Hlavní obsah

Fiat Tipo, znovuzrozená lidovka

Foto: Fiat

Znovuzrozený Fiat Tipo sází hlavně na lidovost. Jak si však vede ve srovnání se silnou konkurencí?

Koncem 80. let se na trhu zjevil praktický model s logem Fiatu a zvučným názvem Tipo, který nastavil kvalitativní laťku automobilky o několik pozic výše. O téměř 30 let později došlo k jeho důležité reinkarnaci a nastolení nového směru – nabídnout za málo peněz hodně muziky. Jak na tohle Češi slyšeli? To prozradí dnešní díl našeho Fenoménu o úspěšných automobilech napříč značkami.

Článek

Původní Tipo spatřilo světlo světa koncem 80. let a vynikalo v tom, v čem jeho předchůdci selhávali. Zprvu jen pětidveřový hatchback postavený na zbrusu nové platformě nabídl širokou plejádu motorizací, pokročilou antikorozní ochranu a velice vytříbené jízdní vlastnosti, především z hlediska řízení a brzd.

Foto: Fiat

Původní Tipo debutovalo koncem 80. let

V roce 1989 vůz získal ocenění Auto roku, a o čtyři roky později došlo k představení třídveřové karosářské varianty. Původní Tipo, jehož výroba skončila v roce 1995 (prodej jako modelová řada 1996), navíc dalo základy Fiatu Tempra (sedan, kombi), Fiatu Coupé a Alfě Romeo 155.

Roku 2015 debutovalo znovuzrozené Tipo na autosalonu v Istanbulu a razilo jednoduché heslo – za málo peněz nabídnout hodně muziky. Svěží model se nejprve ukázal v atraktivním hávu sedanu, nicméně později do rodiny Tipo přibyl rovněž hatchback i kombík, a po nedávné modernizaci ještě soft-roadové provedení Cross.

Foto: Dalibor Žák

Znovuzrozené Tipo přišlo na trh nejprve jako sedan

Jak se reinkarnovanému vozu dařilo a daří na českém trhu? Pro odpověď nemusíme chodit daleko, stačí prozkoumat statistiky Svazu dovozců automobilů (SDA), které evidují první registrace Tipa v segmentu nižší střední třídy už roku 2016.

V prvním roce (2016) na českém trhu Tipo vybojovalo 16. pozici ve své třídě a o rok později poskočilo na 13. příčku, kde se udrželo ještě následující rok. Předloni se lidový fiat musel spokojit s 15. pozicí, avšak vloni se vrátil v pořadníku nejregistrovanějších vozidel segmentu nižší střední třídy v Česku na 12. místo.

Foto: Fiat

V rámci modernizace Tipa automobilka Fiat vylepšila zejména design a představila nové logo

Letošní průběžné výsledky (6/2021) zatím Tipo ukazují na 12. místě, přičemž přední příčky této třídy patří Hyundai i30, Škoda Scala, Volkswagen Golf, Kia Ceeed a Toyota Corolla.

Kufr

Jó kufr, ten v Česku tvrdý chleba má. Na kufr jako národ hodně dáme, proto se společně podíváme, jak si Tipo a jeho rivalové vedou na poli objemů zavazadelníků.

ModelObjem kufru
Fiat Tipo Sedan520 l
Fiat Tipo Hatchback440 l
Fiat Tipo Kombi550 l
Fiat Tipo Cross440 l
Hyundai i30 hatchback395 l
Hyundai i30 Fastback450 l
Hyundai i30 kombi602 l
Škoda Scala467 l
Volkswagen Golf380 l
Volkswagen Golf Variant611 l
Kia Ceedaž 395 l
Kia Ceed SWaž 625 l
Toyota Corolla Hatchback361 l
Toyota Corolla Sedan471 l
Toyota Corolla Touring Sports596 l
Dacia Logan528 l
Opel Astra Hatchback370 l
Opel Astra Sports Tourer540 l
Foto: Fiat

Modernizované Tipo v kombíku nabídne objem kufru 550 litrů

Konkurence

Jelikož Fiat Tipo patří mezi cenově dostupné vozy, mrkneme i v rámci konkurence vždy na nejlevnější karosářské varianty a jejich základní výbavy. Zkrátka koukneme na to, za kolik peněz dostanete jakou muziku.

