Hlavní obsah

Trh v dubnu – na půl cesty mezi 2019 a 2020

Foto: Jiří Čermák

Popularita SUV stále stoupá a právě vozy segmentu C-SUV, mezi které patří i vyobrazený Hyundai Tucson, mají v rámci třídy nejvyšší podíl

Tlačítkem Sledovat můžete odebírat oblíbené autory a témata. Články najdete v sekci Moje sledované a také vám pošleme upozornění do emailu.

Právě loňský duben byl měsíc, který naplno ukázal dopady první vlny koronaviru na český trh s novými vozy. Duben 2020 totiž představoval takové prodeje, které za posledních 10 let v Česku vůbec nepanovaly. Od té doby se trh střídavě zvedá a upadá, ale jakkoliv letošní březen a duben vypadají poměrně optimisticky, návrat do normálu se nekoná. Na druhou stranu prodeje motocyklů nepřestávají překvapovat, a pokud to půjde dál tak jako v první třetině roku, míří na další rekord.

Článek

Tak jako každý měsíc, vycházíme i tentokrát ze statistik registrací nových osobních vozů a motorek, poskytnutých Svazem dovozců automobilů (SDA). Ten ve své zprávě, hodnotící první třetinu roku, porovnává dosavadní letošní prodeje s loňským „kovidovým“ rokem 2020 a předloňským „zdravým“ rokem 2019.

Úplný návrat k předloňským číslům nelze očekávat

Jen za letošní duben se v tuzemsku registrovalo 18 976 nových osobních automobilů. Za období od ledna to potom dělá 68 510 automobilů. Dobrá zpráva je, že je tohle číslo o 12 % vyšší než loňský rok – může za to hlavně lepší březen a duben, neboť loni byl právě duben naprosto nejslabší. Je to koneckonců vidět i ve sloupcovém grafu zde:

Foto: SDA

Vývoj trhu osobních automobilů po měsících

Na druhou stranu je však počet letošních registrací pořád o 17 % nižší než za stejné období roku 2019. Znamená to, že se trh z koronavirové krize ještě stále ani zdaleka neprobral, ale o úplný průšvih se nejedná.

Je totiž potřeba mít na paměti, že od roku 2017, který byl na českém trhu historicky vůbec nejsilnější, trh pomalu a přirozeně klesal – nelze tedy očekávat, že se po koronaviru vrátí k číslům z roku 2019.

V otázce toho, co konkrétně se registruje, žádná překvapení nečekají. I nadále se zvyšuje podíl třídy SUV, konkrétně se jedná o více než 41 % trhu – 71 % SUV je potom v segmentu C-SUV (kompaktní velikost). Z pohledu paliv vede stále benzin (64,79 %) následovaný naftou (28,63 %). Zvýšil se i podíl vozidel s alternativním pohonem, pořád však zůstává poměrně drobný. Zájem je o plug-in hybridy, jejichž počet stoupl meziročně o 144 %, oproti tomu čisté elektromobily spadly o 28,5 %.

Stále platí, že nová osobní auta registrují hlavně firmy – podíl firemních registrací se oproti soukromým osobám drží na poměru 80/20.

Z automobilek vede Škoda, které také patří většina žebříčku nejprodávanějších modelů. Následuje Volkswagen, Hyundai, Mercedes-Benz, Ford, Toyota, Peugeot, Seat, Kia a první desítku uzavírá Dacia.

Motorky začaly sezonu již dříve

Jak se autům příliš nedaří, ve světě motorek pokračují žně, které začaly již loni. Část lidí si pořizuje malé skútry do města ve snaze vyhnout se MHD, velká část si ale pořizuje velké motorky, protože si prostě chtějí udělat v této době radost.

Celkově se za první třetinu roku registrovalo 6 194 strojů (z toho 2 594 v dubnu) v kategorii L (počítají se sem i čtyřkolky nebo tříkolky), což je nárůst oproti loňskému roku 25,33 %. A právě loňský rok byl rekordní koronaviru navzdory. Pokud to takhle půjde dál a hlavní sezona (měsíce od května do srpna) bude stejně silná jako loni, bude z toho další rekord, kdy počet ročních registrací překročí hranici 20 000 strojů. Loni to bylo 21 518, v roce 2019 potom 18 744.

Foto: SDA

Vývoj trhu motocyklů, čtyřkolek a tříkolek po měsících

Mezi značkami v kategorii L stále vévodí Honda, následovaná Yamahou, CF Moto, BMW, KTM, Piaggio, Linhai, Kawasaki, Kentoyou a Maxonem.

Reklama

Načítám