Hlavní obsah

BMW představuje revoluci. Přelomová Neue Klasse iX3 startuje úplně novou éru

Foto: BMW
6:18
6:18

Chcete-li článek poslouchat, přihlaste se

BMW právě představuje jeden z nejdůležitějších modelů posledních dekád. Auto, které se postaví všem výzvám dnešního elektrifikovaného, digitalizovaného a autonomizovaného světa. Než ale nahlédneme do budoucnosti, musíme se ohlédnout do minulosti…

Článek

Přetočme kalendář na počátek 60. let, kdy lidstvo začalo hledět k Měsíci, poslouchalo Beatles a nosilo minisukně (no, jen část lidstva). A BMW procházelo krizí – jeho motorky už tolik netáhly a auta z 50. let začínala zastarávat. Bavorská automobilka nutně potřebovala vstříknout novou krev do žil. Proto se rozjel projekt kompaktního sedanu, střídmého a elegantního, propracovaného a příjemně řidičského. Výsledné modely BMW 1500 a 2000 přinesly značce obrovský úspěch a pomohly definovat její charakter na celé dekády dopředu. Proto ji interně přezdívali Neue Klasse.

Foto: BMW

Nová Neue Klasse a ta původní, podobnost je čistě záměrná.

Nyní se Neue Klasse vrací a s neméně důležitým posláním. Ne, že by BMW bylo znovu v krizi a potřebovalo zachraňovat – vždyť jeho prodejům se daří jako nikdy dřív. Přesto automobilka čelí těžkým výzvám současné globální ekonomiky a Neue Klasse má ukázat jasný nový směr. V plánu je samozřejmě znovu elegantní sedan, na který si ještě chvíli počkáme, ale první zvěstovatel právě přijíždí v podobě SUV s povědomým názvem: BMW iX3.

Foto: BMW

Hladké tvary jsou nejen elegantní, ale také pomáhají efektivní aerodynamice – koeficient odporu má hodnotu jen 0,24. Nová iX3 přitom působí svalnatě a sebejistě, jak se na správné SUV sluší a patří. Jo, a ta kola mají průměr 22 palců!

A inspirace původní Neue Klasse je patrná na první pohled do tváře novinky: Úzké ledvinky orientované na výšku a k nim horizontální „světelná“ maska protažená přes celou šířku, hladké boky (i díky zasouvacím klikám) a zadní světla orientovaná také na šířku. Dokonce má iX3 i náznak tradiční žraločí přídě. Navíc nejde o mohutné SUV, vlastně je to spíš vyšší kombík (ostatně ho označují jako SAV, Sports Activity Vehicle). Vypadá prostě parádně. A to není zdaleka to jediné, čím vás dostane…

BMW iX3BMW X3Rozdíl
Délka4 782 mm4 755 mm+33 mm
Šířka1 895 mm1 920 mm-25 mm
Výška1 635 mm1 660 mm-25 mm
Rozvor2 897 mm2 865 mm+32 mm
Objem kufru520 l570 l-50 l

Uvnitř totiž vypadá snad ještě lépe – tedy pokud máte rádi vkusný beztlačítkový minimalismus, a hlavně displeje. Jeden z nich má přes metr na šířku a je schovaný u paty čelního skla (říkají mu Panoramic iDrive a vlastně jde o projekci tří displejů). Tady se zobrazují jízdní informace přímo v zorném poli řidiče (na přání ho můžete doplnit 3D průhledovým displejem s ještě detailnějším zobrazením) a vedle je šest dalších programovatelných pozic (widgetů) pro navigaci, počasí, rádio a média nebo třeba animovaného digitálního asistenta. Ten v sobě integruje Alexu od Amazonu a ulehčuje ovládání informačního systému auta.

Foto: BMW

Kabina je úžasně čistá a příjemně minimalistická. Pokud máte rádi displeje, budete nadšení. Pokud preferujete tlačítka… Udělá iX3 všechno, aby vám ovládání co nejvíc zjednodušilo (můžete použít i hlas).

