Hlavní obsah

Německo vs. Tesla: boj o dotykové displeje

Foto: Tesla

Podle soudce v německém Karlsruhe je dotyková obrazovka v autě elektronické zařízení, a proto by s ní neměl řidič za jízdy manipulovat. Co se může zdát jako zajímavý pohled na fenomén dotykových displejů, může ve skutečnosti znamenat důležitý soudní precedent, který automobilky vezmou na vědomí. Informoval o tom server Auto Motor und Sport.

Článek

Představte si, že jedete ve své Tesle Model 3 po německé silnici. Nikdo nikde, zapadá slunce, v kabině vás nic neruší, je zataženo a pomalu začíná pršet. Co by řidič v tradičním voze řešil páčkou pod volantem, se v elektromobilu řeší (také) přes obří infotainment, ve kterém si musíte vybrat, zda mají stěrače stírat a jak rychle.

Z nějakého důvodu se vám nechce stěrače pouštět páčkou, kterou Tesla disponuje, a místo toho si radši v infotainmentu pečlivě vybíráte, jakou rychlostí se mají okna otírat. Zřejmě u toho trochu stočíte volant, vůz sjede ke krajnici, vy jej strhnete na druhou stranu a malér je na světě. Tesla je poničená o stromy, vy jste v pořádku, ale čeká vás pokuta a zákaz řízení. Nedával jste totiž pozor na cestu. Zhruba takový příběh se před pár lety odehrál v Německu a jeho soudní dohra může nyní tvrdě dopadnout na řadu automobilek.

Majiteli elektromobilu se nelíbila 200eurová (přes 5 tisíc Kč) pokuta, kterou podle tamního serveru Auto Motor und Sport dostal, a zákaz řízení na jeden měsíc za to, že údajně nevěnoval pozornost řízení. A rozhodl se proti trestu bránit u soudu, kde tvrdil, že na vině není on, nýbrž nastavení automobilu. Server Jalopnik.com, který kauzu komentoval, nezapomněl připomenout, že vina řidiče je přinejmenším sporná. Šofér se totiž opravdu za jízdy nevěnoval štelování basů na svém audiosystému, ani neodepisoval na textovou zprávu. Hledal základní a zcela běžnou funkci, na kterou jsou lidé v automobilech zvyklí již dlouhá desetiletí.

Foto: Tesla

Soudní rozsudek, který přirovnává dotykový displej, pro jehož ovládání musí řidič chtě nechtě spustit oči z vozovky, k běžnému elektrickému zařízení, je ovšem zlomový. Pokud by totiž opravdu řidič za jízdy nesměl používat infotainment v Tesle, přijde o řadu důležitých funkcí, které z vozu dělají pohodlné auto. Nebyla by to ovšem rána jen pro automobilku Elona Muska. Stále další a další výrobci vozů upouští od údajně nevzhledných páček a knoflíků, a ovládání stále více a více tradičních funkcí tak ukrývají do složitého menu palubního displeje.

Reakce výrobců automobilů na podobné verdikty je pomalá, bude ovšem zajímavé sledovat, zda na výsledek tohoto soudu budou značky reagovat návratem tradičních ovládacích prvků, nebo zda bude dál telefon za jízdy přísně zakázán, zatímco tablet přidělaný v kapličce palubní desky bude OK. A tak to dost možná také skončí. Pravděpodobný scénář je ten, že zákon nadále zakáže používat elektronická zařízení za jízdy, ale z těchto zařízení vyjme ta, která jsou napevno zabudovaná v autě.

Zamlouvá se vám ovládání funkcí automobilu skrze dotykové displeje?
Ano, je to rychlé a praktické
5,2 %
Ne, klasická fyzická tlačítka a ovladače jsou lepší
94,8 %
Celkem hlasovalo 2529 čtenářů.

Reklama

Související témata:
Načítám