Článek
Lesk a sláva evropských autosalonů už začíná být dost zašlá. Ženeva, Paříž i Frankfurt, kdysi velkolepé výstavy, kam se slétl celý automobilový svět, se rychle stávají jen matnou vzpomínkou. Vše, co nám zůstalo, je původně poněkud provinční Mnichov. Dobrou zprávou je, že díky absenci konkurence nabírá tento podnik na důležitosti, což zrcadlí i letošní, celkově již třetí ročník. Ale nemáme jen dobré zprávy…
Byla to paráda!
Skvělou zprávou z letošního Mnichova je rekordní počet novinek. Automobilky si po odeznění covidových omezení už docela dobře uvědomily, že digitální launche nejsou všechno, že pořád má větší sílu lidem auto ukázat fyzicky – aby si ho mohli prohlédnout na vlastní oči, posadit se do něj a nasát jeho esenci. Zvlášť, když je poblíž někdo, kdo jim povypráví příběh jeho vzniku a smysl existence, upozorní na detaily a zaujme technickými parametry, místo aby se jen lidi podívali na fotky na internetu a řekli si: „No jo, další zbytečný SUV.“

VW Group se v Mnichově předvedl v plné síle a s celým line-upem dostupných elektrických aut, která si budete moci už brzy koupit.
Díky tomu jsme tu mohli vidět spoustu krásných aut zcela poprvé. Hlavně od koncernu VW, který to na domácí půdě rozbalil v plné síle – představil celou řadu kompaktních a dostupných elektromobilů prakticky v produkční podobě (VW ID. Polo a ID. Cross, Škoda Epiq a Cupra Raval), hned několik strhujících studií (Škoda Vision O, Audi Concept C a Cupra Tindaya), k tomu nové Porsche 911 Turbo, americkou odnož Scout, VW ID. Buzz s autonomním řízením nebo elektrickou motorku Ducati se solid-state bateriemi. A k tomu přihodili ještě výstavní premiéru VW T-Roc, který se digitálně představil jen o dva týdny dřív. To je novinek, že by v podstatě stačily na celý autosalon…

Do Mnichova dorazili v plné síle i Číňani. O kterých jste nejspíš nikdy neslyšeli.
Jenže další trumfy z rukávu vytasilo domácí BMW (přelomové iX3 Neue Klasse) a zahanbit se nenechal ani Mercedes-Benz (ukázal přímého konkurenta v podobě elektrického GLC EQ), Renault přivezl nové Clio, Opel nabídl koncept budoucí Corsy, MINI ukázalo cool úpravu Cooperu, Hyundai zase šokoval konceptem Three. Chybět nesměli ani Číňané, kteří berou Evropu útokem. BYD představoval Seal v kombíku, k němu se přidaly značky Leapmotor, Xpeng, Aito, Changan nebo Avatr, čili většinou jména, která se Evropané teprve učí znát. Rozhodně ale bylo na co koukat.

Paláce v centru byly vyloženě opulentní a plné aut. Která pak ale tak trochu chyběla na výstavišti.
Tedy především ve městě – mnichovská výstava je totiž rozdělená na profi část na výstavišti a veřejně přístupnou část ve městě, kde si jednotlivé automobilky postavily stánky nebo rovnou paláce plné aut. Městská část je veřejně přístupná zcela zdarma, takže bývá obležená zvědavci z celého Mnichova i přespolními. A to je skvělé. Auta jdou k lidem, ne aby lidé museli cestovat za auty. Brilantní promo! S jednou stinnou stránkou…
Byl to průšvih!
Kvůli rozpolcenosti výstavy se řada klíčových premiér odehrála na různých místech ve městě a zhruba ve stejný čas (v pondělí večer po novinářském dni na autosalonu), takže je ani nebylo fyzicky možné všechny absolvovat.

Škoda Vision O? Tak tu novináři v pondělí na výstavišti neviděli, ukázala se až večer ve městě. A jen těm pozvaným.
Na výstavišti tak v pondělí nebylo skoro nic. Čtyři velké haly byly sice nacpané, ale bohužel ne auty (většinou spíš poloprázdnými stánky dodavatelských a technologických firem). Automobilky totiž většinu svých nablýskaných čtyřkolových novinek přestěhovaly do města, kde s nimi udělají víc parády, takže novináři neměli moc na co koukat. Obří podium VW bylo v pondělí odpoledne úplně prázdné (až na tu ducati na baterky), na stánku Mercedesu byla auta namačkaná tak, že jste si žádné nemohli pořádně prohlédnout, Renault výstaviště vynechal rovnou komplet. Situaci zachraňovalo BMW, které mělo velký stánek v klasickém střihu plný aut – ačkoliv k nové iX3 jste se kvůli zábranám prakticky neměli šanci dostat blíž.

Těšili jsme se na novou 911 Turbo. A samozřejmě na výstavišti chyběla. Jediná šance ji vidět byla tlačit se s davy ve městě.
Daleko vstřícnější a rozmáchlejší byly čínské automobilky, které ukazovaly dost aut, na něž jste si mohli klidně sáhnout, posadit se dovnitř, všechno si vyzkoušet a potvrdit si, že se evropské automobilky mají čeho bát. I v přístupu.
Většina novinářů tak z Mnichova odjížděla s pachutí, že toho vlastně moc neviděli – tedy pokud se nechtěli tlačit s davy běžných diváků v městské části, která se navíc otevírala až o den později.
Naopak pro normálního člověka musel být Mnichov skvělý zážitek. Spousta krásných aut soustředěných přímo v centru města, stánky přístupné zdarma a zcela volně (pokud vám nevadí davy a fronty). Lidé museli být nadšení!
My novináři bychom jen byli rádi, kdyby nám organizátoři a automobilky tu práci tolik nekomplikovali, protože my o autech informujeme tu podstatnou většinu, která se do Mnichova nedostala…