Hlavní obsah
záhlaví
Hlavní obsah

Volkswagen ID.3 – První elektromobil pro masy

Foto: Jakub Deml
2. 12. 2020

Čas elektromobility se neblíží, už je definitivně tady – poznáte to snadno tak, že se jedna z největších automobilek světa vrhla do nové éry automobilismu po hlavě. První elektromobil pro masy je tu a další ho budou následovat. Takže jak se Volkswagenu jeho elektrická prvotina jménem ID.3 povedla?

Článek

Volkswagen Golf neproslul revolučním přístupem, ale dokonalým ztvárněním osvědčeného receptu. Totéž se dá říci o jeho duchovním nástupci pro novou éru, o zcela novém elektromobilu ID.3 – žádné extravagantnosti, nýbrž perfektní realizace konceptu moderního elektromobilu, který bude bezchybně plnit svůj úkol a nikoho neurazí. To s sebou nese řadu výhod, ale i pár nevýhod.

Pojďme se nejdřív podívat na to, co vás zaručeně nadchne.

1. Přesně odměřená dávka futurismu

ID.3 představuje zcela nový designový jazyk, který bude společný všem chystaným elektromobilům rodiny VW. Koncepcí jde o klasický hatchback, ale krátká příď s dlouhým čelním sklem spolu s vyšší linií střechy a ostře useknutým zadkem připomíná MPV, čímž je zdůrazněna vnitřní prostornost auta. Hladké tvary jsou přínosné pro aerodynamiku, světelné prvky přidávají dojem hi-tech (což podporuje absence klasické masky chladiče v přídi nebo aerodynamická kola). Kdyby Apple (nakonec) postavil elektromobil, nejspíš by vypadal dost podobně.

2. Vzdušný interiér

O prostorových výhodách „skateboardových“ EV platforem se mluví už dlouho, ale tady je poprvé můžete naplno zakusit u dostupného auta – kola až v rozích a dlouhý rozvor naplněný bateriovými články vytvářejí v kabině spoustu vítaného životního prostoru. Budeme-li konkrétní, ID.3 je o 23 mm kratší než Golf, ale má o 146 mm delší rozvor. Vpředu si tedy uděláte víc pohodlí, o něco víc místa je i vzadu a kufr je o (spíše symbolických) 5 litrů objemnější. Ještě lepší je to pocitově, protože zmizel vysoký středový tunel, cítíte víc místa pro ramena i nad hlavou (panoramatická střecha prosvětlující interiér rozhodně pomáhá), a díky čisté architektuře kabiny se tu prostě „lépe dýchá“.

3. Jednoduchost ovládání

Přicházíte k autu s klíčem v kapse, ID.3 vás už z dálky přivítá rozsvícením světel a až budete těsně u něj, sám se odemkne, takže stačí jen vzít za kliku a vklouznout dovnitř. Jakmile dosednete, začne hrát vaše oblíbená stanice rádia, pak stačí šlápnout na brzdový pedál a už máte „nastartováno“ (žádné mačkání startovacího tlačítka a čekání na navrčení motoru, žádné čekání na naběhnutí infotainmentu). Pak jen otočným ovladačem (umístěným po pravé ruce hned za volantem) zvolíte režim jízdy a můžete vesele vyrazit. Podobně pak při zastavení (parkovací manévr klidně můžete svěřit parkovacímu asistentu) stisknete pouze tlačítko "P" (elektronická parkovací brzda se aktivuje automaticky), otevřete dveře, vystoupíte (auto se samo „vypne“) a zamknete dotykem vnější kliky. Skvělé!

Foto: Jakub Deml

Volič převodovky je schovaný za volantem u informačního displeje řidiče

4. Digitalizace a konektivita

Jednodušeji už to nejde – řidič má přímo před sebou displej se základními jízdními informacemi doplněný velkým průhledovým displejem přímo v zorném poli, aby se mohl více soustředit na silnici. Všechno ostatní je ukryté v 10palcovém dotykovém infotainmentu, jenž nabízí také širokou mobilní konektivitu včetně indukčního nabíjení (šikovná kapsa ve středovém tunelu) a rozsáhlou nabídku online služeb zahrnující i vzdálený přístup přes mobilní aplikaci.

