Hlavní obsah

Pracanti na alternativní paliva: Elektřina převálcovala CNG

Foto: Mercedes-Benz

Není to tak dávno, co lehkým nákladním autům vévodily primárně diesely a o kousek místa na výslunní bojovaly plynové pohony. Dnes je vše jinak, LPG i CNG převálcovala elektřina

Tlačítkem Sledovat můžete odebírat oblíbené autory a témata. Články najdete v sekci Moje sledované a také vám pošleme upozornění do emailu.

K lehkým nákladním automobilům se mnohdy až dogmaticky pojí pohon na naftu, nicméně v dnešní době se do popředí dostávají elektrifikované jednotky, které pomalu vytlačují benzinové motory spárované s plynem. Nevěříte? Abychom v tom udělali jasno, připravili jsme pro vás velký přehled v Česku prodávaných užitkových vozů na alternativní paliva.

Článek

Už dávno neplatí, že tradiční lehké nákladní automobily do 3,5 tuny musí jezdit jen na naftu nebo benzin. V dnešní době se o slovo hlásí také alternativní pohony a nejde jen o skomírající CNG či LPG. Elektrifikace se mimo osobáků dotknula také užitkáčů a náš přehled ukáže, o jak pestrý svět jde.

Citroën

Zástupcem alternativního směru od francouzského Citroënu je model ë-Jumpy, který je k dispozici ve třech délkách, uveze skoro 1 300 kilogramů nákladu a poskytne objem nákladové prostoru až 6,6 metru krychlových. Elektrická dodávka zvládne dle normy WLTP ujet na jedno nabití nejvýše 230 kilometrů (baterie 50 kWh), respektive 330 kilometrů u verze s bateriemi s kapacitou 75 kWh. Brzy se však v Česku dočkáme i plně elektrického ë-Jumperu.

Foto: Citroën

Citroën ë-Jumpy zvládne až 330 kilometrů na jedno nabití, a to zásluhou akumulátorů o kapacitě 75 kWh

Fiat

Známým hráčem na poli užitkových vozů je italský Fiat, který se chlubí hned pěti modely a mnoha příslušnými modifikacemi. Konkrétně jde o vozy Fiorino, Doblò, Talento, Ducato a na skladech můžete ještě najít malé Qubo. Mimo Talenta koupíte předmětné automobily také s pohonem na CNG.

Foto: Fiat

Fiat dosud sázel hlavně na zemní plyn (CNG), nicméně do party přibral i elektromobil

Světu se však nedávno představilo e-Ducato, které dle typu ujede 220 až 360 kilometrů na jedno nabití (v cyklu NEDC). Výkon elektromotoru je 122 koní a nejvyšší točivý moment 280 Nm. Maximální rychlost výrobce omezil na 100 kilometrů za hodinu. Objem nákladového prostoru je od 10 do 17 metrů krychlových a užitečná hmotnost činí 1 950 kilogramů.

Ford

Automobilka Ford vybavila mild-hybridní technologií svoje užitkové tahouny Transit a Transit Custom, nicméně druhý zmíněný pracant se dočkal ještě plug-in hybridní varianty. Vůz využívá litrový zážehový tříválec a elektromotor, přičemž soustava dosahuje celkového systémového výkonu 126 koní. Čistě na elektřinu pak auto urazí až 56 kilometrů.

Foto: Ford

Ford Transit Custom PHEV zvládne s plnými bateriemi ujet až 56 bezemisních kilometrů

GAZ

Ruská automobilka GAZ se specializuje na užitkové automobily, proto si v Evropě můžete dopřát dělníka na rámovém základu do města nebo terénu, případně autobus. Benzinové motory o objemu 2,7 litru doplňuje ještě pětirychlostní manuál a volitelný alternativní pohon na LPG. Mezi nejznámější modely pak patří GAZelle, GAZelle Next a Sobol. Víme však, že na německém trhu koupíte i plně elektrickou GAZellu Next s dojezdem přes 200 kilometrů, která je ovšem dílem stuttgartských úpravců.

Foto: GAZ

Ruskou GAZellu Next koupíte s LPG, případně jako úpravcem postavený elektromobil

Iveco

Společnost se zaměřuje na užitkové a specializované automobily, nicméně v jejím portfoliu nechybí ani variabilní vůz Daily. Ten koupíte s pohonem na CNG, ale i jako čistý elektromobil, který se nabízí s výkony 82 koní a 109 koní, přičemž výrobce udává dojezd v reálném prostředí až 200 kilometrů na jedno nabití.

Foto: Iveco

Iveco se nebojí udělat pořádně dlouhou dodávku na bateriový pohon

Volkswagen, MAN

Užitkové vozy skupiny Volkswagen byly vždy vyhlášeny pro svoje naftové motory, ovšem v nabídce značky už nějakou dobu visí také plně elektrický e-Crafter. Auto uveze skoro jednu tunu, nabídne nákladový prostor o objemu 10,7 metru krychlových, disponuje elektromotorem naladěným na 136 koní (290 Nm) a na jedno nabití zvládne kombinovaně ujet 115 kilometrů, v zastavěných oblastech dokonce až 159 kilometrů (WLTP). Takřka identicky na tom je i technicky příbuzný elektrický MAN eTGE.

