Hlavní obsah
záhlaví
Hlavní obsah

Testy: Toyota Aygo 1.0 VVTi X-Play: Nákupní taškou s větrem o závod

Foto: Petr Jeřábek

Toyota Aygo není ani ve své druhé generaci designový krasavec, přesto má svůj styl. Příď s výrazným profilem „X“ a modré polepy z něj hned udělají rozvernější auto

Malá mrštná Toyota zvládá překvapivě spoustu disciplín. Už ani nepamatuji, kdy naposledy jsem řídil auto o výkonu kolem sedmdesáti koní a ono bylo vážně rychlé. A malé kolínské Aygo dokáže nejen lacino přepravit dva až čtyři lidi po městě, ale ono mě dokonce na okreskách celou dobu královsky bavilo. Nízká hmotnost a točivý motor, to jsou ty jednoduché ingredience, ze kterých se upečou auta tak, aby na ně řidič nikdy nezapomněl.

Článek

Je zvláštní mluvit o radosti z řízení zrovna u užitkového městského autíčka. Ale jak praví starý známý slogan Toyoty – „Nic není nemožné“. Právě v tomto duchu funguje i jejich nejmenší model v nabídce, Toyota Aygo. Setkal jsem se postupně již s oběma generacemi miniaturní Toyoty a před nějakým časem vyzkoušel i jejího duchovního předchůdce, velmi chytře promyšlené vozítko Toyota IQ. To se kvůli vysoké ceně na evropském trhu příliš neujalo, a zejména i proto se Toyota spojila s koncernem PSA a vytvořila zcela novou platformu, pro kterou se postavila i zbrusu nová továrna TPCA v Kolíně. To se psal rok 2005, už je to vážně nějaký ten pátek, co s „kolíňaty“ jezdíme.

Foto: Petr Jeřábek

Toyota Aygo X Play je ideální auto na řidičské začátky, případně jako druhé auto do rodiny, která se nepotřebuje rozmazlit dalším velkým SUV v pořadí; za málo peněz zahraje Aygo hodně muziky

Aygo je synonymem pro svobodnou mobilitu

Název vznikl alternativním fonetickým přepisem anglické větičky „I go“ tedy „já jdu“ a jako kdyby přímo říkal – vezmi klíčky, sedni a jedeme. Zkrátka zdůrazňuje nenahraditelný smysl levné osobní mobility, která je chytře vymyšlená, ale ne přetechnizovaná. Možná bychom si z patnáct let starého nápadu mohli vzít příklad i do dnešní doby, protože laciných jednoduchých autíček s malými atmosférickými motory šmahem ubývá. Už ani ty totiž neprolezou sítem přísně nastavených emisních limitů a přes připravovanou Euro 7 nemají šanci prolézt bez drakonických pokut.

Aygo se prozatím mohlo, na rozdíl od svých sourozenců od Citroënu a Peugeotu, pochlubit vyššími prodeji. První generace byla u všech tří kolíňat vyloženě stejná. Na Peugeot se nalepil znak lva, na Citroën charakteristický „stromeček“ představující stoupání ozubených kol převodovky a Toyota nalepila na příď zase svoje logo. Auta byla technicky identická.

Foto: Toyota

Toyota Aygo přišla na trh v roce 2005 a pocházela z kolínské továrny TPCA

Právě na tuhle úplně první generaci Ayga mám jednu docela vtipnou vzpomínku. Ve své hlavní profesi využívám občas automobily z půjčovny k různým služebním jízdám a jednoho dne mi s omluvným výrazem ve tváři přistavili červené Aygo první generace namísto obvyklého liftbacku nižší střední třídy.

A já se usmíval, protože jsem se na malého prcka vlastně těšil. Tenkrát jsem v něm potřeboval objet půl republiky a bral s sebou i kolegu opravdu vyššího vzrůstu. Ten když Aygo viděl, div se nepokřižoval. Ale zvládli jsme v něm dlouhý dálniční přesun úplně bez problémů. Snad jen, když nás někdo tehdy viděl z Ayga vystupovat, dva chlapy robustnějších proporcí, museli se asi v duchu smát.

