Hlavní obsah

Retro obytňák: S Mercedesem z roku 1988 můžete cestovat krajinou i časem. A cena vás nezničí

Foto: H&H Auctions

Obytná dodávka Mercedes TN (T1) je skvělý způsob, jak cestovat a zároveň se vrátit v čase

29. 7. 2022

Dodávka Mercedes-Benz TN už je v dnešní době nejen pojízdný kus historie, ale i sběratelský kousek, a pokud jde o velmi vzácnou obytnou verzi, platí to dvakrát tolik. Tento retro obytňák z roku 1988 jde do dražby a kromě poctivé a bytelné konstrukce nabídne také možnost „cestovat v čase“.

Článek

Události posledních let poměrně zásadně ovlivnily způsob cestování. Zvykli jsme si (a nejen u nás) méně cestovat vzduchem a zároveň méně spoléhat na instituce poskytující ubytování – není divu, že obytné vozy zažily jen v posledních pěti letech ohromný nárůst popularity.

Vanlife neboli v doslovném (a trochu kostrbatém) překladu „dodávkový život“ se totiž v posledních letech stal hitem také na sociálních sítích, a tak tomuto pomalejšímu, avšak o to dobrodružnějšímu stylu cestování fandí nejen staromilci, ale i velká část mladé a nezávislé generace. Mercedes-Benz TN je však z dob, kdy svět neměl o sociálních sítích ani potuchy.

Typ „Transporter Neu“ byl svého času jednou z nejprodávanějších dodávek, částečně díky jednoduché a dostatečně robustní konstrukci. Zároveň však nabízel celou řadu variant – k dispozici byl jako Minibus, varianta s otevřenou korbou, klasická dodávka, valník, ba dokonce verze s odhalenou zadní částí šasi pro zakázkové nástavby.

Tento předchůdce Mercedesu Sprinter, interně označovaný jako „T1“, se nabízel s celou řadou benzinových i naftových atmosférických (!) motorů – od rozvážného naftového dvoulitru o výkonu 55 koní až po dvě nejsilnější motorizace, naftový pětiválec o výkonu 95 koní a 192 Nm, případně 2,3l benzinový čtyřválec o výkonu 105 koní a 182 Nm.

Foto: H&H Auctions

V horní části nástavby nad kabinou řidiče je hlavní ložnice, další lze potom udělat z obývací místnosti v zadní části vozu. Vůz je po renovaci a najeto má jen cca 48 tisíc km

Design z pera návrháře Stefana Heiligera také poměrně dobře odolal zubu času a byl výborným základem pro přestavby všemožných firem poskytující obytné přestavby – jako třeba britský Auto Trail, což je i náš případ. Jde tedy o pravostrannou T1.

Jedná se o motorizaci 310, takže nejsilnější benzinový čtyřválec s tehdy skoro revoluční pětistupňovou manuální převodovkou.

Foto: H&H Auctions

Retro atmosféře pomáhá i fakt, že interiér je ve zcela původním stavu – zůstalo i rádio kazetovým přehrávačem. Britská firma Auto Trail se věnuje obytným přestavbám dodnes

V přední části kabiny najdeme dvě sedadla, přičemž spolujezdcovo lze otočit proti směru jízdy. Vidíme tu retro čalounění s květinovým vzorem, podobný vzor se promítá i na výplně dveří a podlahu. Palubní deska je tu ve zcela původním stavu, dokonce zůstal zachován i starý dobrý kazetový přehrávač – ale přinejhorším se dnes dá koupit i adaptér do mobilu…

V prostoru nad kabinou se potom pohodlně vyspí dva lidé, za kabinou se pak nachází malá koupelna, která obsahuje toaletu, umyvadlo, i sprchu s teplou vodou. Naproti koupelně vidíme kuchyňku se dvěma dřezy a tekoucí vodou, pracovní deskou a dvouplotnovým vařičem. Nechybí ani lednička nebo klasická či mikrovlnná trouba.

V obývací zóně najdeme pohovku ve tvaru U – jasně, opět s retro čalouněním. Ta je však multifunkční a lze ji během pár minut proměnit na další ložnici pro děti, případně pro hosty.

Díky nesmírně zachovalému a hlavně původnímu interiéru jde o skvělý způsob, jak „cestovat v čase“. Vůz měl totiž za celou svoji historii pouze dva majitele, kteří s ním nenajezdili víc než 30 070 mil, tedy nějakých 48 tisíc kilometrů.

Díky rozsáhlé renovaci si tento sympatický obytňák z roku 1988 drží slušnou cenu a aukční síň tento pojízdný kus obytné historie odhaduje na 10 až 12 tisíc liber (292 až 350 tisíc korun).

Reklama

Sdílejte článek