboda, možnost objevovat nová místa a mít s sebou ono pohodlí domova. Dále hraje roli časová nezávislost. Život obou on-line pracujících architektů je nyní vlastně nekonečná dovolená.

Celý vanlife ovšem není růžový, občas je problém s parkováním, jindy zase s místem na nocování. Pokrytí signálem a internetem rovněž není samozřejmostí na každém místě na planetě. Do toho pár musí šetřit vodou, jelikož jejich 112litrová nádrž není bezedná.

Oba dva tvrdí, že k tomuto stylu života patří mnoho kompromisů, ale pozitiva prý rozhodně převažují nad negativy. Každých sto kilometrů sice mladé objevitele stojí devět litrů nafty a nějakou tu amortizaci, ovšem v duchu cestovně-lidské svobody. A to je, podle mnohých, na životě v obytné dodávce to nejlákavější.

Reklama