Foto: Jakub Deml

Kombinace průhledového displeje, digitálního panelu přístrojů a velkého infotainmentu nabízí solidní informační potenciál

5. Úžasná jednoduchost řízení

Samotné řízení se dočkalo také příjemného zjednodušení (ačkoliv to platí pro všechny elektromobily) – na ovládání vám stačí volant a dva pedály, přičemž při zvoleném silnějším rekuperačním režimu často stačí jen povolit nohu na pedálu plynu a ani nemusíte brzdit. Řadu situací také vyřešíte prostým přidáním plynu, protože zátah 310 Nm je okamžitý (žádné čekání na zátah motoru, žádné čekání na přeřazení převodovky) a akcelerace velmi svižná – snadno tak proklouznete křižovatkou, snadno se připojíte do rychlejšího pruhu a snadno předjedete. Pochopitelně je tu také celá řada jízdních asistentů (nouzové brzdění, prediktivní tempomat, udržování jízdy v pruhu, parkovací asistent a další), abyste si při jízdě mohli ještě víc odpočinout.

Foto: Jakub Deml

Řídit ID.3 je nejen úžasně jednoduché, ale také moc příjemné

6. Více agility

ID.3 není žádný lenoch, zadní kola roztáčí stádo 204 koní (základní verze se 150 koni také nebude vyloženě slabá), které ještě posiluje jejich okamžitá připravenost ke klusu – na stovku zrychlí za 7,4 sekundy (na šedesátce jste za svižných 3,4 s), ale pružná akcelerace je ještě brysknější. K tomu si přijdete široký rozvor a nízké těžiště díky bateriím v podlaze a máte před sebou překvapivě hbité auto. Městskou obratnost podporuje neuvěřitelný rejd, který získáte jedině tak, když mezi předními koly nepřekáží velmi spalovací motor.

Foto: Jakub Deml

ID.3 je v reálném provozu dost svižné a obratné auto

7. Vyšší komfort jízdy

Nejdřív si všimnete toho ticha, které vás doprovází při jízdě městem, po okreskách i na dálnici (aerodynamický hluk i valení pneumatik je velmi slušně potlačeno). Žádné překřikování vytočeného motoru, tiché bzučení nijak neruší poslech oblíbené hudby, klidnou konverzaci ani vaše telefonáty. Při akceleraci ani deceleraci vás také neruší přerušování zátahu při řazení převodovky, jízda je tak hladší, plavnější a celkově výrazně komfortnější. Rychle se na to zvyká a pak už nebudete chtít zpátky.

Foto: Jakub Deml

Na tichou a plynulou jízdu elektromobilů se rychle zvyká

8. Menší obavy z omezeného dojezdu

„Jaký to má dojezd?“ je hlavní otázka u všech elektromobilů. ID.3 je na tom dost dobře – už základní verze s kapacitou 45 kWh nabízí papírový 330 km, testovaná prostřední s baterií 58 kWh ujede až 426 km a nejvyšší varianta o kapacitě 77 kWh by měla ujet až 550 km. V městském prostředí se k těmto hodnotám snadno přiblížíte, při dálničních přejezdech musíte počítat s vyšší spotřebou. V kombinovaném provozu se pravděpodobně vejdete do 18 kWh/100 km.

Foto: Jakub Deml

S ID.3 si můžete troufnout dojet dál, než kam dosáhne kabel od nabíječky

9. Svižné nabíjení

Všechny verze mají baterie s vodním chlazením, takže nebude problém je na cestách nabíjet na rychlonabíječkách (ID.3 podporuje nabíjecí výkon až 125 kW) – z nuly na 80 % pak máte nabito za půlhodinu (při výkonu 100 kW) až za hodinu (v našich končinách obvyklejších 50 kW). AC nabíjení je podporováno až do výkonu 11 kW, takže doma své ID.3 pohodlně nabijete přes noc a v práci za směnu.

