Hlavní obsah

První dojmy: Úsporná Škoda Octavia: CNG, mild-hybrid a plug-in hybrid

Foto: Škoda Auto

Modelová rodina Octavia se rozrostla hned o tři úsporné modely. Který je pro vás ten pravý, to si musíte rozhodnout sami

středa 08:12

Nová Škoda Octavia nabízí hned několik cest k úspornosti. Vedle oblíbeného turbodieselu je tu také benzinový motor s mild-hybridní jednotkou e-Tec, verze na CNG pojmenovaná G-Tec a plug-in hybridní iV. Ptát se ale, která z nich je nejlepší, není správná cesta. Lepší otázka je – která se bude víc hodit do vašeho života?

Článek

Pokud jde o úsporný provoz, většina z vás by si vsadila na turbodiesel – jeho úspornost a čistý provoz kombinovaný s bezprecedentním zátahem je těžko překonatelný. Jenže TDI není dokonalé, i přes nejlepší snahu inženýrů je pořád docela hlučné, má úzké pásmo použitelných otáček a moc mu nesedí krátké trasy a motání ve městě. Naštěstí jsou v nabídce modelu Octavia hned tři další verze přinášející úsporný provoz. Která je pro vás ale ta nejvhodnější?

Benzinová Octavia e-Tec

Nejsnazší cestou k úspornějšímu provozu je mild-hybridní benzinová jednotka. Jde o klasický benzinový motor (1,0 TSI s výkonem 110 koní a 1,5 TSI se 150 koni) vybavený posíleným startér generátorem a 48V elektrickým rozvodem, který energií získanou rekuperací (brzdění motorem za jízdy, žádné nabíjení ze zásuvky) dobíjí nízkokapacitní baterii (0,6 kWh) umístěnou pod sedadlem spolujezdce (tím z ní ale nedělá elektrické křeslo, nebojte). Tato elektrická energie je pak využita pro krátkodobou výpomoc benzinovému motoru při akceleraci (až 50 Nm po dobu 10 sekund) a pro pohon palubních systémů a příslušenství při zhasnutí motoru.

Foto: Škoda Auto

Elektrifikace verze e-Tec je jen "jemná" – za jízdy ji pozná je vnímavý řidič. U pumpy to ale pozná každý

Abyste si všimli, jak systém v reálu funguje, musíte být pozorní řidiči – energii sbíráte při každém povolení plynového pedálu a její využití můžete zaregistrovat lepší prvotní reakcí při akceleraci (okamžitá reakce na plyn bez prodlevy turba) nebo při dojíždění k semaforu, kdy motor zhasíná rychle a hladce již při zhruba 20 km/h, ne až po úplném zastavení jako s klasickým stop/startem, a vydrží napájet palubní systémy delší dobu.

Foto: Škoda Auto

Změny v motorovém prostoru si ani nevšimnete

Při jízdě vás tak nic neomezuje, s Octavií e-Tec jezdíte jako s klasickým benzinem. Sofistikovaná technika pracující na pozadí dokáže ušetřit zhruba 0,4 l paliva na 100 km, což nemusí vypadat jako moc, ale v reálu se tak dá jezdit mezi pěti a šesti litry, což už zajímavé je. Jedinou nevýhodou je, že oba motory se (z technických důvodů) nabízejí pouze ve spojení s automatickou převodovkou, což zvyšuje jejich pořizovací cenu (rozdíl 60 tisíc korun oproti běžné verzi s manuálem).

Plynová Octavia G-Tec

Škoda (ale i ostatní značky koncernu VW) jako jedna z mála na trhu nabízí tovární pohon na zemní plyn (CNG). Ten je zajímavý tím, že má o 25 % nižší emise CO2 a produkuje čistší spaliny bez oxidů dusíku (NOx) a sazí, takže se obejde bez filtru pevných částic. Pro vás bude ale jistě důležitější, že CNG je lacinější než konvenční paliva – není problém jezdit s náklady kolem 1 Kč/km, což je asi o polovinu méně než u TDI a dvakrát méně než u TSI.

Foto: Škoda Auto

CNG se skladuje v nádržích u zadní nápravy a vejde se do nich až 17 kg plynu, na které ujedete až 500 km

Octavia G-Tec jezdí v podstatě stejně jako běžná Octavia 1,5 TSI, na níž je založená. Její motor však produkuje jen 131 koní a má nádrž na palivo o objemu pouhých 9 litrů. Primárně se totiž počítá, že budete jezdit na zemní plyn, kterého Octavia uveze až 17 kg (nádrže jsou umístěné vespodu u zadní nápravy) – to při normované spotřebě 3,6–4,5 kg/100 km (v reálu se tomu skutečně dokážete přiblížit) znamená dojezd až 500 km, na benzin pak ujedete dalších 190 km.

Nevýhodou je trochu mdlejší odezva na plyn, menší zavazadlový prostor (455 l u verze liftback a 495 l pro kombi) a především nižší počet plnicích stanic (aktuálně 211, další jsou ve výstavbě), takže si musíte cesty lépe plánovat a občas si k nějaké plničce kousek zajet. Pořád se to ale vyplatí. Octavii G-Tec můžete mít nově nejen s automatickou převodovkou DSG, ale také s klasickým manuálem.

