Hlavní obsah

Dotujte nákup elektromobilů, vyzývá vládu SDA

Foto: Škoda Auto
8. 6. 2021

Tuzemský Svaz dovozců automobilů (SDA), který zastupuje výrobce aut, ale i autobusů a motocyklů, vyzval českou vládu, aby ještě intenzivněji podpořila nákup ekologických vozidel. V tiskovém prohlášení, které Svaz vydal na svých internetových stránkách, navrhuje dotaci až 200 tisíc Kč na nový vůz s čistě elektrickým či vodíkovým pohonem. Oslovení ekonomové ale navrhovaný systém kritizují.

Článek

„Z Česka se místo výrobního a technologického lídra stane popelnice Evropy,“ varuje tajemník tuzemského Svazu dovozců automobilů (SDA) Josef Pokorný. Zemi podle něj hrozí problémy, pokud nezačne aktivně podporovat nákup vozů s elektrickým či vodíkovým pohonem či s plug-in hybridním systémem.

Zmíněný Svaz, který zastupuje na sedm desítek výrobců automobilů, motocyklů či autobusů, vydal na svých stránkách, ze kterých každý měsíc sestavujeme oblíbené statistiky nově zaregistrovaných automobilů, výzvu české vládě, ale i šéfům hlavních opozičních stran. V té konstatuje, že současný Národní akční plán čisté mobility Ministerstva průmyslu a obchodu sice obsahuje řadu pozitivních nástrojů, v praxi ale údajně nefunguje. Země prý proto zaostává za svými sousedy, co se počtu elektromobilů týče, zároveň je zde vysoký věk ojetin. „To se odráží také v nízké bezpečnosti, vysoké spotřebě paliva a vysokých emisích u nás provozovaných vozidel,“ dodává Pokorný.

Na nový elektromobil až 200 tisíc Kč

SDA tak přichází s návrhem, podle kterého by měl být nákup vozů, které v Česku v současnosti dosáhnou na registrační značku začínající EL, po dobu dvou let dotován a jejich provoz daňově zvýhodňován.

Konkrétně by nákup nových vozů s čistě elektrickým (BEV) či vodíkovým (FCEV) pohonem měl být podpořen 200 tisíci korunami, vozy se spalovacím motorem a značkou začínající na EL (tedy plug-in hybdridy PHEV s emisemi CO2 do 50 gramů na kilometr) 100 tisíci korunami a zároveň by se měla snížit i daňová zátěž pro ty, kteří služební vozy používají i k soukromým účelům. Namísto dnešního jednoho procenta pořizovací ceny vozu měsíčně by se podle SDA měla platit jen polovina.

Štědřejší než v cizině

Svaz zároveň zdůrazňuje, že návrh nelimituje podporu cenou vozu. „Podle SDA si alespoň částečnou kompenzaci zaslouží všichni uživatelé, kteří jsou v současné fázi rozvoje elektromobility ochotni na ekologický vůz vynaložit více svých finančních prostředků, a přispět tak ke snížení emisí v dopravě,“ uvádí dokument. Ve vybraných státech západní Evropy štědré dotace na vozy s nízkoemisními pohony fungují podobně a v některých případech je ještě podporuje sama automobilka, maximální nákupní cena vozu zde ovšem omezena je. Ve Francii lze dotaci získat na vůz s cenou do 50 tisíc eur (téměř 1,3 milionu Kč), v Německu je to dokonce „jen“ milion Kč.

Foto: Jakub Deml

Elektromobily už dávnou nejsou jen dopravním prostředkem výstředních milionářů

Téma omezené nákupní ceny před několika lety vzbudila Tesla Model S, na kterou bylo možné v Německu získat dotaci. Až po rozdání několika milionů eur zjistil německý úřad, že vozy, které v základní výbavě spadají pod tehdy stanovenou hranici 60 000 eur, v Německu k mání vůbec nejsou. Dováží se sem pouze lépe vybavené vozy, na které by dotace platit neměla. Několik stovek řidičů tak peníze muselo vrátit.

Celý systém dotací ale kritizují oslovení ekonomové. Podle Lukáše Kovandy, hlavního ekonoma Trinity Bank, je navrhovaná podpora elektromobilů „amorální ekonomický nesmysl, který dopadne nejhůře na chudé, potřebné, mladé lidi, samoživitelky a důchodce“. Dotace by totiž podle Kovandy proudily pouze poměrně majetným lidem, kteří plánují nákup nového elektromobilu, a dotaci tak využijí.

