Hlavní obsah

Gentleman s boxerem v rukavici: BMW i4 M50 nadchne řidičské fajnšmekry

Foto: Lukáš Volšický
25. 8. 2022Aktualizováno 25. 8. 2022

Dostat běžné řidiče za volant elektromobilu nebude tak těžké – hned po prvním svezení totiž ocení, o kolik je řízení snazší, o kolik je jízda hladší, o kolik je pobyt na palubě komfortnější. Jenže v případě nadšených řidičů sportovně laděných BMW to bude vyžadovat mnohem těžší kalibr. Proto přivítejte model i4!

Článek

Jako když do vás zezadu narazí vlak – přesně tak „chutná“ instantní zátah mocných 795 Nm roztáčejících všechna čtyři kola BMW i4. Zadupnete plyn, dostanete ránu do ledvin, hlavou se bouchnete do opěrky sedadla a auto tiše, ale naprosto neúprosně vyrazí vpřed jako vystřelené z gigantického praku…

Konkrétně se tu bavíme o zrychlení z klidu na stovku za pouhých 3,9 sekundy, což je na chlup stejný čas jako v případě pořádně nabroušené silniční stíhačky jménem M3 Competition. Síla je podobná, ale podávaná je úplně jiným stylem. M3 je jako divoký bojovník MMA, který vás popadne za límec a s hlasitým řevem s vámi vymete okresku, i4 je oproti tomu jako uhlazený gentleman s boxerem ukrytým v rukavici, kterým obkrouží hladký oblouk a vyrazí vám zuby až na druhou stranu ulice.

Foto: Lukáš Volšický

Síly má na rozdávání, ale můžete ji velmi precizně dávkovat

Jejich rychlostní souboj by mě vážně zajímal – M3 by na okruhu měla bezpochyby navrch, protože je lehčí, obratnější a ostřejší, jenže na obyčejné okresce by i4 kontrovala svou brutální instantní akcelerací, kdy nečekáte na ideální otáčky ani roztočení turbodmychadel a prostě pelášíte, a mohla by naplno využít neuvěřitelné hbitosti a stability dané nízkým těžištěm situovaným přímo v ose otáčení… tam by síly byly pravděpodobně hodně vyrovnané.

Foto: Lukáš Volšický

Točitou okreskou umí prosvištět nečekaně rychle a hbitě

Ať už by to dopadlo jakkoliv, tohle srovnání je pro i4 velkou poklonou. Jenže si ji plně zaslouží, protože se řídí ohromně přirozeně a dokáže plně vtáhnout do děje, takže se na konci oblíbeného úseku otočíte a dáte si ho znovu. A znovu a znovu… až dokud bychom nebudete mít žaludek obrácený naruby a vnitřnosti na kaši.

Foto: Lukáš Volšický

Jízdu na plný plyn vydrží jen silnější povahy

A jestli se smějete, že by dřív došla baterka, tak ten úsměv vám rychle ztuhne na tváři – energii elektromotorům totiž dodává bateriový balík o kapacitě přes 80 kWh, což pohodlně stačí na dojezd přes 400 km v klidném tempu a ke třem stovkám v plném okreskovém nasazení (hodně energie získáte zpět rekuperací). A věřte, že takhle dlouho vydrží jezdit na elektrické horské dráze jen ty nejodolnější typy…

Největší rozdíl oproti M3 ale poznáte, když zpomalíte. M3 i v klidném provozu zůstává patřičně napružená a dychtí vyrazit na hon další kořisti, i4 se oproti tomu naprosto zrelaxuje a jede tiše a plavně jako luxusní limuzína s vychováním z té nejlepší soukromé školy pro pravé gentlemany. K tomu tu máte nejmodernější infotainment s širokou online a mobilní konektivitou, balík jízdních asistentů a kupu komfortních vychytávek, abyste za volantem mohli také patřičně relaxovat. To vše je pak zabalené do elegantnějšího pojetí kabátku čtyřkového Gran Coupe, které bude všem fanouškům a zákazníkům důvěrně známé.

Foto: Lukáš Volšický

Brutálně rychlá i4 se umí mávnutím kouzelného proutku změnit na luxusní limuzínu

Na druhou stranu použití existující platformy pro spalovací motory má za následek trochu stísněnější vnitřní prostor – kreativci v BMW by ho určitě popsali jako „sportovně intimní“, ale majitelé konkurenční Tesly by nejspíš nechápavě kroutili hlavou, proč se v tak velkém autě musí tolik mačkat. Infotainment taky nepatří k nejintuitivnějším (to ale s ohledem na šíři funkcionality můžeme v dnešní době říci prakticky o každém podobném systému) a automatická rekuperace by snesla ještě trochu vývoje, aby lépe četla okolní prostředí a reagovala konzistentněji (což nejspíš s dalšími updaty bude, případně ji můžete zcela vypnout).

Celkově vzato se však BMW i4 vážně povedlo. Je to perfektní elektrická varianta klasického pojetí sportovní limuzíny od BMW se vším všudy – elegantní vizáží, prémiovým charakterem, skvělou dynamikou (v případě M50 přímo balistickou!), a především precizní ovladatelností, která nadchne i řidičské fajnšmekry. Ať letíte na plný plyn po okresce nebo se jen pomalu ploužíte do práce, BMW i4 M50 je prostě radost řídit!

BMW i4 M50 pořídíte za 1 844 700 Kč, což vypadá jako ranec, ale ve skutečnosti je to o skoro 30 tisíc méně, než kolik stojí konvenční M440i xDrive s výkonem o 170 koní nižším. Pokud ale nepotřebujete tu nejdivočejší verzi, můžete se „spokojit“ se slabší i4 eDrive40 – ta má pořád velmi slušných 340 koní a ušetří vám 365 tisíc korun.

Technické údaje
Motor2× synchronní elektromotor s permanentními magnety
Výkon400 kW (544 k)
Točivý moment795 Nm
Převodovkastálý redukční převod
Pohonvšech čtyř kol
Pohotovostní hmotnost2 290 kg
Akcelerace 0–100 km/h3,9 s
Maximální rychlost225 km/h
Dojezd520 km
Kapacita baterie83,9 kWh (využitelná 81,5 kWh)
NabíjeníAC 11 kW, DC 205 kW
Kola a pneumatikypřední 245/45 R18, zadní 255/45 R18
Rozměry (délka/šířka/výška)4 783/1 852/1 448 mm
Rozvor2 856 mm
Objem zavazadlového prostoru470 l

Reklama

Související témata: