Hlavní obsah

Blog: 10 nejbláznivějších volantů automobilové historie

Foto: Chevrolet
21. 4. 2020

Volant je s námi od samého počátku automobilismu, jeho kulatý tvar se stal jednou z mála jistot v bouři technických změn v průběhu desetiletí. Přesto se objevila řada snah o jeho inovaci – a teď nemyslíme jen fešácké bicepsy pro lepší úchop nebo ovládací tlačítka rádia a tempomatu. Kdepak, my máme na mysli mnohem zajímavější odlišnosti.

Článek

Tady máte desítku těch nejbláznivějších verzí!

1. Mercedes 300 SL (1954)

Foto: Mercedes-Benz

Na volantu Mercedesu 300 SL vlastně není na první pohled nic zajímavého – dvouramenný s trojcípou hvězdou ve svém středu a připojený k řízení jednoho z nejkrásnějších sportovních aut historie. Zajímavé je však to, že byl sklápěcí, to aby se dalo do stísněné kabiny kupé s křídlovými dveřmi pohodlněji nastoupit.

Foto: Mercedes-Benz

Proklouznout přes vysoký práh úzkými výklopnými dveřmi musela být slušná gymnastika, bez sklopného volantu by to ale bylo zhola nemožné

2. Citroën DS (1955)

Foto: Citroën

DS bylo pro automobilový svět revoluční auto, jeho konstruktéři přišli s mnoha nevídanými inovacemi a jednou z nich byl i volant – vystačil si totiž s jediným ramenem, které tak nepřekáželo při úchopu věnce ani ve výhledu na palubní desku.

Foto: Citroën

DS bylo tak nadčasové, že vydrželo ve výrobě neuvěřitelných 20 let

3. Austin Allegro (1975)

Foto: British Leyland

Allegro po zásluze nese titul nejhorší auto historie kvůli mizerné konstrukci, ještě horší kvalitě výroby a tragické spolehlivosti. Jeho nepěkné pověsti nijak nepomohl ani volant, který inženýři místo obvyklého kulatého tvaru zformovali do čtverce – zoufalý kompromis, který měl řešit nedostatek prostoru mezi řidičovými koleny a nízkým sloupkem řízení.

Foto: Wikipedia / John Robert Shepherd

Nepraktický volant tvarem připomínající obrazovku televize byl posledním smutným hřebíkem do rakve nepovedeného Allegra

4. Aston Martin Lagonda (1976)

Foto: Aston Martin

Design šokující Lagondy se nesl v brutalistickém duchu a nejinak tomu bylo v případě interiéru Series 2, který připomínal operační pracoviště kapitána nukleární ponorky (dost luxusní, pravda). Kulatý věnec volantu si také vystačil s jediným ramenem, ale na rozdíl od DS bylo správně hranaté, aby ladilo s celým zbytkem auta.

Foto: Wikipedia / Dave_7

Těžký futurismus ze 70. let minulého století. Zírejte a žasněte!

5. Subaru XT (1985)

Foto: Subaru

Malé kupé klínovitého tvaru přitáhlo ke značce Subaru hodně pozornosti nejen kvůli pokrokové technice, ale také kvůli jeho ostrým hranám, které byly prostě všude – na siluetě, na bočních prolisech, na klikách, na palubní desce, a dokonce i na volantu. Tedy naštěstí se to nijak nedotklo kulatého věnce, ale pouze dvouramenného středu, který tvarem připomínal pistoli. Nic podobného jste jinde prostě nemohli vidět.

Foto: Subaru

Zalomený tvar ramen byl nevídaný, povšimněte si také tlačítek ovládání tempomatu

6. Spyker C8 (2000)

Foto: RM Sotheby's

Volant může být i umělecké dílo. Nizozemský Spyker hodně stavěl na propracovaném designu s četnými odkazy na slavnou leteckou historii firmy a volant nebyl výjimkou – kůží obšitý kulatý věnec totiž spojovala čtyři ramena ve tvaru letecké vrtule v chromovaném provedení. Nádhera!

