Článek
Článek si také můžete poslechnout v audioverzi.
Malá auta pomalu vymírají. Musí plnit tolik bezpečnostních nařízení a emisních norem a přitom zůstat dostupná, že se je už skoro ani nevyplatí vyrábět. Zůstávají tak už jen ti nejlepší – třeba jako model Clio od Renaultu. Současná pátá generace je hrdým pokračovatelem originálu představeného roku 1990 (tehdy navázal na veleúspěšný Renault 5, prakticky zakladatele rodu městských hatchbacků), předloni citlivě modernizovaná, a měla by tak být vybroušená k dokonalosti. Nebo ne…?
Rozhodně na to vypadá se svým dospělým designem exteriéru s elegantními linkami a propracovanými detaily (nová grafika LED denního svícení je jednou z novinek nedávné modernizace). Také interiér budí dospělý dojem se svými pohodlnými sedačkami, digitálním přístrojovým panelem a velkým dotykovým displejem infotainmentu.
Skutečná velikost auta se projeví v prostornosti. Dospěláci se pohodlně usadí hlavně vpředu, a když se spolujezdec trochu uskromní, vejde se ještě jeden dospělák za něj, jinak je na zadních sedadlech místo spíš jen pro děti – to je kromě Fabie a Pola standard téhle třídy. Kufr s objemem skoro čtyř stovek litrů však premiantskou Fabii dokonce o chloupek předčí.

V základu je 7palcový přístrojový štít a 7palcový dotykový infotainment (bez navigace, tu ale ani nepotřebujete, protože umí bezdrátové zrcadlení telefonu), vyšší výbava může mít 10palcový štít a 9,3palcový infotainment. S manuální klimatizací se dá žít a středovou loketní opěrku si můžete dokoupit. Tady vám vážně nic moc chybět nebude, i když je to zcela základní výbava.
Jízda pak kombinuje výhody drobných rozměrů s dospělým vychováním. Za volantem si snadno najdete pohodlnou pozici a hned po rozjezdu budete vnímat, jak je vozidlo drobné a lehké. Je radost proplétat se s ním městskou dopravou a neztratí se ani na venkovských okreskách, kde k mrštnosti přidá i pohodlí příjemně naladěného podvozku.
Na dálnicích pak působí docela klidně a sebejistě, nedočkáte se žádného plavání ani poskakování, dokonce ani hluk vás příliš rušit nebude. Za to Clio vděčí také manuálnímu šestikvaltu, který pomáhá snížit otáčky i spotřebu 90koňového tříválce pod kapotou. V průměru tak dokáže jezdit za nějakých 5,5 litru.

Přeplňovaný litrový tříválec je nejlepší a vlastně svým způsobem jedinou volbou. Jeho 90 koní nezní jako moc, ale můžete si pohodlně svištět na vlně točivého momentu ve středních otáčkách. Clio je s ním živější, než co napovídá tabulkový čas zrychlení. Navíc je ukázkově úsporný.
Ještě cca o litr úsporněji to umí 145koňový hybrid, který je však k dispozici pouze v nejvyšší výbavě Esprit Alpine, a smysl tak bude dávat jen těm nejnáročnějším zákazníkům. Přeplňovaný litrový tříhrnek je tak prakticky jedinou volbou – vybíráte jen, jestli vám stačí benzinová verze, nebo chcete jezdit úsporněji na LPG.
Vyplatí se LPG?
Pořizovací cena obou palivových variant Clia je prakticky stejná (úplně shodná ve výbavě Generation, případně připlácíte mrzkých 5,5 tisíce u výbavy Techno). Ale zatímco benzin jezdí za 5,5 litru při ceně cca 34,50 Kč, LPG varianta jezdí za 7 litrů při ceně 18,50 Kč – jeden kilometr vás tak vyjde na 1,90 Kč u benzinu a 1,30 u LPG. Pokud tak máte LPG čerpací stanici někde v okolí (což často bývá), dává tenhle pohon velký smysl.

S motorem na LPG můžete dost ušetřit, ale budete mít kratší dojezd a menší kufr.
Připravte se ale na to, že k plnicí stanici budete muset častěji než k benzince (nádrž na 32 litrů plynu při sedmilitrové spotřebě nám dává dojezd cca 450 km, benzinové Clio ujede na jedno natankování cca 750 km; v případě potřeby má ale LPG verze Clia nádrž na 39 litrů benzinu, takže ani v cizích zemích nezůstanete na holičkách) a ani do kufru toho nepobere tolik (místo 391 litrů budete mít k dispozici jen 318 l).
A když už jsme u těch peněz, pojďme se podívat na to, kolik jich budete muset vysolit na stůl a co za ně dostanete. Renault totiž Clio nabízí ve výhodné výbavě Generation s neodolatelnou akční cenou 354 000 Kč (pro benzinovou i LPG verzi) – v ceně přitom máte full LED přední světlomety, bezklíčový přístup i startování, manuální klimatizaci, 7palcový přístrojový panel a 7palcový infotainment (bez navigace, zato s bezdrátovým zrcadlením telefonu, takže vám ani chybět nebude), vyhřívaná sedadla, zadní parkovací senzory s kamerou, systém nouzového řízení, tempomat s varováním při opuštění jízdního pruhu a 16″ ocelová kola s ozdobnými kryty, která vypadají jako liťáky. Jediné, za co si opravdu potřebujete připlatit, je lak – základem je bílá, 14 tisíc dáte za černou a šedou metalízu, 17 tisíc za nádherné metalické laky oranžová, modrá nebo šedá.
Tak se plácněte trochu přes kapsu a vyberte si opravdu pěkný lak, protože Clio v něm krásně vynikne. A stojí to za to, když na zbytku vozu tolik ušetříte – veškerá konkurence začíná o 50 až 10 tisíc výš a v holotě, od Renaultu dostanete opravdu slušně vybavené auto, se kterým můžete hned jezdit. A každé svezení bude radost. Zvlášť, když si připlatíte za ten pěkný lak…
Technické údaje | |
---|---|
Motor | řadový tříválec, turbo, uložený vpředu napříč |
Zdvihový objem | 999 cm³ |
Výkon | 67 kW (91 k) při 4 500 ot./min. |
Točivý moment | 160 Nm při 2 000–3 750 ot./min. |
Převodovka | manuální, 6 stupňů |
Pohon | předních kol |
Pohotovostní hmotnost | 1 178 kg |
Akcelerace 0–100 km/h | 12,2 s |
Maximální rychlost | 174 km/h |
Spotřeba (kombinace) | 5,2 l/100 km |
Objem palivové nádrže | 42 l |
Kola a pneumatiky | 205/60 R16 |
Rozměry (délka/šířka/výška) | 4 053/1 798/1 440 mm |
Rozvor | 2 583 mm |
Objem zavazadlového prostoru | 391 l |