„Chudý člověk nebo zástupce nižší střední třídy nebude mít na koupi elektromobilu či hybridu dokonce ani po případném zavedení dotace. Dotační politika tedy bude rozevírat majetkové nůžky ve společnosti. Chudí budou přispívat na auto bohatším.“ Ekonom ještě dodává, že pokud chtějí bohatší lidé být opravdu environmentálně šetrní, měli by více využívat prostředky hromadné dopravy.

Blíží se elektromobily za hubičku?

Pokud by ale česká vláda, například v rámci předvolební kampaně či povolebního veselí, do puntíku vyslyšela výzvu SDA, dal by se slibovaný dosud nejlevnější elektromobil na tuzemském trhu – Dacia Spring – sehnat po dotaci za čtvrt milionu Kč. Tím by se zařadil mezi nejlevnější nová auta v Česku, kterým tradičně kralují malé vozy (Toyota Aygo, Kia Picanto, Hyundai i10 či Mitsubishi Space Star) či sourozenci ze stáje Dacia – vše samozřejmě v té nejzákladnější výbavě a nejslabší motorizaci.

Jak se vláda k této výzvě postaví, zatím není jisté. Již na začátku letošního roku se nechalo Ministerstvo průmyslu a obchodu slyšet, že s dotačním programem na nákup nízkoemisních vozů nepočítá. Situaci by tak zřejmě mohly změnit pouze miliardy z dotačních programů Evropské unie.

V současnosti představuje podpora elektromobilů pro nefiremní zákazníky soubor drobných výhod, jako je odpuštění dálniční známky a neomezené parkování na zónách. To běžnému uživateli ušetří ročně vyšší jednotky tisíc korun, zatímco elektromobily jsou oproti stejným modelům s konvenčním motorem dražší o stovky tisíc.

Druhý oslovený odborník – hlavní ekonom BH Securities Štěpán Křeček – v představeném dotačním programu také vidí nesystémové řešení. „Dotovat elektromobily z veřejných rozpočtů není příliš solidární vůči chudším lidem, kteří si elektromobily nekoupí ani s různými dotacemi. I tak pro ně budou příliš drahé a raději si budou pořizovat levnější ojeté vozy s klasickými motory. Jinými slovy dotace na elektromobily budou přerozdělovat peníze od chudých k bohatým, což je obtížně obhajitelné.“

Křeček dodává, že státní podpora elektromobility by měla zahrnovat především vybudování potřebné infrastruktury, v praxi tedy zejména dostatek nabíječek. „Jakmile bude potřebná infrastruktura vybudovaná, poptávka lidí po elektromobilech se zvýší. To lze navíc podpořit zvýhodněním elektromobilů před klasickými automobily například v rámci parkování v centrech měst.“

Podpořte elektromobily, volají výrobci elektromobilů

Čtenáře asi nepřekvapí, že návrh SDA podpořili i zástupci velkých automobilek, které nyní bojují s klesajícími prodeji nových vozů. „Evropská unie si zvolila elektromobilitu jako hlavní trend v pohonu osobních vozidel pro nejbližší období a Česká republika jako člen EU a třetí nejvýznamnější producent automobilů nesmí zůstat pozadu. Nechceme dát v risk jedno ze stěžejních průmyslových odvětví ČR, a tím i ohrozit významné příjmy do státního rozpočtu, včetně dopadu do zaměstnanosti,“ nechal se například slyšet Jan Hurt, generální ředitel českého zastoupení značek Audi, SEAT a Volkswagen.

Foto: SDA

Průměr emisí CO2 u osobních vozů

„Česká republika se za uplynulých třicet let vypracovala mezi nejvýznamnější výrobce automobilů a jejich komponent. Pokud se včas nepřipojíme k rozvoji elektromobility, bude to negativní signál novým investorům, pro které zůstaneme na okraji zájmu,“ dodává pak Alexej Kiriakovský, generální ředitel českého zastoupení značky Mazda.

Tuzemský průmysl je sice opravdu z velké části závislý na výrobě automobilů, z části druhé se v Česku zatím stále vyrábí především modely se spalovacím pohonem, i když už nyní z linek v Boleslavi sjíždí i Škoda Enyaq iV a v Nošovicích vznikají také nové Hyundaie Kona Electric.

Láká vás elektromobil?
Ani za mák
76 %
Se slevou 200 tisíc bych se o něj možná zajímal/a
17,5 %
Rozhodně. Budoucnost bzučí
6,5 %
HLASOVÁNÍ SKONČILO: Celkem hlasovalo 6341 čtenářů.

Reklama

Sdílejte článek