Elektrifikovaná Octavia iV

Horkou novinkou modelové řady Octavia je plug-in hybridní verze iV. Její pohon už dobře znáte ze Superbu iV, ale raději zopakujeme to hlavní: 1,4 TSI s výkonem 150 koní kombinovaný se 110koňovým elektromotorem, čímž vzniká kombinovaný výkon 204 koní a 350 Nm roztáčející přední kola přes automatickou převodovku DSG. Baterie má kapacitu 13 kWh, což stačí na čistě elektrický dojezd až 60 km (rychlostí až 140 km/h), nabíjení pak zabere nejvýše 3,5 hodiny z wallboxu, nebo 5 hodin z klasické 230V zásuvky.

Foto: Škoda Auto

Technika plug-in hybridní Octavie iV je hodně sofistikovaná

V praxi to znamená, že ráno odpojíte Octavii iV od zásuvky a můžete vesele jezdit na elektřinu – ideálně ve městě a jeho okolí, kde nejlépe využijete přednosti jejího pohonu a prodloužíte dojezd častou rekuperací (ta je automatická díky radaru a datům z GPS, případně režimem převodovky „B“). Když vám elektřina dojde, neskončíte potupně ve škarpě čekajíc na odtah, ale prostě naskočí benzinový motor a jede se dál. Máte tak všechny výhody elektřiny i konvenčního pohonu v jednom.

Foto: Škoda Auto

Plug-in hybridní Octavia iV se musí pravidelně nabíjet ze sítě (ideálně doma nebo v práci), aby podávala nejlepší výsledky

Má to ale samozřejmě i určité nevýhody – plug-in hybrid je technicky složité auto, což se odráží na jeho hmotnosti a ceně, bez pravidelného nabíjení nedokážete vytěžit jeho silné stránky a ani časté dálkové trasy mu nesvědčí (spotřeba po vybití baterie není nijak zázračná).

S výpočtem reálných nákladů je to ošemetné, protože budou extrémně závislé na způsobu používání auta. Když si však vystačíte s elektřinou z domácího nabíjení, může vás jeden kilometr vyjít na směšných 55 haléřů – nic lacinějšího široko daleko nenajdete.

Takže která Octavia je pro mě ta pravá?

Klasická Octavia TDI je tak pořád skvělá volba – tedy pokud jezdíte často dlouhé štreky ideálně po dálnici. Pak dává perfektní smysl a přinese vám skvělou spotřebu. Cena Octavia 2,0 TDI (110 k) s manuálem začíná na částce 563 900 Kč.

Pokud však jezdíte víc v kombinovaném provozu a skutečně se cíleně snažíte jezdit úsporně, přinese vám lepší výsledky Octavia G-Tec na zemní plyn. Pořídíte ji již od 613 900 Kč s automatickou převodovkou.

Foto: Škoda Auto

Nabídka dostupných motorizací Škody Octavia je skutečně široká a různorodá. Každý si vybere takovou, jaká se nejlépe hodí k jeho způsobu používání

Plug-in hybridní Octavia iV je pro ty, které zaujal elektrický pohon, ale nechtějí ještě čistý elektromobil. Plug-in hybrid funguje perfektně, když jezdíte přes týden spíš kratší trasy (kolem 50 km) a můžete pravidelně nabíjet (doma anebo v práci), o víkendu pak můžete vyrazit na delší výlet bez strachu z omezeného elektrického dojezdu. Základní cena ve střední výbavě Ambition činí 806 800 Kč.

Pro všechny ostatní je tu mild-hybridní Octavia e-TEC – tichý a sametově jemný benzinový motor nepřináší žádná omezení ani podmínky a s lehkou nohou na plynu vás odmění dostatečně úsporným provozem. Základní Octavia 1,0 TSI e-Tec DSG stojí 553 900 Kč.

Foto: Škoda Auto

Ceník všech aktuálně dostupných verzí modelů Škoda Octavia (k 15.9.2020)

Jak vidíte, nová Octavia momentálně nabízí hned několik cest, jak můžete při svém jezdění spořit – na vás teď je zamyslet se, jak své auto používáte, a vybrat si, co je pro vás to nejvhodnější.

HLASUJTE: Jaký pohon byste preferovali u Škody Octavia
Mild-hybridní e-Tec
9.8 %
G-Tec na zemní plyn
15.7 %
Plug-in hybridní iV
12.3 %
TDI nic nepřekoná
62.2 %
Celkem hlasovalo 4144 čtenářů.
autowebAUTOWEBaUtOwEb

Reklama

Sdílejte článek

Seznam.cz zavádí tlačítko Líbí se

Dejte redakci i ostatním čtenářům vědět, jaký obsah stojí za přečtení.

Články s nejvyšším počtem Líbí se se budou častěji zobrazovat na hlavní stránce Seznamu a přečte si je více lidí. Nikomu tak neuniknou zajímavé zprávy.