Článek
Pětatřicet let na automobilové scéně, dva tituly Evropského auta roku, na 17 milionů prodaných exemplářů, tisíc vyrobených kousků denně. Taková je aktuální bilance Renaultu Clio, jednoho z ikonických modelů městského segmentu. A teď máme tu čest se seznámit se šestým pokračovatelem!
Šestá generace Clia – světe div se – narostla všemi směry. Na délku teď přerůstá 4,1 metru (+67 mm), rozvor si polepšil o osm milimetrů (2 591 mm) a zavazadlový prostor pojme až 391 litrů, což je o jedenáct litrů více než v případě u nás tolik populární Škody Fabia.
Spíše než půdorys se ale u novinky určitě bude řešit vzhled. Zhodnocení necháváme na vás, ale něco nám říká, že kolem tohoto tématu bude v příštích dnech poměrně živo. Renault říká, že nové Clio má připomínat malé kupé, hovoří také o „napnutých liniích“ a „živém“ vzhledu.

Nové clio se vzhledově nedrží při zemi…
Úplně přepracovaná je přední maska, denní svícení má tvar diamantu, zadní partie zase zaujme kulatými svítilnami, které se inspirují u sporťáků (nebo spíše Italů?). Novinka má dále anténu ve tvaru žraločí ploutve, skryté kliky zadních dveří a překvapivě i schované těsnění oken, což je prý v dané třídě unikát. Clio může obouvat až osmnáctipalcová kola a na výběr máte ze sedmi laků karoserie.
Interiér vychází z dospělejších moderních renaultů, pracoviště řidiče se skládá ze dvou desetipalcových obrazovek, jejichž systém běží na službách od Googlu. Stáhnout si můžete přes sto aplikací a do začátku dostanete datový balíček s internetem na tři měsíce zdarma. Vybrané funkce lze aktualizovat bezdrátově, tvůrci nezapomínají vyzdvihnout ani recyklované materiály.

Interiér se inspiruje většími renaulty.
K dispozici jsou tři výbavové stupně – už základ má adaptivní tempomat, klimatizaci, zrcadlení chytrého telefonu nebo zadní parkovací senzory. Prostřední výbava přihazuje automatickou klimu, zatmavená zadní okna, volbu jízdních režimů, automatické přepínání dálkových světel či zadní parkovací kameru.
Na vrcholu je posazeno sportem šmrncnuté Espirit Alpine s obouvanými osmnáctkami, alcantarou, specifickými nárazníky, bezdrátovou nabíječkou telefonu, inteligentním tempomatem, parkovacími senzory vpředu i na bocích nebo automatickým nouzovým brzděním při couvání.

V nabídce jsou tři výbavy a různorodé barvy.
Clio i nadále zůstává věrné spalovacím motorům (pro zájemce o elektro je tu Renault 5 a Renault 4), základ představuje 1,2litrový turbo tříválec s výkonem 115 koní a 190 newtonmetry točivého momentu. Na výběr je šestistupňový manuál nebo automat se řazením pádly pod volantem. Provedení Eco-G (120 koní, 200 Nm, jen automat) pak kombinuje tříválec s pohonem na LPG.
Na absolutním vrcholu je posazen zbrusu nový hybrid s atmosférickou osmnáctistovkou pracující v Atkinsonově cyklu a elektrickým dopingem. Výsledkem je systémový výkon 160 koní, až 205 newtonmetrů točivého momentu a stovka za 8,3 sekundy (o sekundu rychlejší než hybrid v loučící se generaci). Hlavně ale Clio s tímto motorem ujede až 1 000 km na nádrž, 80 % času ve městě jezdí na elektřinu a avizuje kombinovanou spotřebu 3,9 l/100 km. A z dlouhodobého testu Dacie Bigster víme, že tento pohon je úsporný nejen na papíře.
Novinka se bude vyrábět v tureckém závodě automobilky, který už vyprodukoval přes pět milionů modelů Renault Clio a dnes fabriku opouští na tisíc kousků každý den. Objednávkový systém bude spuštěn ještě před koncem tohoto roku, co nevidět se tedy určitě dozvíme i české ceny.