Hlavní obsah

Testy: Mercedes-Benz GLE 400 d: Co musí mít opravdu dobré SUV?

Foto: Jakub Deml
30. 12. 2019

Na populární SUV kategorii kladu všeobecně přísnější měřítka. Faktem totiž je, že auto se zvýšeným šasi, a tím pádem vyšší karoserií, nepřináší v běžném životě (snad kromě snazšího nastupování) žádné reálné výhody. Aby tedy SUV (alespoň za mě) skutečně dávalo smysl, musí mít velmi specifický „soubor“ vlastností, který však nenajdeme prakticky u žádné lidové automobilky. Tady musíme mezi dražší značky, třeba právě k Mercedesu.

Článek

Alespoň pro mě osobně je to celé o komfortu. Abych si vůbec uměl představit auto třídy SUV ve své soukromé garáži, musí mít přibližně následující sadu hodnot: víceválcový motor – ideálně diesel, samozřejmě automatickou převodovku, pohon všech kol, vzduchový podvozek a dost místa uvnitř. A GLE tohle všechno má.

Tichá a klidná síla

Začněme tím motorem. Pod označením 400 d se ukrývá třílitrový šestiválec spalující naftu, který disponuje pěknými 330 koňmi výkonu a hlavně parádní dávkou 700 Nm točivého momentu, dostupnou od 1 200 otáček. A pro velké SUV, jehož hmotnost hravě přesahuje hranici dvou tun, je to naprosto ideální pohon.

Foto: Jakub Deml

Velký šestiválec běží tiše, klidně, a vždycky má velkou rezervu síly

I pokud jste zarytými milovníky benzinových osmiválců, hoďte teď na chvíli svou vášeň za hlavu. Tenhle motor v tomhle autě není stavěn na rychlost a nikdo to po něm ani nechce. Co se po něm naopak chce, to je majestátní zátah, ticho a kultivovanost. S parádou malého osobního tanku se vznětový šestiválec dává do práce už těsně za hranicí tisíce otáček a plochá, vysoko posazená křivka točivého momentu, přetrvává skrz celý otáčkoměr.

Foto: Jakub Deml

Umí jet i rychle, vy však budete chtít většinu času poklidně plynout

Motor je spřažen s devítistupňovou automatickou převodovkou a pohonem všech kol. A právě díky devítikvaltu navštíví motor hodnoty přes 2 500 otáček skutečně pouze při razantnějším sešlápnutí plynu. Třeba ve městě řadí převodovka další stupeň zpravidla v nějakých 1 800 otáčkách, a když má jen udržovat konstantní rychlost, nechá velký motor zpravidla „poflakovat“ na tisícovce otáček. Dieselový šestiválec tohle zacházení snáší s absolutní samozřejmostí. Je tichý, klidný a připravený zrychlit i bez podřazení.

Pluje, ale neplave

Pohonné ústrojí tedy působí jako tichá síla, která má vždy v záloze dostatek výkonové rezervy, ovšem k čemu by to všechno bylo, kdyby zbytek auta nepodpíral ten správný podvozek, jehož naladění jde spolu s motorem tak krásně dohromady. GLE na „měchách“ navozuje ten správný pocit, kdy velké auto jakoby „pluje“ na silnici. Ne snad, že by některé nerovnosti, zejména ty výraznější příčné, nebyly vůbec cítit, ale i tak přetrvává pocit, že řídím pořádně velkou loď a ze svého kapitánského křesla koukám na to, jak se velká modrá kapota s lehkostí nese nad vlnkami rozbité středočeské silnice.

Foto: Jakub Deml

Majestátní Mercedes umí silnici zdolávat s takovou samozřejmostí, s jakou to svedou právě jen velká SUV

Kouzlo adaptivního vzduchového podvozku s nastavitelnou světlou výškou však netkví pouze v pohodlí. To, že auto po silnici pocitově pluje, totiž neznamená, že by po ní plavalo. V zatáčkách se vysoká karoserie může do zavěšení opřít, a i když se o sportovní jízdu nejedná ani náznakem, je GLE na silnici sebejisté a umí být i svižné.

