Hlavní obsah

Nejprodávanější osobní auta za rok 2020

Foto: Jakub Deml

Škodovka sice v rámci Česka obsazuje vrchní příčky prodejní hitparády, ale ne vždy. Víme, proč tomu tak je

21. 1. 2021

Loňský se rok se rozhodně zapíše mezi historicky nejhorší období moderních motoristických dějin. Pád prodejů, zavřené autosalony, zrušené prezentace a výpadky ve výrobě zkrátka způsobily znatelné škody, které budeme napravovat ještě několik let. Naštěstí se tento průmyslový a obchodní kolos nezastavil úplně, takže vám můžeme naservírovat přehled nejprodávanějších osobních aut v Česku za rok 2020.

Článek

Že dnešní svět není Disneyland, kde se mají všichni lidé rádi, ví asi každý z nás, ale to, co se dělo vloni, předčilo očekávání i největších pesimistů. Automobilový průmysl dostal pálkou přes záda nejen od samotné pandemie, ale také od jednotlivých vlád.

Foto: Tomáš Kopečný

Nikoho asi nepřekvapí, že Škoda Octavia opět jasně vyhrála a šlo o nejregistrovanější vůz roku 2020

Ekonomika se naštěstí částečně vzpamatovala, než byla sražena k zemi znovu druhou vlnou, ovšem i přes to se prodeje nových aut i díky on-line platformám nezastavily úplně. Jak tedy vypadal rok 2020 na českém trhu z hlediska prvních registrací, to prozradí přehledný výňatek ze statistik Svazu dovozců automobilů.

Mini

Kategorii nejmenších vozidel prozatím šéfuje odcházející Škoda Citigo, nicméně na paty jí začíná šlapat Hyundai i10, který o místo krále mini aut usiluje už několik let. Pochvalu si však zaslouží také Toyota Aygo, jednoznačně nejprodávanější vůz z kolínského sourozeneckého tria.

Foto: Jakub Deml

Škoda Citigo skončila ve své fosilní i elektrické verzi, nicméně pozici jedničky v segmentu Mini si udržela

PořadíModelPočet reg. kusůTržní podíl
1.Škoda Citigo1 056 ks24,33 %
2.Hyundai i10832 ks19,17 %
3.Toyota Aygo598 ks13,78 %
4.Suzuki Ignis508 ks11,71 %
5.Fiat 500247 ks5,69 %

Malé

Segment malých automobilů patří stabilně už mnoho let české Fabii. Mladoboleslavská jednička mezi soukromníky si drží zhruba 50% tržní podíl a ostatním konkurentům ukazuje zadní světla, a to z pěkně velké dálky. Vzhledem k tomu, že letos očekáváme premiéru její čtvrté generace, patrně si tento náskok udrží, případně ještě zvýší.

Foto: Michal Jirák

Škoda Fabia naprosto s přehledem ovládla třídu malých vozů

PořadíModelPočet reg. kusůTržní podíl
1.Škoda Fabia15 969 ks48,49 %
2.Renault Clio3 492 ks10,60 %
3.Toyota Yaris2 398 ks7,28 %
4.Dacia Sandero2 206 ks6,70 %
5.Hyundai i201 591 ks4,83 %

Nižší střední

O poznání zajímavější souboje svádí v rámci vozidel nižší střední třídy skupiny Hyundai (kam patří i KIA) a Volkswagen (kam spadá i Škodovka). Sami můžete vidět, že rozdíly v počtu registrovaných vozidel zase nejsou tak moc markantní, nicméně populární Scalu nepřekonala ani nedávno modernizovaná i30.

Foto: Tomáš Kopečný

Populární Scalu nedohnal ani omlazený Hyundai i30

PořadíModelPočet reg. kusůTržní podíl
1.Škoda Scala8 736 ks23,97 %
2.Hyundai i307 419 ks20,36 %
3.Volkswagen Golf3 942 ks10,82 %
4.KIA Ceed 3 828 ks10,50 %
5.Toyota Corolla2 354 ks6,46 %

Střední

Dokud bude v sekci vozidel střední třídy přítomna Škoda Octavia, nikdo jiný v ní patrně výrazně neuspěje. A může mít v logu klidně V a W nebo rozdávat sto tabletů týdně, octávku Češi prostě milují a my to po testech vícero variant čtvrté generace stále zcela chápeme.