Fiat Tipo Sedan

Nejlevnějším Tipem je překvapivě karosářská varianta sedan za necelých 326 tisíc korun. V základu je pro vás připravena výbava zahrnující například balíček bezpečnostních asistentů, rádio s USB, centrální zamykání s dálkou, elektricky ovládaná přední okna nebo manuální klimu. Pod kapotu se pak montuje 100koňový zážehový litrový tříválec a pětirychlostní manuál.

Foto: Fiat

Fiat Tipo koupíte nejlevněji ve verzi sedan

Dacia Logan

Svěží sedan Logan se startovní cenovkou necelých 305 tisíc korun přijíždí vybaven litrovým přeplňovaným tříválcem spalujícím benzin (výkon 100 koní) a LPG (výkon 90 koní). K tomu si přidejte ještě mechanicky ovládaný šestikvalt a standardní (bezpříplatkovou) výbavu, která obsahuje například základní bezpečnostní prvky, tempomat, omezovač rychlosti, světelný senzor, diodové potkávací lampy, centrál s dálkou, přední okna v elektrice a prosté autorádio.

Foto: Dacia

Dacia Logan se nabízí výhradně jako sedan

Hyundai i30

Nejlevnějším derivátem i30 je provedení hatchback s ceníkovou cenou od 340 tisíc korun. Auto ve standardu nabídne benzinovou atmosférickou patnáctistovku (110 koní), šestirychlostní manuál, sadu asistentů, elektricky ovládaná okna vpředu, elektricky ovládaná zrcátka, centrální zamykání s dálkou, manuální klimatizaci, tempomat s omezovačem rychlosti, automatické přepínání světel, rádio na MP3 a sadu čtyř zimních pneumatik navíc.

Foto: Hyundai Motor Manufacturing Czech

Hyundai i30 láká na nízkou startovní cenu a slušnou výbavu

Škoda Scala

Škoda Scala disponuje jediným karosářských provedením (hatchback) a základní cenovkou 408 tisíc, která odpovídá konfiguraci vybavené benzinovým litrovým tříválcem (95 koní) a pětirychlostním manuálem.

Foto: Michal Jirák

Škoda Scala stojí v základu přes 400 tisíc korun

Co se týče zajímavé výbavy, tak za zmínku stojí následující položky: diodové lampy, přední mlhovky, základní bezpečnostní asistenti, centrální zamykání s dálkou, loketní opěrka, deštník ve dveřích řidiče, manuální klimatizace, elektricky ovládaná okna, elektricky ovládaná zrcátka, světelný senzor a multimediální systém s dotykovou obrazovkou (6,5").

Opel Astra

Německý hatchback začíná na částce 420 tisíc a nabízí zážehovou tříválcovou dvanáctistovku s turbem (110 koní), spárovanou s šestirychlostním manuálem. Standardní výbava zahrnuje mimo několika bezpečnostních asistentů například ještě zadní parkovací senzory, dešťový senzor, světelný senzor, fotochromatické zpětné zrcátko, manuální klimatizaci, multimediální systém (7"), tempomat, omezovač rychlosti, loketní opěrku, dálkový centrál a okna i zrcátka v elektrice.

Foto: Jakub Deml

Opel Astra v základu spoléhá na benzinovou dvanáctistovku

Ceny a výbavy byly čerpány z webových stránek jednotlivých výrobců a odpovídají informacím dostupným ke dni tvorby článku, přičemž jsme kvůli objektivitě vynechali akční limitované ceníky/edice.

