Hlavní obsah

Euro 7 není jen o dlouhé Fabii – Může pohřbít celý segment

Foto: Škoda Auto

Byla to právě Fabia, potažmo absence kombi verze čtvrté generace, která v Česku odstartovala diskuzi o Euro 7. Jde ovšem jenom o špičku ledovce

Tlačítkem Sledovat můžete odebírat oblíbené autory a témata. Články najdete v sekci Moje sledované a také vám pošleme upozornění do emailu.

Nedávná informace o tom, že Fabia čtvrté generace ve variantě kombi oproti původním plánům nebude, rozvířila vody kolem Škody, potažmo toho, co by nastalo s příchodem emisní normy Euro 7 v nejpřísnější navrhované podobě. Jenomže tenhle problém se netýká jen tuzemské automobilky a jednoho oblíbeného modelu. Všechny indicie napovídají, že by Euro 7 skutečně mohlo znamenat zánik segmentu malých (a levných) aut se spalovacím motorem – tedy takových, která mobilizují nemalé procento Čechů a Evropanů celkově.

Článek

Začalo to již zmíněným oznámením konce kombíkové Fabie a pokračovalo článkem britského magazínu Auto Express, který cituje šéfa Škodovky Thomase Schäfera. Ten v citaci, kterou následně převzalo několik dalších médií, říká: „Pokud přijde Euro 7, tak jak všichni říkají, že přijde, prodraží to Fabii alespoň o 5 000 euro. Dopad na malá auta by byl proporčně o mnoho vyšší než v případě větších modelů. Je to šílené.“ Dodáme, že 5 tisíc euro je zhruba 130 000 Kč a nová Fabie v současnosti vyjde na méně než 400 tisíc Kč.

Potíž je v tom, že by emisní norma Euro 7 v navrhované „tvrdé“ variantě, kterou představilo konsorcium CLOVE (Konsorcium pro vozidla s ultra nízkými emisemi) v rámci ekologické iniciativy „Fit for 55“ (snížení emisí do roku 2030 o 55 %), téměř znemožnila pohon vozidel výhradně spalovacím motorem. Nad možnými podobami přijetí Euro 7 se v současné době diskutuje v Evropské komisi.

Podle návrhu CLOVE by měla být spalovací auta vybavena takzvanými „superkatalyzátory“, sestávajícími se (pro benzinový motor) z elektricky předehřívaného katalyzátoru, páru trojčinných katalyzátorů, filtru pevných částic a ASC katalyzátoru (Ammonia Slip Catalyst – katalyzátor proti úniku čpavku). A to je jen jeden z aspektů, s nimiž by se museli výrobci při vývoji spalovacích motorů potýkat. Mezi další požadavky patří, aby emise motoru byly konstantní při všech teplotách a režimech a aby elektronika auta po celou dobu životnosti hlídala, zda je emisních limitů dosahováno.

Foto: Shutterstock / otomobil

Už dnes může váš dieselový automobil odmítnout nastartovat, dojde-li mu močovina. Za pár let by totéž mohlo nastat v případě, že některá část emisního systému nebude dokonale plnit svou funkci

Je tedy nasnadě, že by dodatečné technologie pohonu a čištění výfukových plynů byly natolik komplikované a nákladné, že by vysoce prodražily všechna nová auta se spalovacími motory, nemluvě o dodatečných nákladech na homologaci a samozřejmě i emisní pokuty (ty se platí od minulého roku).

Jsou samozřejmě cenové relace, v nichž se dodatečné náklady lépe rozmělní. Pokud si někdo kupuje nové auto za cenu kolem 2 milionů korun, zdražení řekněme o 200 tisíc už jej nepohorší zdaleka tolik jako někoho, kdo si u auta za 300 tisíc najednou bude muset připlatit třeba 150 tisíc.

