Hlavní obsah

Nejlepší barvy na autech? Záleží na úhlu pohledu

Foto: Tomáš Kopečný

Mohou mít barvy vliv na bezpečnost nebo zůstatkovou hodnotu vozu? Budete se divit jak velký

7. 5. 2021

Vnímání krásy je obvykle subjektivní, což se týká rovněž i obliby barev. Někomu může připadat křiklavě pistáciová fabia božská, zatímco jiný má z takového pohledu akorát tak žaludek na vodě. Jenže najdeme i pár objektivních měřítek, která na základě jasně podložených dat ukazují, jak se to s těmi laky vlastně má. Schválně se tedy podívejte, co hlásají statistiky i studie.

Článek

Sto lidí, sto chutí. Toto pořekadlo se vztahuje rovněž na vnímání krásy, respektive na barvy karoserií. Ikonickým příkladem může být třeba pistáciová fabia, která vyvolává nadšení i kontroverzi. Jenže lakování může o autech prozradit daleko více, než si myslíte. Schválně se podívejte na to, co nám o této problematice říkají studie i statistiky.

Nejlepší barva auta – Popularita

Nejprve se podíváme na data (za rok 2020 a první třetinu roku 2021) od Svazu dovozců automobilů, která hlásí poměrně smutnou pravdu – většina nových prodávaných aut je v nudných barvách. V rámci hlavních značek na českém trhu vedou i letos napříč modely šedé odstíny (kam řadíme i stříbrné), v těsném závěsu stíhané bílým lakováním. Uklidněním může být, že na třetí příčce najdeme stále modrou barvu.

Foto: Jakub Deml

K šedým odstínům se řadí i stříbrná, kterou potkáte opravdu všude

Zatímco vloni se čtvrté příčce umístila červená a na páté černá, letos tomu je zatím naopak. Slabý zájem je poté o hnědé, fialové, oranžové nebo zelenožluté lakování.

Foto: Tomáš Kopečný

O oranžové laky moc zájem není, ovšem měl by být. Proč? Pokračujte ve čtení

Pro zajímavost ještě přikládáme stručnou letošní tabulku v Česku nejprodávanějších odstínů laků u vybraných značek (1–4/2020).

ZnačkaNejprodávanější barva
Škoda AutoŠedá
HyundaiBílá
VolkswagenBílá
DaciaBílá
FordŠedá
KIABílá
BMWČerná
Mercedes-BenzČerná
PeugeotŠedá
ToyotaBílá

Nejlepší barva auta – Zůstatková hodnota

Další část budeme věnovat zůstatkové hodnotě. Na její zoubek se podívala americká inzertní stránka iSeeCars, která se v letech 2017 až 2020 zaobírala sběrem cenných dat. A protože mohla vycházet ze vzorku čítajícího více než šest milionů nových i ojetých vozidel, jde o výsledky více než věrohodné. Podívejte se tedy na barvy, co si drží cenu, a naopak si prohlédněte i prodejní propadáky.

BarvaPrůměrná ztráta hodnoty po 3 letech
Zlatá45,6 %
Hnědá42,1 %
Fialová41,2 %
Černá38,4 %
Bílá38,0 %
Stříbrná37,6 %
Modrá37,0 %
Červená36,9 %
Šedá36,4 %
Zelená31,3 %
Oranžová27,1 %
Béžová22,8 %
Žlutá20,4 %

Z příslušných statistik vyplývá, že nejmenší ztrátu na hodnotě mají žluté, béžové a oranžové automobily, tedy barvy, které nové „nikdo“ nechce. Naopak mezi ostudy řadíme zlaté, hnědé a fialové vozy. Odstíny, které jsou populární u nových aut, jsou potom někde uprostřed. Data o lakování však nelze brát jako komplexní bernou minci, ale jen jako jeden z faktorů ovlivňujících zůstatkovou hodnotu automobilu.

Foto: Mikka

Největší držáci na ceně jsou z hlediska barev žluté vozy

Nejlepší barva auta – Bezpečnost

Může barva karoserie reflektovat i bezpečnost posádky uvnitř? Odpověď na tuto otázku hledali odborníci z australské Monash University a skutečně v roce 2007 našli spojitost mezi barvou a rizikem kolize. Data pochází ze statistik z let 1987 až 2004, a to ze dvou australských států – Viktorie a Západní Austrálie.

S referenční bílou barvou bylo posuzováno 17 dalších konkurentů ve smyslu, jak moc jsou (ne)bezpečnější ve srovnání s právě a výchozí bílou. Co nám tedy výsledky studie říkají?

Foto: Jakub Deml

Bílá patří mezi neprodávanější barvy. Stačí se podívat do kdejaké firemní flotily

Nejnebezpečnější barvy jsou šedá, fialová a stříbrná, které oproti bílé zvyšují riziko havárie o 10 %. Pozor rovněž na růžovou (na tu fakt bacha, za denního světla jde o nejrizikovější barvu), červenou, černou, modrou a tmavě hnědou.

Naopak mezi bezpečná zbarvení řadíme žluté, oranžové, světle fialové, světle hnědé, krémové a žluté odstíny. Právě oranžová se řadí mezi nejbezpečnější laky, přičemž podobně na tom je i světle hnědá či zlatá.

Foto: Renault ČR / Tomáš Devera

Proč oranžová? Protože bezpečnost...

Zástupci univerzity upozorňují, že v té době nebylo v Austrálii povinné denní svícení, což mohlo tehdejší zkoumání do jisté míry ovlivnit. K výsledku však přitakávají rovněž jihokorejští specialisté z Kunsan National University a Wonkwang University, kteří tvrdí, že pestré barvy jsou nejen lépe viditelné, ale také navozují ostatním účastníkům provozu dojem, že se předmětný vůz nachází blíže, než je tomu ve skutečnosti. Tlumené a tmavé laky prý působí přesně opačně.

Zajímavý je rovněž australský pohled na černou a bílou barvu z hlediska svítání i soumraku. Řidičům černých automobilů hrozí ve specifických situacích o 47 % větší riziko maléru než těm, kteří šoférují bílý automobil. Za nebezpečné laky se během tmy považují též šedé, tmavě fialové, zlaté a červené. Naopak největší klid by měli mít noční cestující ve světle fialovém, růžovém či žlutém vozidle.

Foto: Karel Štochl

Tmavě fialová? Ve tmě prý ne moc dobrá volba. Ještě že ta auta mají světlomety

Možná si někdy položíte otázku, proč nejsou všechna hasičská auta červená. Odpověď možná přináší severoamerická organizace AAA Foundation for Traffic Safety. Ta označuje požárnické zbarvení za jedno z nejméně viditelných pro ostatní, a naopak doporučuje pro vozy IZS limetkově žlutý kabátek.

Foto: Zdravotnická záchranná služba Královéhradeckého kraje

Naše sanity nejsou zbarvením moc estetické, ale jsou vidět, a to je, myslíme, důležitější

Co z toho všeho vyplývá? Naprosto nejlepšími barvami pro automobily jsou žlutá nebo oranžová – jen málokdo je obvykle nechce jako nové, neztrácí na ceně, a dle rozličných studií patří mezi velmi bezpečné. Takže to možná berte jako podnět zamyšlení, než dychtivě vlítnete do autosalonu a budete požadovat šedý či bílý vozový kolorit.

Reklama

Sdílejte článek