Foto: Petr Jeřábek

Toyota Aygo X Play má kromě modrých volitelných exteriérových polepů barvičky i uvnitř

Kvalty dlouhé jak týden před výplatou

Už tehdy jsem si stěžoval na jednu věc. Auto mělo šíleně dlouhé převody pětistupňové manuální převodovky a divil jsem se, že to nešlo vyřešit lépe, protože jiná auta s malými atmosférickými tříválci neměla rozhodně tak šíleně dlouhou jedničku, dvojku i trojku. A úplně nové a kompletně přepracované Aygo (kdy sourozenci Citroën C1 a Peugeot 108 mají už výrazně odlišený styling) sdílí stejný problém s převody, které podědilo od předchůdce.

Litrový motor 1KR-FE má moc příjemnou točivou charakteristiku i velmi moderní konstrukci. Jedná se o hliníkový blok s celohliníkovou hlavou DOHC vyvinutý původně u Daihatsu. Má čtyři ventily na válec, systém proměnného časování ventilů a rozvod řešen pomocí bezúdržbového řetězu. Maximální výkon je 73 koní v šesti tisících otáčkách a 93 newtonmetrů krouticího momentu. Nezní to jako příliš, ale pohonná jednotka váží pouhých 69 kilogramů a i celé malé Aygo rozhodně nepřesáhne tunu své pohotovostní hmotnosti. S krátkou převodovkou poskládanou podobně jako u starého Clia by bylo Aygo ještě čipernější a charakteru auta by to sedlo víc.

Místo toho se řidič Ayga musí naučit, že i jednička je regulérní rychlost a občas se hodí, pokud se odbočuje směrem do kopce anebo auto chcete protáhnout svižně prudkou serpentinou. Jednička vystačí na víc než 50 km/h a dvojka „udělá“ rovnou stovku. Na trojku se dokáže malé Aygo rozhýbat nad dálniční limit a na čtyřku dosáhne maximální rychlosti. Pětka je tu vyloženě do počtu, tedy velmi užitečná je jen ve smyslu snížení hluku a spotřeby paliva.

Foto: Petr Jeřábek

Víko zadního kufru je u Ayga komplet skleněné, otvírání je přes mechanický čudlík, který najdete na vrchu zadního nárazníku

Jízdní vlastnosti Ayga překvapí

S Aygem se zkrátka naučíte jezdit trošku jinak. Při předjíždění nebo potřebě plné akcelerace se zkrátka nesmíte stydět podřadit klidně ještě v šedesátce na dvojku a pak Aygo opravdu energicky peláší kupředu. Mně tahle charakteristika osobně nevadí. Jízda vyžaduje přesně plánované řazení, s řadicí pákou a spojkou se pracuje výborně a jízda má docela osobitý náboj.

Lehkému a ze své podstaty točivému tříválci velmi dobře sekundují vlastnosti podvozku. Jde o konvenční konstrukci, ale výborně odladěnou. Vpředu najdeme vzpěry MacPherson a vzadu běžnou vlečenou nápravu s torzní příčkou. Pneumatiky Continental EcoContact 5 se zakusují do asfaltu výborně, přestože jejich rozměr zůstává velmi úzký – 165/60 R15. Jenže když je automobil lehký (Toyota udává 840–910 kg pohotovostní hmotnosti) nepotřebuje široká a velká kola. Projel jsem si několikrát můj oblíbený úsek jak s úzkými serpentinami, tak jiný, s širší silnicí plné táhlých zatáček a byl jen překvapen, jakých průjezdových rychlostí je malé Aygo při správné volbě stopy schopno dosahovat.