Foto: Volkswagen

Velký e-Crafter zvládne přes 100 kilometrů na jedno nabití, takže nejefektivněji poslouží v zastavěných oblastech

SAIC

Tato čínská automobilka prodává v Evropě elektrickou dodávku Maxus EV80, která vychází z britského LDV Maxus. Vozidlo nabídne výkon 136 koní, točivý moment 320 Nm, baterie s kapacitou 56 kWh a dojezd podle nerealistické normy NEDC až 192 kilometrů.

Foto: SAIC

Maxus EV80 vychází ze staršího britského modelu LDV Maxus

Mercedes-Benz

Mezi průkopníky na poli lehkých nákladních automobilů patří Mercedes-Benz, takže i u této značky najdete elektrickou dodávku. Schopný eSprinter koupíte s bateriemi s kapacitou 41 kWh nebo 55 kWh. Nejvyšší výkon elektromotoru 116 koní doplňuje ještě točivý moment 295 Nm, dostupný takřka od nuly.

Foto: Mercedes-Benz

Mercedes-Benz eSprinter kombinuje vyspělost značky a na svou třídu slušný elektrický dojezd

Základní verze ujede kombinovaně až 120 kilometrů na jedno nabití, zatímco bateriemi obdařenější specifikace zvládne až 168 bezemisních kilometrů. Mimo bzučícího eSprinteru nabízí automobilka ještě plně elektrické eVito nebo zbrusu novou třídu EQV.

Nissan

Jediným evropským zástupcem čistokrevných užitkových alternativců značky je Nissan e-NV200. Kompaktní furgon hostí baterie s kapacitou 40 kWh, elektromotor s výkonem 109 koní a točivým momentem 254 Nm. Kombinovaný dojezd činí dle WLTP až 200 kilometrů, respektive až 301 kilometrů výhradně ve městě.

Foto: Nissan

Nissan e-NV200 sází na městský provoz, kde zvládne ujet přes 300 kilometrů na jedno nabití

Opel

Opel Vivaro-e nabízí baterie s kapacitou 50 kWh nebo 75 kWh a z nich vycházející dojezdy 230 nebo 330 kilometrů na jedno nabití. Technicky je vůz prakticky shodný s jeho francouzskými kolegy od Peugeotu a Citroënu. Elektromotoru se dočká též největší Movano, a to už za rok.

Foto: Opel

Opel Vivaro-e sdílí techniku s bratry od Peugeotu a Citroënu

Peugeot

Peugeot to s elektrifikací myslí vážně, proto do tržního boje nasazuje elektrický e-Expert s dojezdem až 230 kilometrů, respektive až 330 kilometrů na jedno nabití u verze s většími bateriemi. Vozidlo přijíždí s bateriemi o kapacitě 37 a 70 kWh, takže zvládne ujet až 200 kilometrů, respektive až 340 kilometrů na jedno nabití.

Foto: Peugeot

Elektrický Peugeot e-Boxer nabídne dvojí kapacitu baterií a dojezdy 200 a 340 kilometrů

Renault

Automobilka má momentálně v české nabídce dvě plně elektrická lehká nákladní auta. Konkrétně se bavíme o Kangoo Z.E. s výkonem elektromotoru 60 koní (225 Nm), bateriemi o kapacitě 33 kWh a s dojezdem až 230 kilometrů na jedno nabití. O poznání větší Master Z.E. disponuje bateriemi s kapacitou 33 kWh, elektromotorem naladěným na 64 koní (225 Nm) a kombinovaným dojezdem nejvýše 119 kilometrů na jedno nabití. Oba modely Francouzi představili ve variantně s vodíkovým prodlužovačem dojezdu, nicméně s jejich prodejním uvedením na trh zatím vyčkávají.

Foto: Renault

Renault rozhodně nezaspal dobu, protože Master i Kangoo nabízí s alternativním pohonem na elektřinu a v záloze má vodíkový prodlužovač dojezdu

UAZ

Ruská automobilka UAZ vsadila v rámci alternativ na benzin s LPG. Tím si můžete vybavit buchanky, pickupy nebo modely Profi. Třetí zmínění mají navíc specificky upravený motor pro spalování zkapalněného ropného plynu. Buchanky a pickupy se vyrábí výhradně jako čtyřkolky, zatímco profíky koupíte i jako čistokrevné zadokolky. UAZ se však nechal slyšet, že v budoucnu vylepší Profi taktéž hybridním pohonem.

Foto: UAZ

UAZ Profi se zatím prodává s možností továrního LPG, nicméně šušká se o hybridním pohonu

Alternativní pohony, kde převažuje elektrifikace, se už trvale zabydlely na poli užitkových vozů. V městském provozu má totiž daleko větší smysl čerpat energii z akumulátorů, než krátkými přejezdy trápit moderní turbodiesely, vybavené eko-technologiemi pro co nejčistší provoz. Do budoucna určitě dojde k rozšíření elektropohonů, kterým se nevyhnou pick-upy ani další lehké náklaďáky.

Reklama

Načítám