Hlavní obsah

Netradičně umístěná startovací tlačítka moderních aut

Foto: Jakub Deml

Startovací tlačítko na řadicí páce? To ještě nic není! Jsou totiž auta, která ho nemají vůbec

Tlačítkem Sledovat můžete odebírat oblíbené autory a témata. Články najdete v sekci Moje sledované a také vám pošleme upozornění do emailu.

Dříve bylo celkem běžné startovat motory převážně klíčkem, nicméně dnes se především ve vyšších výbavách derou na výsluní praktičtější tlačítka. To dává návrhářům možnost uzpůsobit jejich umístění tak, aby korespondovala s designem, nebo naopak co nejvíc vyhovovala ergonomii. Takže jak se s touhle výzvou popraly jednotlivé automobilky?

Článek

Máte-li auto s tradičním klíčkem, patrně si moc divokých umístění spínacích skříněk mimo výjimek neužijete. Přece jen by nebylo úplně vhodné nechat startovací soupravu, kolikrát vylepšenou klíčenkou nebo přívěskem, trčet třeba z volantu. Jenže s nástupem tlačítek se mnohé změnilo a designérům se otevřely nové možnosti.

Foto: Kateřina Pánková

Takhle nějak vypadá startovací souprava mnohých řidičů běžných aut. Klíčenky nebo přívěsky rozhodně nejsou výjimkou

Následující výběr tedy ukáže zajímavě umístěné spínače, které uvedou v chod spalovací motor nebo elektromotor, ale také představí, u jakých modelů se s předmětnými řešeními můžete setkat.

Sloupek volantu

Ve Škodovce na to šli tím nejjednodušším způsobem, zkrátka kde se běžně zasunoval klíček do spínací skříňky, tam konstruktéři umístili startovací knoflík. Nevěříte? Stačí se podívat například do kabiny Kodiaqu, Karoqu, Scaly, Octavie, nebo dokonce i Fabie.

Foto: Škoda Auto

U moderních škodovek hledejte startovací tlačítko na sloupku volantu

Volant

Jakmile poprvé usednete do vybraných modelů od Alfy Romeo, Ferrari nebo Audi, zaměřte se rovnou na volant. Tam najdete onen veledůležitý spínač, který rozpohybuje písty radosti.

Foto: Jakub Deml

Vášeň sedanu Alfa Romeo Giulia probudíte knoflíkem na volantu

Palubní deska

Dát tlačítko někam na palubní desku nemůže být umění, nebo snad ano? U DS 7 Crossback jej návrháři vestavěli mezi centrální výdechy ventilace a nad něj umístili volitelné analogové hodiny. Takže po jeho stisknutí naskočí nejen motor či elektromotor, ale také výsuvné luxusní francouzské ukazatele času.

Foto: Tomáš Kopečný

U DS 7 Crossback najdete startování hned pod luxusními hodinami

Středový tunel

Všechny modernější saaby s klasickým klíčkem jste startovali pomocí spínací skříňky umístěné na středovém tunelu a jinak tomu nebylo ani po přechodu na bezklíčový systém. Ergonomického řešení se pak chytlo mnoho dalších výrobců, například BMW.

Foto: SAAB

SAAB 9-5 má příslušný kulatý spínač na středovém tunelu

Čestnou zmínku zde musíme dát Volvu. Vybrané modely švédské značky sice startujete na středovém tunelu, ovšem ne tlačítkem, případně klíčkem, ale otočným voličem notně prémiového provedení.

Foto: Jakub Deml

Chcete nastartovat Volvo? Otočte tímto geometrickým útvarem po směru hodinových ručiček

Modul

Mezi centrálním tunelem a panelem najdete vesmírně vyhlížející modul s červeným krytem, který zaštiťuje šestiúhelníkové startovací tlačítko Lamborghini Urus. Samozřejmě tipujete správně, nejprve se krytka odklopí a pak přichází na řadu oživení benzinového osmiválce.

Foto: Lamborghini

Pod červenou krytkou najdete startovací knoflík

Vlevo

Naprostá většina automobilů s levostranným řízením má spínací skříňku či tlačítko umístěné od pravé ruky řidiče dále. Ne však Porsche, jenž se už roky drží levostranné tradice. Dalším nepřímým příkladem jsou vybrané modely značek UAZ a LADA, které ještě ani nestačily v rámci postupných modernizací přejít na pravostranné startování, natož na tlačítkové rozhraní.

Foto: Porsche

Vybraná auta od Porsche se startují otočením falešného klíče vlevo, ten pravý má řidič samozřejmě u sebe. Jde o pozůstatek ze závodní historie značky (Le Mans)

Nikde

Ano, jsou prostě auta, která žádný startovací knoflík nemají. Prostě jen přijdete k vozu, ten se odemkne, případně vám sám otevře dveře, a rovnou začne automatické bootování systému. Pak stačí jen usednout, zařadit pohyb vpředu a vyrazit. Nikoho tedy nepřekvapí, že touto funkcí disponují mnohé elektromobily značky Tesla, ale i Volkswagen (např. ID.3).

Foto: Jan Majurník

Samočinné otevírání dveří umí například Tesla Model X

Středový panel

Jistě si pamatujete různé seriály s leteckou tematikou, vzpomeňme například na německý Medicopter 117, kde o zběsilé startování rotorů helikoptéry nebyla nouze. Tyto úkony byly prováděny různými páčkami, čímž se možná inspirovali i designéři novodobých modelů značky MINI. Schválně mrkněte na příslušné ovladače, nepřipomínají vám něco?

Foto: Martin Jánský

Auta značky MINI nastartujete pomocí páčky podobné těm, které se užívají v leteckém odvětví

Řadicí páka

Není úplně obvyklé, aby se automobil startoval knoflíkem na řadicí páce, nicméně u elektromobilu BMW i3 jde o jednoduché a nutno dodat velmi geniální řešení, které je vždy takzvaně po ruce.

Foto: BMW

Elektromobil BMW i3 má startovací tlačítko integrované do řadicí páky

Pohled na různorodé spínače je mnohdy vážně hezký, nicméně většina z nás stejně funguje s klasickým klíčkem. Modernímu knoflíkovému vynálezu ovšem nelze upřít fakt, že skutečně výrazně zvyšuje komfort, a to jak při nastupování, tak během startování.

Na druhou stranu nic netrvá věčně, proto je možné, že jednou zkrátka bude všem stačit pouze digitální klíč v mobilu, který se sám postará o vstupní i startovací autorizaci a vy nebudete muset absolutně nic dělat, možná ani řídit. Zatím je k tomu nejblíže Tesla Model 3, tak uvidíme, co na to ostatní.

Reklama

Načítám