Foto: Tomáš Kopečný

Škoda Octavia už roky nenašla přemožitele

PořadíModelPočet reg. kusůTržní podíl
1.Škoda Octavia 19 091 ks77,50 %
2.Volkswagen Passat2 226 ks9,04 %
3.Mercedes-Benz CLA678 ks2,75 %
4.BMW řady 3488 ks1,98 %
5.Volkswagen Arteon455 ks1,85 %

Vyšší střední

Rovněž u honosnějších automobilů vyšší střední třídy nenašla Škoda Auto přemožitele, jelikož téměř 75% tržní podíl Superbu jasně dokazuje jeho obchodní dominanci. Tady překvapila pouze Toyota Camry, která je na trhu relativně krátce, ale už poskočila do TOP 5.

Foto: Michal Jirák

Také v segmentu honosnějších aut putuje prvenství do Mladé Boleslavi

PořadíModelPočet reg. kusůTržní podíl
1.Škoda Superb6 241 ks74,54 %
2.Mercedes-Benz třídy E558 ks6,66 %
3.BMW řady 5493 ks5,89 %
4.Audi A6469 ks5,60 %
5.Toyota Camry140 ks1,67 %

Luxusní

Smetánka vloni nejvíce šla po notně nafrněném BMW řady 7, zatímco o ostatní modely takový zájem nebyl. Blahopřání však posíláme majitelům Alpiny B7 a Lexusu LS, tyto unikátní vozy totiž dokáží i do segmentu limuzín pro bohaté vnést pozoruhodné jízdní vlastnosti.

Foto: BMW

BMW řady 7 vloni převálcovalo ostatní podobně nafrněné konkurenty

PořadíModelPočet reg. kusůTržní podíl
1.BMW řady 7142 ks64,25 %
2.Mercedes-Benz třídy S40 ks18,10 %
3.Audi A837 ks16,74 %
4.–⁠5.Alpina B71 ks0,45 %
4.–⁠5.Lexus LS1 ks0,45 %

Sportovní

Nadvládu mnichovské automobilky z hlediska sportovních vozů kazí pouze finančně dostupnější Ford Mustang, nabízený s příjemným atmosférickým osmiválcem. Díky tomuhle esu i ceně se pelášící koník dostal do popředí loňských statistik.

Foto: Ford

Mustang zvítězil nad bavoráky díky cenové dostupnosti a motoru V8

PořadíModelPočet reg. kusůTržní podíl
1.Ford Mustang179 ks14,74 %
2.BMW řady 8116 ks9,56 %
3.BMW řady 4107 ks8,81 %
4.BMW řady 395 ks7,83 %
5.BMW řady 284 ks6,92 %

SUV-B

Veledůležitý segment malých SUV překvapivě nepatří Škodovce. Proč? Protože v něm v rámci dělení SDA žádný vůz nemá. Tady dlouhodobě vládne Peugeot, stíhaný Renaultem a nově také Fordem. Ten s modelem Puma, zdá se, trefil střed zákaznického terče.

Foto: Peugeot

Peugeot 2008 už několik let vede v třídě SUV-B a vloni tomu nebylo jinak

PořadíModelPočet reg. kusůTržní podíl
1.Peugeot 20082 123 ks 14,72 %
2.Renault Captur1 755 ks12,17 %
3.Ford Puma1 271 ks8,81 %
4.Hyundai Kona1 218 ks8,45 %
5.Opel Crossland X1 160 ks8,04 %

SUV-C

Céčková (větší) SUV vlastně nejsou překvapením. Výsledky odpovídají předpokladům – nejdřív Škodovka, pak Hyundai a na konci nejúspěšnější pětice Dacia. Potlesk pro Kamiq, dynamický model veřejnost rozhodně zaujal, a navíc překonal jinak velmi oblíbený Kodiaq.

Foto: Jakub Misík

Karoq sice zvítězil, ovšem na paty mu dýchal stylovější a levnější Kamiq

PořadíModelPočet reg. kusůTržní podíl
1.Škoda Karoq8 043 ks15,54 %
2.Škoda Kamiq7 438 ks14,37 %
3.Škoda Kodiaq6 508 ks12,58 %
4.Hyundai Tucson4 454 ks8,61 %
5.Dacia Duster3 539 ks6,84 %

SUV-D

SUV-D je poměrně malá skupinka velkých vozů, nicméně první registrace jasně ukazují převahu Volva, stíhanou druhým Volkswagenem. O méně značkové vozy této třídy je naopak zájem nižší.