Hodnota

Na běžných mladých autech se dá poměrně dobře vypozorovat, jak moc a jak rychle ztrácí na hodnotě. Všeobecně platí, že finančně dostupnější vozy netrpí na razantní cenové poklesy tolik, jako tomu je například u prémiových modelů. Takže jak si vede ojetý Fiat Tipo ve srovnání s jeho konkurenty z druhé ruky?

Roky výroby 2016–2019Průměrný cenový rozsah
Fiat Tipo200 000 Kč až 370 000 Kč
Dacia Logan110 000 Kč až 240 000 Kč
Hyundai i30140 000 Kč až 450 000 Kč
Škoda Scala350 000 Kč až 550 000 Kč
Opel Astra135 000 Kč až 430 000 Kč
KIA Ceed140 000 Kč až 450 000 Kč
Toyota Corolla300 000 Kč až 570 000 Kč
Ford Focus160 000 Kč až 560 000 Kč
Volkswagen Golf190 000 Kč až 650 000 Kč
Honda Civic280 000 Kč až 500 000 Kč
Foto: Dalibor Žák

Moderní ojeté Tipo koupíte za poměrně slušné peníze a obvykle nelitujete

Původní Fiat Tipo se v inzercích vyskytuje jen minimálně. V den tvorby článku jsme narazili na dva kusy – jeden z roku 1992 prodávaný za 25 tisíc korun a druhý z roku 1995 inzerovaný za 89 000 Kč.

Kvůli vyšší přesnosti jsme u všech značek vynechali sportovní deriváty, skladové vozy, předváděčky, kabriolety, vraky, případně výrazně upravené kusy. Zdrojovým serverem byl modernizovaný automobilový portál sauto.cz.

Spolehlivost

Za normálních okolností bychom vám přinesli také statistiky TÜV Report 2021 monitorující spolehlivost vozů, nicméně německá společnost TÜV se na Tipo nezaměřila a nepochodili jsme ani u konkurenčního ADACu. Z toho důvodu tuto sekci přeskočíme.

Foto: Dalibor Žák

Německý TÜV ani ADAC model Tipo ve svých statistikách nevedou (předfaceliftový interiér)

Dobrodružná povaha

Namísto toho vám povíme něco o atraktivní verzi Fiat Tipo Cross, která se stala svěží tváří loňské modernizace. Jde o oplastovaný hatchback s pohonem předních kol, jež na produktových fotografiích uvidíte především v líbivé oranžové metalíze.

Foto: Fiat

Fiat Tipo Cross se pyšní oplastováním a vyšší světlou výškou

Vůz se nabízí s litrovým tříválcovým benzinovým motorem naladěným na 100 koní nebo také se čtyřválcovým dieselem o objemu 1,6 litru a výkonu 130 koní. Varianta Cross není jen o designu, v praxi nabídne ještě o 37 milimetrů vyšší světlou výšku, což na nějaké rozbité polňačce rozhodně oceníte.

Foto: Fiat

Interiér (facelift) nabídne klasické rozhraní a tlačítkové ovládání

Nahlédli jsme též do internetového konfigurátoru Tipa a narazili na zajímavé položky typu paket D-Fence za 9 000 Kč (HEPA filtr, UV lampa, antialergenní kabinový filtr), Cargo box za 2 500 Kč (organizér pod podlahu kufru) či přídavné topné těleso PTC (5 000 Kč).

Foto: Fiat

Auto působí off-roadově, nicméně disponuje výhradním pohonem předních kol

Tak či onak platí, že Fiat Tipo sází na atraktivní poměr ceny a výbavy, avšak neopomíná solidní dílenské zpracování nebo možnosti volby zajímavých doplňků. Tradiční interiér ještě nezanevřel na dedikované knoflíky a konvenční rozprostření ovladačů, proto lze Tipo doporučit rovněž seniorům, případně milovníkům účelových řešení. Zkrátka jde o znovuzrozené lidové auto, které nabídne rozumnou kvalitu a nestojí nesmysl.

Reklama

Načítám