Zkrátka přesně jak říkal šéf Škodovky Schäfer výše – potenciální dopad nové emisní normy bude daleko tvrdší v segmentu malých a levných aut. A co by to znamenalo? Že by malá a levná auta definitivně přestala dávat smysl a třída aut v cenové relaci do 500 000 korun prostě zanikla.

Jenomže plánovaný přechod na elektromobilitu zase tak rychlý nebude. Nelze předpokládat, že by elektromobily, jejichž ceny jsou stále relativně vysoké, začaly během čtyř nebo pěti let dávat smysl lidem, kteří si dnes kupují auta v cenovém spektru do půl milionu. Pokud návrh na přijetí normy Euro 7 skutečně projde v té obávané variantě, mohlo by tak vzniknout několik let trvající období, kdy řada lidí na nové auto prostě nedosáhne – elektrická auta pro ně ještě nebudou dávat smysl a budou drahá a ta spalovací budou prostě jenom drahá. A tito lidé pak pravděpodobně nedosáhnou ani na rozumnou mladou ojetinu, jejichž ceny se hýbou v závislosti na cenách nových aut. Ve výsledku tak bude muset spousta lidí dlouho udržovat při životě své stávající auto, což se negativně projeví v tolik propíraném stáří vozového parku.

„Soustřeďte se na inovace a nic nezakazujte“

Velmi racionální pohled na věc, který by podle nás mohl být správnou cestou, přikládá Evropská asociace výrobců automobilů ACEA. Ta říká, že všichni její členové – 15 velkých automobilových výrobců sídlících v Evropě – jednoznačně podporují cíl dosažení klimatické neutrality do roku 2050 a investují za dosažením tohoto cíle miliardy eur do inovací. A právě proto považuje ACEA za nerozumné, aby bylo „na půl cesty“ – v roce 2025 – přijato nařízení, které prakticky znemožní užívání jedné ze stávajících technologií.

V textu publikovaném ACEA se píše, že „všechny možnosti – včetně vysoce efektivních spalovacích motorů, hybridů, bateriových a vodíkových elektrických pohonů – musí sehrát svou roli v přechodu na klimatickou neutralitu, zejména pokud pracujeme na snížení uhlíkové stopy celé flotily vozidel na silnicích“.

Foto: Mercedes-Benz

Elektromobil dává za současné situace smysl jen pro určitou skupinu lidí. Cílem je, aby začal co nejdříve dávat smysl i běžnému motoristovi

Euro 7 by tak mohlo fakticky zbrzdit technologický postup tím, že bude automobilkám házet klacky pod nohy a nutit je, aby se namísto vývoje věnovaly udržení stávajících modelů na trhu. I tento aspekt okomentoval pro magazín Auto Express Schäfer: „Všichni podnikáme velké kroky směrem k elektrifikaci. Takže přijít s Euro 7 na cestě k totální elektrifikaci je šílenost, protože budeme muset vynaložit spoustu peněz, kterou bychom měli spíš investovat do elektrifikace. Ublíží to celému přechodu.“

Má-li skutečně nastat snížení emisí o 55 % do roku 2030 a následně i jejich 100% eliminace do roku 2035 (právě tento rok je v současnosti označen jako rok definitivního konce spalovacích motorů), musí se už nyní vehementně investovat do technologií a rozvoje infrastruktury a participovat musí vedle automobilek i další společnosti a samozřejmě i členské státy. Je potřeba vyvíjet baterie, stavět nabíjecí stanice a celkově pracovat na tom, aby běžnému motoristovi začalo dávat elektrické auto smysl. Souběžně je žádoucí i vývoj obnovitelných syntetických paliv, která se na snižování emisí budou také velkým dílem podílet, a teoreticky by mohla v budoucnu spalovací motor dokonce zachránit.

Celou situaci shrnul svými slovy i prezident ACEA a ředitel automobilky BMW Oliver Zipse: „V kontextu navrhovaného omezení od roku 2035 dále naléháme na všechny instituce EU, aby se soustředily na inovaci spíše než na nařizování nebo zakazování specifických technologií.“

Reklama

Načítám