Foto: Jakub Deml

Žezlo krále roku 2020 v malé skupince SUV-D drží Volvo XC90

PořadíModelPočet reg. kusůTržní podíl
1.Volvo XC90518 ks39,66 %
2.Volkswagen Touareg410 ks31,39 %
3.–⁠4.Jeep Grand Cherokee157 ks12,02 %
3.–⁠4.Toyota Land Cruiser157 ks12,02 %
5.Land Rover Discovery 64 ks4,90 %

SUV-E

Tento segment největších SUV pandemie zase tolik neovlivnila, lidé i podnikatelé kupovali nabubřelé mastodonty zhruba stejně jako předloni. Významný prodejní posun však zaznamenala automobilka Mercedes-Benz, a to díky svěžím modelům GLE a GLS.

Foto: Jakub Deml

Mercedes-Benz GLE vloni sesadil předloňskou jedničku BMW X5

PořadíModelPočet reg. kusůTržní podíl
1.Mercedes-Benz GLE1 052 ks24,43 %
2.BMW X5780 ks18,11 %
3.Audi Q8470 ks10,92 %
4.Audi Q7436 ks10,13 %
5.Mercedes-Benz GLS386 ks8,96 %

MPV-B

Levné a víceúčelové? Tahle kombinace láká především soukromníky, takže se nedivíme vítězství Dacie, kterou následovaly značky francouzské skupiny PSA. Caddy od Volkswagenu se nedávno představil ve slušivém kabátku, takže uvidíme, jak moc to ovlivní letošní prodeje.

Foto: Dacia

Dacia Dokker zvítězila díky atraktivní ceně a užitkovosti

PořadíModelPočet reg. kusůTržní podíl
1.Dacia Dokker2 087 ks18,63 %
2.Citroën Berlingo1 992 ks17,78 %
3.Peugeot Rifter1 720 ks15,35 %
4.Volkswagen Touran1 556 ks13,89 %
5.Volkswagen Caddy991 ks8,84 %

MPV-C

Opět miniaturní kategorie středních MPV, kde celkem logicky vede cenově přívětivý Scenic, v jehož patách kráčí jedno z nejpraktičtějších BMW na trhu.

Foto: Renault

Miniaturní segment MPV-C vloni ovládl Renault Scenic

PořadíModelPočet reg. kusůTržní podíl
1.Renault Scenic 215 ks61,08 %
2.BMW řady 2 Active Tourer96 ks27,27 %
3.Renault Espace39 ks11,08 %
4.–⁠5.Ford Grand C-Max1 ks0,28 %
4.–⁠5.Toyota Prius Plus1 ks0,28 %

MPV-E

Drtivé vítězství Toyoty je nejspíše způsobeno tím, že na svůj model PROACE (jinak převlečený Peugeot Traveller) drží standardně záruku pět let nebo jeden milion kilometrů. A to je pádný argument, který vloni nepřekonal ani druhý Ford Tourneo Custom, natož třetí Volkswagen Transporter.

Foto: Toyota

Najet za pět let milion kilometrů se podaří asi málokomu

PořadíModelPočet reg. kusůTržní podíl
1.Toyota PROACE1 407 ks 19,17 %
2.Ford Tourneo Custom851 ks11,60 %
3.Volkswagen Transporter775 ks10,56 %
4.Mercedes-Benz třídy V581 ks7,92 %
5.Ford Transit Custom528 ks7,20 %

Musíme však zdůraznit, že jde o souhrn prvních registrací, což vždy nemusí reflektovat přesný počet prodaných/předaných aut zákazníkům v Česku. Občas se totiž vozy u nás sice zaregistrují, ovšem následně vyvezou do ciziny nebo slouží ve flotilách samotných automobilek.

Foto: Shutterstock

První registrace automaticky neznamená prodaný vůz do Česka. Některé kusy mohou být po přihlášení do provozu záměrně vyexportovány pryč z republiky

Rovněž dovozci, kteří nejsou členy SDA, nemají své modely obsaženy v jednotlivých statistikách, ale jsou v rámci značky brány jako celek (např. Lada, UAZ, Dodge, Rolls-Royce, RAM aj.). Tyto faktory pak mohou u některých segmentů ovlivnit konečné výsledky.

Reklama

Sdílejte článek