Hlavní obsah

Dvojnásobné zdražení parkovišť P+R jde proti jejich smyslu

Foto: ČTK

Tlačítkem Sledovat můžete odebírat oblíbené autory a témata. Najdete je v Moje sledované na Seznam.cz.

Technická správa komunikací v srpnu zcela bezprecedentním způsobem zdražila parkování na záchytných parkovištích na okrajích Prahy. Zbrojení proti automobilům reprezentované primátorem Zdeňkem Hřibem (Piráti) dostává novou podobu: kromě nesystematických změn při opravách dopravní infrastruktury, nesmyslných uzavírkách nově znepříjemňuje život i těm, kdo chtějí na okraji Prahy auto odstavit a dál cestovat MHD.

Článek

Nikdy jsem – na rozdíl od mnoha mých kolegů z řad motoristických novinářů – nepatřil k lidem, kteří do centra Prahy musí jezdit autem. Naopak. Za těch více než patnáct let, co do Prahy dojíždím za prací, jsem měl nejraději kombinaci ponechání auta na okraji a další cestu metrem, které v Praze považuji za jedno z nejlepších na světě.

Časově i finančně to vyšlo lépe a člověk si mohl třeba číst knihu nebo časopis. Navíc jsem měl a stále mám celkem oprávněný pocit, že jízda „sockou“ škodí životnímu prostředí mnohem méně. Samozřejmě, nejsem dogmatik, a když jsem večer či v noci zůstával v centru na nějaké kulturní akci, raději jsem celou cestu absolvoval autem a jízdu vylidněnou noční Prahou si vysloveně užíval.

Letos v srpnu TSK (Technická správa komunikací hlavního města Prahy) potichu zdražila parkovné na záchytných parkovištích na okrajích Prahy. Zdražení nebylo kosmetické, ale docela brutální. Základní denní sazba se zvýšila z původních 20 korun na 50 korun u většiny stanovišť a u dvou vybraných (Ládví a Kongresové centrum) dokonce na 100 korun. Což je o 150, respektive 400 procent více.

TSK Praha argumentovala zdražení tím, že v loňském covidovém roce utržila méně peněz, protože lidé méně cestovali za prací i zábavou. To je bezpochyby pravda, ale není, respektive neměl by to být důvod k tak brutálnímu zdražení. Pokud je dlouhodobou koncepcí zastupitelů hlavního města co nejmenší počet automobilů v centru, pak by při monopolním postavení P+R parkovišť nemělo k zdražení vůbec dojít. Mají být levná, ať jsou lidi motivovaní dojet do centra metrem, jehož stanice bývá v blízkosti parkoviště.

Drahá a často poddimenzovaná

Pokud do Prahy přijedete dvakrát do roka, je asi úplně jedno, zda za celodenní parkovné zaplatíte dvacet nebo padesát korun. Palčivý problém to představuje pro lidi, kteří do Prahy – stejně jako autor tohoto komentáře – dojíždějí každý den. Těm stoupnou měsíční náklady z nějakých 440 na rovných 1 100 korun. A to už je docela znát a zároveň to pro mnohé může být motivace k tomu, zkusit zaparkovat někde zadarmo anebo rovnou dojet až do práce autem. Obojí jde pak proti smyslu odstavných parkovišť.

Foto: Shutterstock/Martyn Jandula

V Praze rozhodně není ostuda využít MHD

TSK ale moc dobře vědělo, že výrazné zdražení jim tak jako tak zajistí plná parkoviště – každý den parkuji v Letňanech a zdejší asfaltový plácek pro 679 automobilů bývá z velké části zaplněný. Podobně jako před zdražením.

Problém, který se táhne už desítky let, je ten, že P+R parkoviště jsou v Praze obecně brutálně poddimenzovaná. Například Nové Butovice, Zličín a donedávna také Černý most, kde ve všední dny byla obě malá parkoviště beznadějně plná (nově se zde konečně otevírá třípatrový parkovací dům s kapacitou 880 automobilů).

To, že současně se zdražením parkovišť navázaných na MHD došlo ještě ke zdražení papírových jízdenek (na 30 minut z 24 na 30 Kč a 90minutová z 32 na 40 korun), působí jako nevydařený vtip pirátského spolku, který vede hlavní město. Ale ať končíme alespoň trochu pozitivně: po dlouhých letech se konečně rozšířilo parkoviště na již zmiňovaném Černém mostu.

Reklama