Hlavní obsah

Nejbohatší muž světa marně hledá, jak na Teslách ušetřit

Foto: ČTK

Tlačítkem Sledovat můžete odebírat oblíbené autory a témata. Články najdete v sekci Moje sledované a také vám pošleme upozornění do emailu.

Prudký růst hodnoty akcií výrobce elektromobilů Tesla udělal z šéfa firmy nejbohatšího člověka na světě. Elon Musk, který vlastní zhruba pětinu veškerých akcií automobilky, přitom důrazně žádá zaměstnance, aby hledali, kde se dá na výrobě vozů s elektrickým pohonem ušetřit. „Skvělý nápad by ušetřil pět dolarů, ale většina jich uspoří 50 centů tady a 20 centů támhle,“ napsal multimiliardář tisícům svých zaměstnanců.

Článek

Svět před nedávnem obletěla zpráva, že Elon Musk je nejbohatším člověkem na zemi. Z velké části za to může nevídaný růst hodnoty akcií automobilky Tesla, které Musk šéfuje a ve které zároveň drží odhadem 18procentní podíl. V současné době se jeden cenný papír TSLA prodává za 880 dolarů (19 tisíc Kč). Za rok se tak jeho cena zvýšila více než osmkrát. V menší míře může za Muskovo první místo mezi nejbohatšími lidmi rozvod dosud nejbohatšího člověka, majitele Amazonu Jeffa Bezose, který v rámci vypořádání vyplatil své bývalé manželce MacKenzie 4 procenta akcií Amazonu, tedy zhruba 38 miliard dolarů (818 miliard korun).

Kvůli fantastickým zprávám o nejbohatším člověku ale trochu zapadla komunikace mezi Muskem a jeho zaměstnanci z Tesly. Z mailů, o kterých jako první informoval server Electrek.co, vyplývá, že si Musk uvědomuje vratkou pozici své firmy, která před pár dny přeskočila Facebook na pozici páté nejcennější firmy na světě.

Akcie za desítky tisíc, ale účetnictví se musí slepovat

„Pokud se podíváme na výdělečnost firmy, tak je velmi nízká, minulý rok se pohybovala okolo jednoho procenta,“ psal Musk svým zaměstnancům ještě v prosinci 2020. Firma se opravdu potýká s nízkými maržemi a své finanční výsledky vylepšuje prodejem nevyčerpaných emisních povolenek konkurenčním výrobcům automobilů. Konkrétně například Fiatu.

Foto: Tesla

Tesla Model X

Musk později představil svůj plán na zvýšení úspor. V mailu na něj naráží, když píše: „Co je nejdůležitější pro to, abychom dělali dostupná auta, je, že se musíme zamyslet, jak peníze utrácíme.“ A vysvětluje, jak se taková hra o drobné hraje. Firma prý potřebuje tisíce dobrých nápadů na snížení cen součástek, výrobního proces či designu, zatímco se zvýší kvalita a kapacita výroby. „Skvělý nápad by ušetřil pět dolarů, ale většina jich uspoří 50 centů tady a 20 centů támhle,“ pokračuje Musk.

Může se Tesla prošetřit k úspěchu?

Podle zmíněného serveru Electrek se předchozí plán úspor dotkl i zázemí zaměstnanců v americké továrně na elektromobily. Spekuluje se o tom, že někteří manažeři dokonce snížili množství nabízeného toaletního papíru pro dělníky. To Musk vehementně odmítá. Zajímavé ale je, že o podobném přístupu k pracovníkům mluví jeho životopisec Ashlee Vance ve své knize Elon Musk Tesla, SpaceX a hledání fantastické budoucnosti. Zde Vance popisuje příhodu, kdy řada zaměstnanců firmy Boeing přešla do konkurenční Muskovy SpaceX, jelikož jim vadilo, že obří firma šetří i na takových věcech, jako bylo občerstvení na podnikovém večírku.

Jak to tak u článků o vývoji hodnoty akcií všech firem a Tesly především je, musíme čekat. Když jsme před dvěma měsíci informovali o Muskovi jako o druhém nejbohatším člověku, činila hodnota jedné akcie 12 600 Kč. Bylo to již po splitu 5:1, kdy se každá akcie rozdělila na pět, díky čemuž s ní mohou snadněji obchodovat i menší investoři. Proto v červenci stála jedna akcie (dnes tedy technicky pět akcií) 30 700 Kč.

Firma nyní pracuje na vývoji levného elektromobilu, který by měl vyjít na zhruba půl milionu korun. Nikde není napsáno, že by úspěšné zavedení výroby vozu automaticky znamenalo růst hodnoty automobilky. Nikde ovšem není napsáno, že Tesla dál neporoste. Lidí, kteří si 800% zhodnocení všimli, přibývá.

Reklama

Načítám