Hlavní obsah
záhlaví
Hlavní obsah

Máte rádi unikátní youngtimery? Udělejte si výlet do Paříže!

Foto: RM Sotheby's

BMW M6 E24 je youngtimer každým coulem. Žádanější „mladý veterán“ byste hledali jen těžko

18. 1. 2020

Co si budeme povídat – trh s ojetými vozy je obrovský. A nejen to, poslední dobou se také těší velké oblibě veterány, historické vozy, staré sporťáky… no zkrátka klasická auta. Auta, kde najdete velmi málo elektroniky, a tak je řidič stále ještě zcela nedílnou součástí procesu.

Článek

Pravda, na youngtimery se u nás málokdy dostane, a tak je třeba to napravit. Shodou okolností teď známá aukční síň RM Sotheby’s připravuje akci v Paříži, která se bude konat už v únoru a je zasvěcena právě čerstvým, případně teprve brzy nadcházejícím veteránům. Vybrali jsme pět nejlepších!

Aston Martin Vanquish S (2007)

Produkce modelu Vanquish skončila zároveň se zavřením továrny Aston Martinu v Newport Pagnell, přičemž tento Vanquish S je jeden z úplně posledních kusů, které z této linky sjely. Mělo to však i jednu nevýhodu – tento Vanquish S z linky v Newport Pagnell sjel také s problematickým jednospojkovým automatem, ovšem jeden z předchozích majitelů ji nechal vyměnit za poctivý šestistupňový manuál. Asi šlo o pravého fajnšmekra!

Auto začalo svůj život v Německu jako součást tamní koncese Aston Martinu, než bylo převezeno do Belgie, kde strávilo většinu svého života. Pak jej v roce 2017 odkoupil současný majitel a odvezl si jej do Švýcarska. Vůz je v temné kombinaci černého laku Onyx s černou kůží Obsidian a černou Alcantarou.

Vanquish, a zvlášť v posílené verzi S, se už teď stává moderní klasikou. Jednak je to díky svým elegantním a zároveň maskulinním tvarů, jednak je to díky sonornímu atmosférickému dvanáctiválci. Aut přestavěných na manuál navíc není mnoho, což ještě přidává na atraktivitě. Vůz má navíc najeto jen 19 246 km.

Odhadovaná cena: 130 až 160 tisíc eur (3,3 až 4 miliony korun)

BMW Alpina B12 5.7 Coupé E31 (1993)

850 CSi je jedno z nejoblíbenějších novodobých klasických BMW a pravděpodobně jedno z nejpůvabnějších BMW všech dob. Čisté, elegantní a zároveň respekt vzbuzující tvary, mrkačky, motor příbuzný s tím, co poháněl slavný McLaren F1… Prostě už teď jde o klasiku. Ale dost možná to paradoxně není ona ultimativní řada 8, kterou bychom postavili na pomyslný piedestal…

Nesmíme totiž zapomenout na Alpinu B12 5.7 Coupé – jinými slovy 850 CSi, která je snad ve všech ohledech ještě o trošičku lepší. Dvanáctiválec S70 tu má zvýšený objem na 5,7 litru, výkon se tak zvýšil 375 na 412 koní. A nejen to – v Alpině si také pohráli se sáním, s klikovou hřídelí, vačkovou hřídelí, a navrch toho všeho namontovali lepší výfuk pro lepší „vydechování“ spalin ze čtyř macatých koncovek.

Navíc je tu všechno, co si můžete u takového vozu přát. Modrý lak Alpina Blue? Máme. Černá kůže s prošíváním v barvách Alpiny? Máme. Manuální převodovka? Ano, máme! „Bé-dvanáctek“ vzniklo pouhých 57 kusů, takže jde o velmi horké zboží. Nehledě na to, že vůz má najeto ani ne 9 tisíc kilometrů. Takže pokud hledáte ultimativní BMW E31, právě se na něj díváte.

Odhadovaná cena: 300 až 350 tisíc eur (7,5 až 9 milionů korun)

BMW M6 E24 (1987)

„Tak moment, E24 ještě nenesla označení M6!“ namítne jistě nejeden pozorný čtenář. Ona to vlastně trochu je i není pravda – u nás na starém kontinentu byl opravdu obchodní název vrcholné šestky 635 CSi. Jenže pro americký trh už se tehdy používal název M6. Díváte se tedy na americkou verzi E24 M6.

Generace E24 rozhodně má svůj půvab a charakter. Když ji uvidíte na vlastní oči, skoro vás zaskočí, jak je na luxusní sportovní kupé kompaktní, zvláště pak v porovnání s těmi současnými. Klasické hranaté tvary se „žraločím“ čumákem se pak nesmazatelně zapsaly do povědomí – i naprostý laik hned na první pohled pozná, že jde o „Bavoráka“.

