Hlavní obsah

Budou elektromobily lacinější? Kvůli bateriím možná ne

Foto: Volkswagen

Velkou překážkou masivnějšímu rozšíření elektromobilů je zatím jejich vyšší pořizovací cena, ale všechny automobilky slibují, že s postupným navyšováním objemu produkce cena nové technologie brzy klesne na dostupnou úroveň. Skutečně se tento slib splní?

Článek

Výroba elektromobilů značky Volkswagen nabírá na obrátkách, v prodeji jsou už dva modely (hatchback ID.3 a SUV ID.4) a další dva se na trhu brzy objeví (SUV-kupé ID.5 a velké SUV ID.6). Zástupci automobilky však zároveň přiznávají, že na elektrických novinkách ještě nevydělávají.

„Není to jen otázka nákladů na vývoj, jde také o navyšování produkce výrobní linky. Všechno je pro nás nové a továrna ještě nejede naplno,“ vysvětlil v rozhovoru pro Auto News Thomas Ulbrich, šéf vývoje osobních aut VW. „A to je teprve první část, potom půjdeme krok za krokem včetně optimalizace samotného produktu.“

Foto: Volkswagen

Výroba elektrických modelů ID.3 a ID.4 na lince ve Cvikově teprve nabírá na obrátkách

Postupným vylepšováním a zefektivňováním Volkswagen touží dosáhnout zisku z produkce elektrických vozů ještě v rámci první generace těchto produktů. Velké naděje si automobilka dělá v oblasti baterií, jejichž cena nyní činí až polovinu hodnoty nového elektromobilu – chce se zaměřit na zlepšení účinnosti baterií a snížení nákladů na suroviny, elektrody a systémy řízení teploty.

Koncern VW také chce do roku 2030 vybudovat v Evropě hned šest vlastních gigatováren, a spolu s navýšením objemu produkce tak dosáhnout nižší ceny baterií. Jenže v tom se Volkswagen (a ostatní stejně smýšlející automobilky) může velmi mýlit…

Foto: Volkswagen

Baterie je nejsložitější a nejnákladnější součástka elektromobilu

„Volkswagen čeká překvapení. Na vlastní kůži zjistí, že s rostoucím objemem produkce sice sníží cenu elektronických komponent, konstrukcí a chlazení bateriových článků, ale cena surovin naopak postupně vzroste,“ předpovídá Eric Noble, konzultant inženýrské firmy CarLab. „Cena surovin v podobě nerostů a drahých kovů totiž s rostoucí poptávkou roste – to je patrné z vývoje cen železné rudy, zlata, diamantů a ropy. Pro automobilky zvyklé na snižování nákladů prostřednictvím zvyšování produkce to bude tvrdá lekce. To nejsou výrobní náklady, ale ceny nerostů – a ty se prostě chovají jinak.“

Foto: Volkswagen

Podaří se snížit cenu elektromobilů? Určitě, nikdo ale neví o kolik

To by pro automobilky byla dosti chmurná představa, protože slibované snížení cen elektromobilů na úroveň automobilů se spalovacím motorem by tak mohlo být v nedohlednu. Nicméně postupným vývojem se cena baterií určitě alespoň částečně sníží – všichni jsme ale zvědaví o kolik.

Reklama

Načítám