Dost místa pro rodinu a komplikovaný management

Asi nebude pro nikoho překvapením, že je kabina druhého největšího SUV od Mercedesu komfortem, zpracováním i prostorem na špičkové úrovni. Vzato odzadu, kufr s obrovským víkem pojme 620 litrů v základním postavení, případně lze do GLE naložit až 2 055 litrů, pokud se sklopí zadní opěradla. Na zadních nastavitelných sedadlech se každopádně odvezou i dospěláci a to v naprostém komfortu. Strádat tady nebude snad nikdo.

Foto: Jakub Deml

Kdyby bylo pět míst náhodou málo, jsou v podlaze kufru další dvě, určená hlavně pro děti

Nejdůležitější jsou však místa řidiče a spolujezdce. V přední části kabiny se odráží dobře známá ergonomie současných Mercedesů, kdy je dominantou dvojice velkých displejů, vystupující z palubní desky jako jeden celek. Na tom levém se zobrazují klasické budíky v několika různých volitelných provedeních, na tom pravém potom infotainment s médii, navigací a dalšími funkcemi. A jako u všech Mercedesů, vybavených vrcholnou verzí současných palubních systémů, platí, že je to sice hezké a funguje to výborně, ale je to poněkud komplikované.

Foto: Jakub Deml

Obsah dvou displejů je propracovaný, ale taky příliš překombinovaný

Těch funkcí, které lze z volantu nebo dotykového ovladače na středovém tunelu ovládat, je prostě strašná spousta a nemůžu se zbavit přesvědčení, že některé z nich se nikdy nedočkají využití. Osobně mám radši jednodušší systémy, které možná sice nejdou tak do hloubky, ale jsou přehlednější a na ovládání intuitivnější. Na druhou stranu, když je někdo opravdu hračička a miluje nepřeberné možnosti nastavení a individualizace, může se rozsáhlými nabídkami probírat donekonečna.

Všechno, co má pořádné SUV mít

Nebudu zastírat, že i s tím vším, koupil bych si radši sedan nebo kombík klasického „nízkého“ střihu. Jenže když už by mělo na téma SUV dojít, je právě GLE jedním z těch několika aut, která mají všechno správně. Šestiválcový diesel je tichý a silný, vzduchový podvozek plavný a komfortní, interiér kvalitní a prostorný. S tímhle vším prostě dává SUV opravdu smysl.

Na druhou stranu je tu pochopitelně faktor ceny, neboť prémiové velké SUV v té „správné“ konfiguraci něco stojí. GLE 400 d ve velmi bohaté testované výbavě vychází i s DPH na 2 485 930 korun, přičemž přibližně 600 tisíc z této částky tvoří příplatková výbava.

Technické údaje
Motorvznětový vidlicový šestiválec, 4 ventily na válec, uložený vpředu podélně
Zdvihový objem2 925 cm3
Výkon330 koní (243 kW) při 3 600 - 4 000 ot./min.
Točivý moment700 Nm při 1 200 - 3 000 ot./min.
Převodovkadevítistupňová automatická
Pohonstálý pohon všech kol
Pohotovostní hmotnost2 265 kilogramů
Akcelerace 0-100 km/h5,8 sekundy
Maximální rychlost240 km/h
Spotřeba (kombinace)8,6 litrů na 100 kilometrů
Objem palivové nádrže65 litrů
Kola a pneumatiky275/45 R21
Rozměry (délka/šířka/výška)4 924/1 947/1 772 milimetrů
Rozvor2 995 milimetrů
Objem zavazadelníku620 litrů
autowebAUTOWEBaUtOwEb

Reklama

Sdílejte článek

Seznam.cz zavádí tlačítko Líbí se

Dejte redakci i ostatním čtenářům vědět, jaký obsah stojí za přečtení.

Články s nejvyšším počtem Líbí se se budou častěji zobrazovat na hlavní stránce Seznamu a přečte si je více lidí. Nikomu tak neuniknou zajímavé zprávy.