V kombinaci laku Royal Blue a klasických „pavučinových“ kol s ikonickým 3,5l atmosférickým řadovým šestiválcem jde mezi znalci o velmi vyhledávané zboží, zvláště v takovéto specifikaci. Pro maximální výkon je třeba motor vytočit až do 6 500 otáček. Když se tak stane, řadíte pomocí tzv. „třetího pedálu“ a poctivé pětistupňové manuální převodovky od firmy Getrag. Jízdu v takovém autě si nejde neužívat…

Odhadovaná cena: 80 až 90 tisíc eur (2 až 2,25 milionu korun)

Mercedes-Benz SL 70 AMG R129 (1998)

Toto SL generace R129 začalo svůj život jako „běžná“ SL 600, posléze však prošlo konverzí na plnotučné SL 70 AMG, tehdejšího strašáka superaut a dodnes úctyhodně rychlé auto.

Auto bylo jako nové koupeno v Japonsku, ovšem jeho první majitel později neodolal a přivezl ho do pobočky AMG v Japonsku s žádostí o vylepšení. Šestilitrový atmosférický V12 s označením M 120 byl tedy převrtán na objem celých 7 litrů a dostal nový výfukový systém. Díky těmto úpravám výkon vzrostl na 500 koňských sil. Logickým krokem pak bylo osazení přístroji z dílen AMG, volantem AMG a obložením interiéru od AMG. Pro zvládnutí vyššího výkonu vůz pak dostal ještě hydraulický podvozek.

Jedna zajímavost k tomu – SL 70 AMG sdílí motor s jedním známým supersportem, troufnete si tipnout kterým? Ano, správně, je to Pagani Zonda. V původní Zondě se objevila jak jeho šestilitrová verze, tak verze s objemem 7, posléze dokonce 7,3 litru. Ovšem v Zondě sedmilitr dosahoval výkonu 540, verze „7.3“ dokonce 555 koní. Od tohoto motoru je odvozen i agregát M 297 slavného závoďáku CLK-GTR a vrcholná evoluce motoru M120 v Zondě R Evolucion a Zondě Revolucion dosahovala výkonu dokonce 800 koní.(!)

Existuje také SL 73 AMG se silnějším motorem 7,3 litru, kupodivu je však z těchto dvou právě SL 70 tou větší raritou. Vůz má najeto 28 500 kilometrů a ta kombinace impozantního motoru v kompaktním sporťáku je… prostě opojná. Má sice jen pětistupňový automat, ale věřte nám – v takovém autě vám to vadit nebude, automat se k „es-elku“ skvěle hodí.

Odhadovaná cena: 150 až 200 tisíc eur (3,8 až 5 milionů korun)

Spyker C8 Laviolette (2008)

Holandský malosériový výrobce Spyker sice v roce 2014 zbankrotoval, ještě předtím ale stačil dát světu několik zajímavých kousků, mezi nimi i tento model C8 Laviolette. Pod karoserií tohoto křížence moderního a retro designu bublal osmiválec 4,2l od Audi, naladěný na rovných 400 koní, který díky velmi nízké hmotnosti dával poměr výkonu a váhy ve své době srovnatelný s Ferrari F430, což rozhodně nebyl žádný lenoch.

Jde o jeden z vůbec posledních vyrobených kusů tohoto modelu, který sloužil jako předváděcí vůz automobilky. Obsahoval všemožnou příplatkovou výbavu jako interiér kompletně vyskládaný kůží, 19palcová kola s designem rotující vrtule a hliníkovou přístrojovou desku. Vůz po vlastnictví automobilky „bydlel“ v Německu a poté ve Švýcarsku, odkud pochází jeho současný majitel.

Co se týká exkluzivity, jen málokteré moderní auto se může Spykeru rovnat. Přidejte si k tomu design přesně na pomezí moderny a vintage, klasickou koncepci se staromódním atmosférickým motorem, manuální převodovkou a máte velmi lákavý přírůstek do nejedné automobilové sbírky. A jedno je jisté. Druhé takové auto na silnici hned tak nepotkáte.

Odhadovaná cena: 200 až 250 tisíc eur (5 až 6,3 milionu korun)

Reklama

Sdílejte článek

Seznam.cz zavádí tlačítko Líbí se

Dejte redakci i ostatním čtenářům vědět, jaký obsah stojí za přečtení.

Články s nejvyšším počtem Líbí se se budou častěji zobrazovat na hlavní stránce Seznamu a přečte si je více lidí. Nikomu tak neuniknou zajímavé zprávy.