Foto: Wikipedia / The Car Spy

Svírat takový volant v dlaních musel být skutečný požitek

7. Ferrari Enzo (2002)

Foto: Ferrari

Silniční vozy Ferrari se vždy silně inspirovaly svými závodními sourozenci – poznatky ze závodních tratí přebírali technici navrhující motory, podvozky, aerodynamiku… a dokonce i volanty. Na výročním modelu Enzo se poprvé objevily varovné LED otáčkoměru, tlačítka ovládající režimy kontroly stability a trakce a také přepínače blinkrů, to aby řidič nikdy nemusel sundávat ruce z volantu. Postupem času se tam ale objevil také přepínač Manettino (ovládání jízdních režimů), tlačítko startování a zhasnutí motoru, přepínač dálkových světel nebo ovladač stěračů (přes dlouhá pádla řazení byste na eventuální páčky pod volantem stejně nedosáhli). Není to už trochu moc…?

Foto: Ferrari

Enzo bylo první Ferrari s tolika ovládacími prvky na volantu. S dalšími modely se jejich počet ještě rozšířil

8. Pagani Zonda R (2008)

Foto: Pagani

Nejostřejší verze bájné Zondy se okruhy jen neinspirovala, ona se pro ně přímo zrodila! Proto měla na volantu nejen přepínače režimů a otočný ovladač nastavení systému kontroly trakce, ale také do středu zabudovaný otáčkoměr, aby ho měl řidič vždy na očích. Pozorovat, jak jeho ručička letí vzhůru k osmi tisícům za gradujícího řevu V12, musel být strhující zážitek.

Foto: Pagani

Otáčkoměr ve středu volantu? Při jízdě na okruhu na plný plyn velmi vítaná věc

9. Aston Martin Valkyrie

Foto: Aston Martin

Ještě o něco dál pak zajde Valkyrie, dosud nejostřejší „závodní auto pro silnici“. Hybridní raketa s výkonem přes 1000 koní a závodní aerodynamikou bude mít volant inspirovaný F1, tedy obdélník přesně padnoucí do rukou obsypaný všemi důležitými tlačítky, a dokonce s integrovaným displejem. Tohle už bude skutečně jen pro řidičské profíky! Obdobný volant (jen bez displeje) bude mít také stejně koncipovaný Mercedes-AMG One – na jejich rychlostní souboj na silnici i okruhu se už moc těšíme!

Foto: Aston Martin

Všechno, co potřebujete k řízení, máte na volantu. Displeje po stranách kokpitu pak patří digitálním vnějším zpětným zrcátkům

10. Byton M-Byte

Foto: Byton

A jaká bude budoucnost volantů? Nejspíš se z nich stane dálkový ovladač pro domácí kino, které bude na palubních displejích před vámi – alespoň tak si to představuje čínská automobilka Byton.

Foto: Byton

Kabina auta nebo pojízdné kino? Vyberte si sami

Ještě vzdálenější budoucnost autonomních aut pak už bude zcela volantuprostá, tak si točení tím krásným kolem užívejte, dokud ještě můžete.

HLASUJTE: Jaký volant vám přijde nejbláznivější?
Mercedes-Benz 300 SL
3.8 %
Citroën DS
32.8 %
Austin Allegro
4.7 %
Aston Martin Lagonda
6.9 %
Subaru XT
22.8 %
Spyker C8
8 %
Ferrari Enzo
4.2 %
Pagani Zonda R
3.1 %
Aston Martin Valkyrie
5 %
Byton M-Byte
8.7 %
Celkem hlasovalo 2771 čtenářů.
autowebAUTOWEBaUtOwEb

Reklama

Sdílejte článek

Seznam.cz zavádí tlačítko Líbí se

Dejte redakci i ostatním čtenářům vědět, jaký obsah stojí za přečtení.

Články s nejvyšším počtem Líbí se se budou častěji zobrazovat na hlavní stránce Seznamu a přečte si je více lidí. Nikomu tak neuniknou zajímavé zprávy.