Nic vám ale nebrání tlapkat po jeho 17,9palcovém dotykovém displeji, zvlášť když je šikovně zkosený tak, abyste ho měli přímo na dosah ruky. Oproti současné generaci iDrive má výrazně zjednodušené rozhraní, navíc je široce konfigurovatelný a umí se dokonce i učit rutiny – třeba že vždy, když odjíždíte z práce, nastavíte navigaci domů, přepnete auto do sportovního režimu a pustíte si skladbu Nightcall od Kavinsky. To všechno za vás auto zvládne samo. A ještě mnohem víc…

Foto: BMW

Jediný skutečný problém je ten divný volant. Ale prý bude v nabídce více různých verzí. I když tipujeme, že žádná nebude kulatá. Haptická tlačítka by mohla taky potrápit, ale plošky mají reliéf, abyste palci trefili ta správná i poslepu. Teoreticky.

Téma nové iX3 je zjednodušování života řidiči a platí to i pro jeho pohon, který je dnes již plně elektrický, pochopitelně. Jenže iX3 dokáže díky baterii s kapacitou 108,7 kWh a nízké spotřebě (prý kolem 15 kWh/100 km) ujet na jedno nabití neskutečných 800 km (Další meta dosažena, těch tisíc kiláků už je fakt na dosah!) a díky moderní 800V architektuře se dokáže nabíjet rychlostí blesku (A díky Plug & Charge nepotřebujete ani žádnou kartičku nebo čip, stačí jen připojit kabel) – konkrétně zvládá výkon až 400 kW, takže za pouhých 10 minut u nabíječky získáte 372 km dojezdu navíc a efektivní nabíjení (10-80 %) zabere jen 21 minut. Mapy v infotainmentu vám samozřejmě pomohou naplánovat efektivní zastávky na dlouhé cestě a najdou vám přesnou cestu až přímo k nabíjecímu stojanu (což jen v některých oblastech trochu složitější, jak jistě víte).

Foto: BMW

Nabíjení výkonem až 400 kW vás na cestách už opravdu nezdrží. Pomalé AC nabíjení bude možné výkonem 11 kW, později dokonce 22 kW.

Nová iX3 je samozřejmě vybavená armádou jízdních asistentů, které vám dovolí převzít řízení, když se vám zrovna bude chtít (a pak ho zase převezmou, když vás to přejde). BMW totiž slibuje, že iX3 má být stále radost řídit (zvlášť ve verzi iX3 50 xDrive s výkonem 469 k a 645 Nm, která z klidu na stovku vystřelí za pouhých 4,9 sekundy). K tomu slouží jeden z jejích čtyř „supermozků“ (vysokovýkonných počítačů integrujících řadu specifických funkcí do jednoho celku) pojmenovaný Heart of Joy, který integruje veškeré systémy pohonu a jízdní dynamiky do jednoho koherentního celku. Výsledkem by tak mělo být citlivější propojení člověka a stroje pro ještě příjemnější a ničím nerušený řidičský zážitek. Architektura „supermozků“ navíc dovoluje prostřednictvím updatů upravovat charakter a chování celého vozu (software-defined vehicle).

BMW se taky chlubí, že iX3 obsahuje mnoho recyklovaných materiálů, vyrábí se šetrně ke zdrojům a energetické spotřebě a podobné optimalizace zasahují až do řetězce dodavatelů, takže stačí s novou iX3 ujet pouhých 21 tisíc kilometrů a už je zelenější než srovnatelný model se spalovacím motorem (při současném evropském energetickém mixu). To zahřeje u srdce, víc vás ale jistě bude těšit, jak se o vás nová iX3 bude starat a dopřeje vám cestování v naprostém pohodlí, aniž by od vás vyžadovala výrazné ústupky z vašeho běžného života.

Jestli se vám líbí, můžete rovnou cinknout dealerovi a udělat předobjednávku, první auta dorazí k zákazníkům v březnu 2026.

Načítám