Foto: Petr Jeřábek

Litrový tříválec DOHC je úžasný motor – jednoduchý, lehký a spolehlivý; 73 koní není vůbec špatná hodnota, a pokud se řidič nebojí vysokých otáček, užije si překvapivou dynamiku

Spolehlivost jde Toyotě ke cti, příliš konkurence nemá

Musím říct, že týden s maličkým Aygem nebyl vyloženě nudný a tenhle typ auta mi rozhodně sedl. V roce 2017 získalo Aygo na britském serveru WhatCar ocenění za 100% spolehlivost a spokojenost zákazníků, a byť se jedná spíše o hezkou reklamu, není důvod nevěřit, že Aygo skutečně na technické problémy netrpí. Malá auta bývají obecně docela spolehlivá, což dokazuje i velmi dobrý výsledek německé trojice VW Up!, ve Španělsku vyráběného Seatu Mii a naší domácí Škody CitiGo, kdy se ovšem poslední dva jmenovaní už neprodávají.

Konkurence Kolíňat postupně z trhu mizí. Podobně velká auta do tři set tisíc korun nabízí ještě Hyundai s modelem i10, stále můžete koupit benzinový VW Up!, ale ten stojí oproti kolínské trojici Aygo, C1, 108 zhruba o 40 až 50 tisíc korun víc, když vezmu srovnatelné výbavy. Ford Ka anebo vynikající francouzský mini vůz Renault Twingo už na trhu rovněž nějakou chvíli nenajdeme. A Fiat, zdá se, přechází postupně na výrobu zbrusu nového modelu 500 na čistě elektrický pohon. Jeho cena je však v relacích od 629 tisíc korun a osloví tím pádem jen úzkou a hodně specifickou klientelu.

Benzinový Fiat 500 ale stále v nabídce nalezneme a v aktuální akční verzi lze koupit hezky vybavenou Dolcevitu za 339 tisíc korun. Je to poměrně dost, ale Fiat 500 je stylovka, která má jisté přednosti před designově hůř uchopitelnou konkurencí. Toyota Aygo v testované verzi, kterou zapůjčila z portfolia skladových a zánovních vozů Mototechna, stojí úplně nová 275 900 Kč. Výbava obsahuje kvalitní dotykový infotainment podporující Apple Carplay i vestavěnou couvací kameru. Za konkrétní exemplář s nájezdem 8 tisíc kilometrů si prodejce říká o 239 tisíc korun.

Myslím, že Aygo je přesně tím městským autem, které dává na trhu stále velký smysl. Jak jsme říkali v úvodu, je ideální jako druhé auto do rodiny. Jedná se o vůz, který má lehký, konstrukčně chytře řešený motor, kde jsou minimalizovány nároky na údržbu. Zvládne bez potíží fungovat při jízdách jen na krátké vzdálenosti a spotřebou paliva se vždy vejdete do šesti litrů. Na plnou nádrž tedy najedete minimálně 500 kilometrů. Zrovna v této automobilové kategorii bych nehledal budoucnost ve složitějších a výrazně dražších hybridních či plně elektrických pohonech, naopak by byla škoda, kdyby třída levných litrových miniautíček do města časem vyhynula. Mají stále svou poměrně širokou klientelu díky jasným přednostem, mezi které patří spolehlivost, hospodárnost a lehká konstrukce.

Toyota Aygo 1.0 VVTi
Motorřadový tříválec DOHC 12V, VVTi
Objem válců998 cm3
Výkon53 kW (72 koní) při 6 000 otáčkách
Točivý moment93 Nm při 4 400 otáčkách
Rozměry3 465 mm x 1 615 mm x 1 460 mm
Zavazadlový prostor168 litrů
Pohotovostní hmotnost910 kg
Zrychlení 0–100 km/h13,8 sekundy
Maximální rychlost160 km/h
Spotřeba paliva5,7 litru / 100 km (v testu)

Reklama

Sdílejte článek