10. Rozumná cenovka

Je asi bláznivé říkat něco takového o autě za milion – moderní technologie jsou zatím stále drahé a na ID.3 je to vidět. Nicméně už brzy dorazí základní verze Pure (výkon 150 koní a baterie 44 kWh) s cenovkou pod 800 tisíc korun. To už docela jde, ne?

Zatím to vypadá dobře, ale kvality ID.3 nejsou tak neprůstřelné a některé věci vás na něm budou dost štvát.

  • Chybí mu přední úložný prostor, kde by se daly skladovat třeba kabely.
  • Výhled šikmo vpřed není přes tlusté a zvolna se svažující A-sloupky nijak valný.
  • Přístrojový štít je možná až moc jednoduchý, často by se hodilo vidět víc informací. Zvlášť, když z toho plyne, že…
  • Infotainment je příliš komplikovaný – musí totiž pojmout obrovskou šíři funkcionality, a ovládání je proto místy zbytečně složité. A otravné. Třeba když při každé jízdě vypínáte asistent jízdy v pruhu (který na úzkých a mizerně značených českých okreskách situaci spíše komplikuje) na tři kroky. A to nezmiňujeme ani občasné chyby v práci systému, které snad vyřeší jarní update.
Foto: Jakub Deml

Infotainment by ještě zasloužil trochu programátorské péče

  • Lidé od VW vám budou říkat, jak je model předplatného některých funkcionalit (všechny ID.3 mají z výroby kompletní výbavu, některé prvky si ale musíte aktivovat) děsně výhodný, ale ve skutečnosti je to jen cesta, jak ze zákazníků vyrazit víc peněz.
  • Kvalita některých materiálů v interiéru neodpovídá cenovce milion korun. Vlastně by byla na hraně i pro auto za polovic.
  • Auto velikosti Golfu za milion?! Najednou ceny Škody Enyaq vypadají mnohem přijatelněji…
Foto: Jakub Deml

Máme pár výhrad, ale celkově působí ID.3 velmi přesvědčivě

Jak sami vidíte, většina výtek na ID.3 se týká úsporných opatření nebo softwarového vybavení, auto jako takové a jeho technika funguje na výbornou. Elektromobilita v podání VW je tak pro řidiče a uživatele vozu krokem vpřed, ale na konkrétním provedení by automobilka ještě měla trochu zapracovat. I tak se ID.3 řadí k tomu nejlepšímu a nejpokročilejšímu, co mezi dostupnými elektromobily můžete dnes koupit. Golf pro třetí tisíciletí? To si pište!

Ceník Volkswagenu ID.3 v tuto chvíli začíná na částce 1 014 900 Kč za prostřední variantu Pro (výkon 204 koní, baterie 55 kWh), další verze (základní Pure a nejvyšší Pro S) přijdou na trh později. Stejnou technikou bude disponovat i elektrické SUV ID.4, který dorazí v lednu.

Technické údaje
Motorsynchronní elektromotor s permanentním magnetem
Výkon150 kW (204 k)
Točivý moment310 Nm
Převodovkastálý redukční převod
Pohonzadních kol
Pohotovostní hmotnost1 719 kg
Akcelerace 0-100 km/h7,3 s
Maximální rychlost160 km/h
Dojezdaž 420 km
Kapacita baterie58 kWh
NabíjeníDC až 100 kW (konektor CCS Combo), AC 11 kW (Mennekes)
Kola a pneumatiky215/55 R18
Rozměry (délka/šířka/výška)4 261/1 809/1 586 mm
Rozvor2 771 mm
Objem zavazadlového prostoru385 l

Reklama

Sdílejte článek