Hlavní obsah

Fabie v kombíku končí, ale škodovka žije. Ještě že tak

Foto: Jakub Deml

Tlačítkem Sledovat můžete odebírat oblíbené autory a témata. Články najdete v sekci Moje sledované a také vám pošleme upozornění do emailu.

Sada článků o nečekaném ukončení příprav produkce 4. generace Fabie ve variantě kombi zvedla ze židle řadu našich čtenářů. Alespoň soudě podle neobvykle vysoké čtenosti, ale i množství komentářů pod textem a hlasování v naší anketě. Škoda Auto se ovšem rozhodla zcela pragmaticky, což jen dokazuje, že šance, že přežije novou éru osobní mobility, ještě existuje.

Článek

Svět se pomalu, ale jistě přesouvá od tradičních spalovacích motorů k novým typům pohonu. Kolega Jánský před časem vysvětlil, proč všeobecně populární vodík zřejmě u osobních aut nezvítězí, a nám tak nezbývá než odhadovat, že budoucnost pravděpodobně patří bateriovým elektromobilům.

To u velké řady nejen našich čtenářů vyvolává nevoli. Na internetu, ale i při návštěvě příbuzných se dá narazit na věcné argumenty proti elektromobilitě, jako je zatím nedostatečná infrastruktura nepřipravená na tisíce nových aut do zásuvky a závislost tuzemských elektráren na uhlí, což jde proti obrázku elektromobilů jako ekologických strojů. Tu a tam pak člověk narazí na argumenty zcela „mimo mísu“, které často bývají jen převlečený strach z budoucnosti, kterým tu a tam trpíme všichni.

Češi nevědí, co budoucnost přinese. Škoda Auto to snad tuší

Do současné předvolební nálady, která ukazuje, že je naše společnost rozdělena na dva nesmiřitelné tábory, po sobě vtrhly dvě překvapivé novinky. První nám ve zkratce říká, že Evropská komise zcela vážně pracuje i s možností zakázat prodej vozů se spalovacím motorem od roku 2035. S tím ovšem nesouhlasí státy s tradičně silným automobilovým průmyslem – Francie, Německo, ale také Itálie, která jedná o výjimce pro Ferrari a Lamborghini, jež si bez hřmění jejich válců nikdo nemůže představit.

Foto: Škoda Auto

Servis elektromobilu

Je ovšem třeba znovu zmínit, že konečné rozhodnutí ještě nepadlo a proti je tvrdé jádro a zakládající členské státy EU, i když kritikové federalizace starého kontinentu rádi pokládají věc za hotovou a hodnou nevybíravé kritiky. To, že jsou státy EU, které k tomuto kroku chtějí přikročit dříve, a že o tom samém mluví i Velká Británie, která s velkou pompou z unie odešla, by mohlo signalizovat, že se nejedná ani o slepou zlovůli Bruselu, je jiná, neméně zajímavá diskuse.

Druhá a na první pohled snad ještě důležitější zpráva přišla z Mladé Boleslavi. Čtvrtá generace Fabie v kombíku, dříve ohlašovaná na rok 2023, zřejmě vůbec nevznikne! Důvodem jsou emisní limity, což lze číst také tak, že si česká automobilka patřící pod německý Volkswagen potřebuje rozvázat ruce a věnovat se modelům, které ji uživí, ne těm, které ji naopak stojí peníze v podobě pokut za flotilové emise. To, že modely, které plní firemní kasu, jsou jiné než ty, které Češi údajně chtějí, se zdá paradoxní, i když je to logické. Tento rozdíl si ale vysvětlíme jindy.

Tuzemská automobilka se zkrátka snaží zůstat v černých číslech. A všechny okolnosti hrají proti ní, zejména zmíněné pokuty za emise a nedostatek důležitých součástek, o samotném vlivu koronaviru na výrobu, distribuci a prodej nemluvě. A v zisku se s levnými kombíky zkrátka neudržíte. I když to zamrzí řadu mladých rodin, moji nevyjímaje, která by podobný vůz v roce 2023 uvítala. Značka zkrátka nemůže dál vyrábět auta s nízkou marží a nechat svět s vozy do zásuvky a oblíbenými SUVčky, aby ji nechal daleko za sebou. Už nyní Evropa prohrává svůj boj s konkurencí v podobě Číny a USA. Zbavit se lpění na „oblíbených modelech“ je obecně jedna z největších výzev naší společnosti.

V tuto chvíli je třeba přestat truchlit za ty rodiny, které si novou fábii v kombíku nekoupí a které se budou muset porozhlédnout jinde. Trh s novými auty i ojetinami nikam nezmizel a v roce 2023 tady stále bude. Naopak je třeba držet palce těm desítkám tisíců rodin, jejichž příjem závisí na tuzemské automobilce. Pokud totiž značka nebude aktualizovat své portfolio, nebude oslovovat nové zákazníky novými modely a hlavně – nebude vydělávat peníze, brzy se vrátí do časů před představením novodobé Octavie. Bude opět značkou pro smích, která marně nabízí to, co sotva prodala před pěti lety. A s neúspěchem přichází propouštění.

Jsou lidé, kteří tomu rozumí

Nedá se přitom říci, že Škoda Auto nějak pasivně čeká, co na ni svět hodí. Generální ředitel Thomas Schäfer, který ještě před nedávnem musel rozhánět řeči o tom, že ze značky udělá „další Dacii“, se o tvrdé variantě nové emisní normy Euro 7 vyjádřil více než nevybíravě. Automobilka zároveň představuje moderní úsporné vozy se spalovacím pohonem, ale i obří SUV s elektromotorem za milion korun. Vybere si zkrátka každý, kdo si vybrat chce. Nadávat bude taky každý, kdo chce, ale s tím se nic dělat nedá.

Jak tedy bude vypadat svět osobní mobility za 10 let? Zřejmě bude mnohem více vozů do zásuvky. Je možné, že velká města omezí vjezd vozů se spalovacím motorem. Je také možné, že stát přikročí k nějakému daňovému zvýhodnění elektromobilů/znevýhodnění vozů s konvenčním pohonem. To nikdo neví. Kdo říká, že ano, ten vám lže. Pokud ovšem Škoda Auto bude dělat podobně rázné kroky, jako dělá doposud, bude v té době ještě fungovat. A to je hlavní.

Reklama

Načítám